Gå til innhold

Bipolar hypomani og sinne?

Anbefalte innlegg

Fikk tips på Kvinneguiden om å prøve her.

Er det noen som har bipolar lidelse, først og fremst type ii, som opplever hypomani med irritasjon og sinne? Hvordan håndterer dere det? Jeg har fått den diagnosen, men bare opplevd "hypomani" (vet egentlig ikke om det regnes som det, men har nå fått diagnosen da) der jeg har følt meg glad, men på en litt beruset måte, og bare veldig energisk. Jeg sliter mest med depresjon. Nå har jeg fått prøvd Zyprexa i noen uker (har vel muligens gått 1-2 mnd nå, har ikke helt oversikt), og jeg føler den har løftet meg ut av depresjonen. Det er særlig den siste uka jeg har følt på det, og selv om jeg tar en relativt liten dose så fungerer det bra syns jeg. Problemet nå er at jeg begynner å lure på om jeg er på vei mot hypomani. Nå i helga har jeg kjent meg lettere irritabel, har brukt mer penger enn vanlig og startet flere kreative prosjekt enn vanlig. I dag har jeg følt meg så utrolig sint og irritert at jeg føler nesten jeg blir litt gal av det. Klarer ikke sitte stille så lenge, må opp og gå, men det gjør på en måte bare irritasjonen verre også. Det er noe inni meg som går veldig fort. Jeg vet at Zyprexa skal kunne virke mot (hypo)mani også, men har forstått at det er i litt større doser. Derfor begynner jeg å lure på om jeg kan være på vei mot hypomani nå. Jeg bor alene så får ikke spurt noen rundt meg. Jeg har sovet mye etter at jeg startet på Zypreza og følt meg trøtt, derfor reduserte jeg dosen litt, og lurer på nå om det ikke var så lurt kanskje.

Kan de av dere som opplever hypomani med sinne og irritabilitet fortelle litt hvordan det er for dere? Hvordan er en "typisk" dag? 

Jeg skal selvsagt snakke med psykiater, men har jo ikke time nå siden det er helg.

Anonymkode: 69f1c...c81

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490246-bipolar-hypomani-og-sinne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet at sinne og irritabilitet kan være et symptom, det trenger jeg ikke svar på. Det jeg lurer på er hvordan det arter seg for de som opplever det. 

Ok.. Hva kaller du da dette under? Her spør du jo om hypomani kan innebære irritasjon og sinne.. Du har også et spørsmålstegn i overskriften din. Så den må du lengre ut på landet med. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et det noen som har bipolar lidelse, først og fremst type ii, som opplever hypomani med irritasjon og sinne?

Anonymkode: ff119...508

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ok.. Hva kaller du da dette under? Her spør du jo om hypomani kan innebære irritasjon og sinne.. Du har også et spørsmålstegn i overskriften din. Så den må du lengre ut på landet med. 

Jeg antok at folk var i stand til å lese ting i sammenheng med resten av det som står her. Der tok jeg tydeligvis feil. Hvis du leser videre så ser du at det er et spørsmål jeg indirekte svarer på selv da jeg spør hvordan det oppleves for de som opplever det. Ikke svar som du var en idiot med mindre du faktisk er det. 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke svar som du var en idiot med mindre du faktisk er det 

Dette sier du ikke pga din eventuelle, mulige, kanskje-hypomani. Her ligger det noe mer under. Du har åpenbart drittsekk-gener i deg. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette sier du ikke pga din eventuelle, mulige, kanskje-hypomani. Her ligger det noe mer under. Du har åpenbart drittsekk-gener i deg. 

Å da jan man jo lure på om de som opplever sinne under bypomani har det "genet"?

Selv er jeg kun lykkelig og meget spandabel.

Anonymkode: 49953...fab

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Å da jan man jo lure på om de som opplever sinne under bypomani har det "genet"?

Selv er jeg kun lykkelig og meget spandabel.

Anonymkode: 49953...fab

Selv om man er irritabel og sint trenger man ikke å la det gå utover andre. Det går fint an å skjerpe seg under hypomani siden man ikke ikke et "bortreist" som man ofte er ved mani. Hypomani fritar en ikke fra å oppføre seg greit mot andre. 

Drømmeautomat

Jeg har bipolar II. Dette er min erfaring:

1) En hypomani kan begynne som mer energi med en god del sinne/irritasjon, for så å gå over i noe mer euforisk. At jeg blir en aggressiv fotgjenger kan for meg være et tegn på begynnende hypomani. Jeg har ropt til biler, slått i biler og vist fingeren til biler som ikke har vært oppmerksom nok på meg som fotgjenger.

2) Hvis jeg er godt inne i en hypomani, typisk med en euforisk/glad følelse, vil min terskel for konfrontasjon være lavere. Provokasjonen er da som regel reel, men jeg reagerer sterkere enn jeg ville gjort og ender opp i verbale konfrontasjoner med folk som kanskje ikke ville funnet sted om jeg ikke var hypoman.

Har opplevd å være lett provosert og ganske på hugget hele tiden, i noen perioder. Har gått litt rundt som en trykkoker der det hvert øyeblikk kunne smelle for den minste ting. I slike perioder har jeg ofte tenkt "i dag skal jeg IKKE bli provosert" i forkant av et eller annet jeg skulle, men så har det da vært et eller annet igjen da, i trafikken, i butikken... Noen små overtredelser fra andre som har fått meg til å tenne på alle plugger... Vet at hypomani ofte er forbundet med mindre søvnbehov, men det kan jeg ikke huske å ha hatt i disse periodene. 

Andre ganger, faktisk mindre enn en håndfull ganger, har jeg hatt perioder med mer typisk eufori og da også mindre søvnbehov. Typisk 4 timer. 

Kanskje er det første eksempel på mørk hypomani eller en blandingsfase, imens det nederste eksempelet er lys hypomani. Det drømmeautomat beskriver om at irritasjonen kan være tegn på en slags overgang kan nok stemme for meg også. Har da bare ikke kommet over i skikkelig hypomani de gangene. 

Endret av krøll9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...