Gå til innhold

Er det ok å ta Litium i bare en dose en gang om dagen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ok å ta Litium i bare en dose en gang om dagen? Og hva er ulempen med det fremfor å dele dosen opp i to morgen og kveld? 

Anonymkode: 3b90c...bef

Jeg har fått beskjed om å ta den morgen og kveld .

Anonymkode: 7dbe4...819

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har fått beskjed om å ta den morgen og kveld .

Fikk du også beskjed om at du ikke kunne ta det i en dose, eller? For jeg har fått beskjed om at det var ok å ta alt i en dose, men jeg lurer også på om der er noen ulemper ved det?

Ja det er det. Jeg tok kun kveld,.

En meget kjent psykiater snakket om det på medisinkurset inne på bipolarsidene. Spurte da min psykiater  om jeg da kunne det, å det var greit.

Fordelen er at nyrene får lengre hviletid. Jeg fikk bivirkning. Den ene flotte som gjorde jeg måtte bruke bleie, ble litt bedre av å ta de i en dose.

Endret av Adeie
AnonymBruker
Adeie skrev (Akkurat nå):

Ja det er det. Jeg tok kun kveld,.

En meget kjent psykiater snakket om det på medisinkurset inne på bipolarsidene. Spurte da min psykiater  om jeg da kunne det, å det var greit.

Okei. Er der noen ulemper med det? Vet du? 

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fikk du også beskjed om at du ikke kunne ta det i en dose, eller? For jeg har fått beskjed om at det var ok å ta alt i en dose, men jeg lurer også på om der er noen ulemper ved det?

Nei, jeg fikk liksom kun beskjed om morgen og kveld. Men Adeie sin informasjon er nyttig da.

Jeg tar også hele dosen kun 1 gang om dagen (kveld). Det har fungert veldig fint for meg, jeg har ikke merket noen bivirkninger i forbindelse med inntak. Jeg tror også det gjør at nyrene får hvile litt i løpet av døgnet og at det er bra. 

Jeg har lært at en skal ta det to ganger i døgnet. Men jeg har hørt at prof. Ulrik Malt har sagt at det er ok å ta den en gang i døgnet, og han er kanskje landets største autoritet på dette.

Min begrunnelse for to-dosering er denne: Det er toppene i serumkonsentrasjon som kan skade nyrene. Ved todosering får man en flatere døgnkurve. Ved endosering der en tar dobbel dose en gang i døgnet må man nødvendigvis få en høyere konsentrasjonstopp.

nachnoo skrev (29 minutter siden):

Jeg har lært at en skal ta det to ganger i døgnet. Men jeg har hørt at prof. Ulrik Malt har sagt at det er ok å ta den en gang i døgnet, og han er kanskje landets største autoritet på dette.

Min begrunnelse for to-dosering er denne: Det er toppene i serumkonsentrasjon som kan skade nyrene. Ved todosering får man en flatere døgnkurve. Ved endosering der en tar dobbel dose en gang i døgnet må man nødvendigvis få en høyere konsentrasjonstopp.

Tja, når jeg tok 2 ganger år fag, tisset jeg på meg gjentatte ganger pr dag, bodde på do, drakk ikke mer enn 1.5 liter pr dag. Mår jeg gikk over til kveld så tisset jeg mye mindre og trengte stor bleie kun hvis jeg skulle være  steder der det kan være dokø.

Så virker jo som det er snilleste for nyrene å ta 1 gang daglig.

Om mener det også er dr malt sitt utsagn. 

Endret av Adeie

Annonse

AnonymBruker
Adeie skrev (6 minutter siden):

Tja, når jeg tok 2 ganger år fag, tisset jeg på meg gjentatte ganger pr dag, bodde på do, drakk ikke mer enn 1.5 liter pr dag. Mår jeg gikk over til kveld så tisset jeg mye mindre og trengte stor bleie kun hvis jeg skulle være  steder der det kan være dokø.

Så virker jo som det er snilleste for nyrene å ta 1 gang daglig.

Om mener det også er dr malt sitt utsagn. 

Huff, nå ble jeg bekymret for om jeg også kan få lignende problemer av medisinen. Bruker du Litium enda?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Huff, nå ble jeg bekymret for om jeg også kan få lignende problemer av medisinen. Bruker du Litium enda?

Lite vits å være bekymret for bivirkninger man kan få. Mye bedre å prøve og se. De fleste får jo ikke den bivirkningen.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, orket ikke mer enn 1.5 år i bleier😅

Tror nok ikke det er mange som reagerer med den bivirkningen.. 

Man kan ikke være redd for bivirkninger, man skal gledes seg til å bli bedre.

AnonymBruker
Adeie skrev (2 minutter siden):

Nei, orket ikke mer enn 1.5 år i bleier😅

Tror nok ikke det er mange som reagerer med den bivirkningen.. 

Man kan ikke være redd for bivirkninger, man skal gledes seg til å bli bedre.

Det er sant. Takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...