Gå til innhold

Ville du blitt skremt bort hvis du visste at noen hadde en personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde ei veninde med eupf, men som også var svært manipulerende og invaderende. Jeg ble svært lei av måten hun var på og fra å ha hengt sammen som erteris, ser jeg henne så å si aldri. Orker ikke dramaet og alle løgnene hun kom med.

I en annen tråd ble det drøftet hvordan bipolare visstnok har straffrihet for handlinger begått i mani. Gjelder dette også andre diagnoser, @nachnoo ?

Fortsetter under...

psykedeliker skrev (12 minutter siden):

I en annen tråd ble det drøftet hvordan bipolare visstnok har straffrihet for handlinger begått i mani. Gjelder dette også andre diagnoser, @nachnoo ?

Det gjelder alle lidelser der psykose kan ha vært til stede i gjerningsøyeblikket.

Straffeloven §20:

https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§20

Endret av nachnoo
psykedeliker
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Det gjelder alle lidelser der psykose kan ha vært til stede i gjerningsøyeblikket.

Hvem skal i så fall avgjøre om det er tilfelle når skaden allerede har skjedd? Og hvem erstatter evt. økonomiske tap utenforstående har blitt påført i slike tilfeller?

Uansett tolker jeg dette svaret som at det ikke gjelder for f.eks. EUPF uten psykose.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hvem skal i så fall avgjøre om det er tilfelle når skaden allerede har skjedd? Og hvem erstatter evt. økonomiske tap utenforstående har blitt påført i slike tilfeller?

Uansett tolker jeg dette svaret som at det ikke gjelder for f.eks. EUPF uten psykose.

Eupf kan behandles uten medisiner, man kan bli tilnærmet frisk hvis man jobber for det. 

Desverre så mener de ofte ikke de er problemet, men alle andre, ergo trenger ikke de fikses

Anonymkode: f3f3c...81d

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Desverre så mener de ofte ikke de er problemet, men alle andre, ergo trenger ikke de fikses

Men skal de slippe å stå juridisk og økonomisk ansvarlig for sine handlinger av den grunn?

psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Hvem? Psykiatrisk sakkyndige legger frem sin vurdering for retten. Så er det retten som avgjør. Non ganger er det det offentlige som erstatter - andre ganger forsikringsselskap. Korrekt - det gjelder ikke EUPF.

Annonse

psykedeliker
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Hvem? Psykiatrisk sakkyndige legger frem sin vurdering for retten. Så er det retten som avgjør. Non ganger er det det offentlige som erstatter - andre ganger forsikringsselskap.

Dette forutsetter at sakene faktisk når frem til retten. Betyr det at man må gå til sivilt søksmål - med alt arbeidet det medfører - for å få erstattet tapene sine?

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Eupf kan behandles uten medisiner, man kan bli tilnærmet frisk hvis man jobber for det. 

Anonymkode: f3f3c...81d

Det er mange med EUPF som går til behandling. Det gjorde jeg og jeg er friskmeldt fra diagnosen. Fot øvrig mente ikke jeg at alle andre var problemet. For meg høres det ut som en fordom å mene at alle med EUPF mener alle andre er problemet. Og den eneste jeg kranglet med de årene jeg hadde diagnosen var min mor. Tenker vi delte på skylden der. 

Jeg ville nok holdt avstand fra noen med narssisisme og har fått min dose med mennesker med psykopat.

Men ellers ville jeg ikke tatt avstand fra andre kun fordi de hadde en PF. Hvis jeg hadde tatt avstand så hadde det vært pga deres adferd mot meg. 

psykedeliker
Glitter skrev (2 minutter siden):

Det er mange med EUPF som går til behandling.

Og det er mange med den samme adferden - med eller uten diagnose - som nekter på at de gjør noe feil, og løper til føledameklubben for sympati og beskyttelse med én gang de møter motstand. Hva tenker du vi bør gjøre med dem?

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Og det er mange med den samme adferden - med eller uten diagnose - som nekter på at de gjør noe feil, og løper til føledameklubben for sympati og beskyttelse med én gang de møter motstand. Hva tenker du vi bør gjøre med dem?

Nei det vet jeg ikke. Jeg er ikke utdannet til det. 

Min tidligere behandler var svært tålmodig med meg og hun rommet mine svigninger. Men hun ansvarliggjorde meg der det var nødvendig. 

Det er dog vanskelig å hjelpe noen som ikke er åpen for hjelp. Og korrigeringer. 

AnonymBruker

Jeg hadde eupf også, men jeg tenkte bare at jeg var problemet, og ikke alle andre. Men jeg har ikke den diagnosen lemger men har ptsd. Men dem kan også ligne hverandre sa psykolog spesialisten til meg. 

Anonymkode: 77cba...3d2

Annonse

psykedeliker skrev (2 timer siden):

Betyr det at man må gå til sivilt søksmål - med alt arbeidet det medfører - for å få erstattet tapene sine?

Konfliktråd i kommunen, er en lavere instans å forsøke. Om det ev. når frem, skal være usagt...

Jeg vet ikke hva du sikter til, og derfor blir mitt svar helt hypotetisk: Mye kan løses med en helt enkel prat. Vi må alle velge våre kamper.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...