Gå til innhold

Ville du blitt skremt bort hvis du visste at noen hadde en personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Om de har en pf på papiret eller ikke er ikke like viktig som hva jeg selv opplever av adferd fra personen. Ref. det skal ikke så mye til for å få stemplet på en pf i papirene. 

Når det er sagt så kjenner jeg faktisk ikke en eneste person som har fortalt meg at de har en pf til meg i rl😆 Så det blir veldig hypotetisk. Tror helt sikkert at jeg kjenner folk med ulike pf, i alle fall som ville kvalifisert for en, men det er altså ikke noe man går rundt og forteller åpent om der jeg jobber f.eks. Kanskje de uansett fungerer så bra at diagnosene ikke står på noe papir, men folk har sine personlighetstrekk ja... 

Kjenner en nær venn/en slags relasjon der hen selv lurer på om hen mangler noe evne for empati. Vedkommende ønsker ikke å la seg utrede pga jobben - forståelig nok, men jeg tenker lett at vedkommende kunne endt opp med asbergers eller typ sårbar narcissist. Personen er ikke slem, men ser hva hen mener/merker det der med empati. Det går ikke an å gå inn i et faktisk forhold når man vet personen ikke egentlig klarer å bry seg, kjenne medfølelse, selv om hen til dels kan spille det (hen gjør dog for det meste ikke det, så...). Vi har et slags interessant vennskap som er meningsfullt på andre måter. Men et forhold går ikke... Vi kan lett begge to droppe den andre, fra en dag til den neste, av for oss ulike grunner, men begge kan lett bare la den andre falle. Og det helt uten diagnose hos denne personen. 

psykedeliker
krøll9 skrev (4 minutter siden):

Det går ikke an å gå inn i et faktisk forhold når man vet personen ikke egentlig klarer å bry seg, kjenne medfølelse, selv om hen til dels kan spille det (hen gjør dog for det meste ikke det, så...).

Hva ligger det egentlig i å "bry seg"? Hva er "medfølelse"? Dette er subjektive - og dermed helt meningsløse - begreper, dessuten kan vi ikke vite hva som er skuespill og hva som er genuine handlinger hos andre.

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ville den viten hindret deg i å bli bedre kjent med vedkommende? Ville det vært en deal-breaker i et vennskap? I et forhold? Ville du styrt unna vedkommende på jobb? 

For visse personlighetsforstyrrelser, ja. Men det er stor forskjell på noen med narsissisme og unnvikende, så jeg syns ikke det går an å generalisere. 

AnonymBruker
Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde nok bevisst holdt meg litt unna, ikke involvert meg i noe med noen med pf diagnosen. Men det er fordi jeg har angst selv, og må ha det stabilt rundt meg. 

Så alle med pf er ustabile?

Anonymkode: 363d5...b56

Annonse

psykedeliker skrev (1 time siden):

Hva ligger det egentlig i å "bry seg"? Hva er "medfølelse"? Dette er subjektive - og dermed helt meningsløse - begreper, dessuten kan vi ikke vite hva som er skuespill og hva som er genuine handlinger hos andre.

Gir deg rett i at det blir veldig subjektivt akkurat hva man legger i det, men synes det er en faktor i relasjoner om man bryr seg om hverandre eller ikke. 

I tilfellet jeg nevner med personen jeg kjenner, så har jeg og vedkommende hatt samtaler rundt akkurat dette temaet og hvordan det er for oss, så der er det ikke bare oberservert adferd men det har vært utsagn om nettopp det at man er usikker på i hvilken grad man faktisk bryr seg, altså blir berørt emosjonelt av andre. Man kan godt tenke seg inn i en situasjon og ha kunnskap og ferdigheter til å reagere riktig og slik det ville vært forventet, men vedkommende beskriver nettopp det at det blir mye skuespill. Måten relasjonen utviklet seg på bekrefter også en del av det vedkommende beskriver. Det vil ikke si at personen ikke er i stand til å være et godt menneske, men at hen har utfordringer med å knytte faktiske bånd og "bry seg." Ikke bare i relasjonen oss i mellom.

Kanskje eksisterer ikke ekte empati slik vi forestiller oss det. Kanskje er bare personen ærligere enn hva folk flest er, og at vi alle er i et slags sosialt "spill" formet av visse normer og forventinger til hva en skal føle, men jeg vet ikke. I mange beskrevne sammenhenger og eksempler som ble gitt vil jeg oppriktig si at jeg er i stand til å kjenne på ekte medfølelse og empati, imens hen ikke er det. Liker vedkommende godt men kan med kjennskapen jeg har til personen ikke si at jeg hadde stolt på hen i et partnerskap pga visse trekk. 

Det er mulig å komme frem til cirka hva de subjektivt opplevde fenomenene som empati og omsorg for andre/engasjement i andres ve og vel er, hvis man bare setter ord på det og kommer til noen felles definisjoner seg i mellom. Men det blir bare gjeldende for den "gruppen" og ikke en universell definisjon. 

Endret av krøll9
psykedeliker
krøll9 skrev (10 minutter siden):

Kanskje er bare personen ærligere enn hva folk flest er, og at vi alle er i et slags sosialt "spill" formet av visse normer og forventinger til hva en skal føle, men jeg vet ikke.

Ja, det er dette jeg refererer til. 

Samtidig vil jeg tro at to personer som "bryr seg" akkurat like lite om hverandre (etter din definisjon her) ville passe godt sammen fordi deres "omsorgshandlinger" (eller fravær/mangel på sådanne) ovenfor hverandre er i balanse.

AnonymBruker

Alle har vel et ansvar av ett eller annet. En personlighetsforstyrrelse sier lite om hvordan personen fungerer og er. 
Min venninne har både adhd og er bipolar. Jobber som sykepleier i full stilling med 5 barn. Hun er snill morsom og fin. 
Ja, hun har perioder der hun er høyt oppe og overtenker, kan lage litt drama og styr. Men da hjelper det å ha venner som er rolige og får henne ned tankemessig. Hun er et arbeidsjern som står på både i familien og på jobb. Slike perioder kommer om hun ikke klarer å sette på bremsa. Dette sier vi til henne når hun er på vei opp. Nå må du roe ned så du ikke tipper over. Null problem og være venninne med henne. Sliter mer med relasjoner der folk er ondskapsfull, går bak ryggen din, og er falsk- men frisk. 

Anonymkode: f92e3...282

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...