Gå til innhold

Tørr ikke ta Quetiapin sandoz - er så redd for å ta medisiner før jeg skal sove

Anbefalte innlegg

Har fått de for urolig søvn og depresjon. Men jeg synes det er så skummelt å ta de. Skal ta 25 mg. Vet det er lav dose, men likevel er jeg så redd. Jeg tror jeg heller foretrekker urolig søvn. 

Hode bare fucker med meg! er så sliten

Anonymkode: e0d15...7a3

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har fått de for urolig søvn og depresjon. Men jeg synes det er så skummelt å ta de. Skal ta 25 mg. Vet det er lav dose, men likevel er jeg så redd. Jeg tror jeg heller foretrekker urolig søvn. 

Hva tror du kan skje?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da lar du være å ta de. Og bruker ikke tiden til andre på å klage over søvnproblemer.

Anonymkode: 2f9d0...88f

Først og fremst har jeg ikke klaget på søvnproblemer, men da jeg fortalte om søvnen min hos dps, så mente de at søvnen kan ha rot i mine problemer og de mente den kunne hjelpe mot min depresjon. Depresjonen er vel den verste for min del og denne utmattelsen. Så kan leve med urolig søvn. Men føler jeg skuffer dps om jeg ikke tar de. 

emilie321 skrev (7 minutter siden):

Hva tror du kan skje?

Jeg er redd jeg ikke skal tåle de og at jeg ikke våkner. At noe skal skje mens jeg sover. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er du redd for? De aller fleste bivirkninger er ganske harmløse og går også over etter en tids bruk.

Anonymkode: dca0a...f59

som over 

Annonse

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Hvor mange mennesker vet du om som har tatt de medisinene og aldri våknet igjen?

Jeg har aldri hørt om de medisinene før og vet ikke om noen som har tatt de

Ved litt høyere dose kan du få urolige ben, men ikke opplevd det på 25 mg. Det er egentlig et AP som brukes til behandling av psykose i mye høyere doser enn den ene tbl du tar nå. Man har bare begynt å bruke det på veldig lavdose for søvnpasienter da man merket at det også har en søvndyssende effekt. Ved høyere (terapeutisk mot psykose) dose forsvinner den effekten for mange. Det verste som har skjedd meg på det medikamentet der ved 25mg var at jeg ble sulten. Legen sa at jeg kanskje kunne unngå den bivirkningen om jeg sørget for å faktisk ha spist nok mat ila dagen. Merket ingenting annet og det er ganske lav risiko å prøve ut et par dager og se om du får bedre søvn. 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg hadde det på akkurat samme måte, men det ble bedre etter at jeg hadde prøvd å ta den noen ganger. Da erfarte jeg jo at det ikke var farlig. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg fikk skikkelig hangover dagen etter jeg tok  Quetiapin.

Anonymkode: 092a1...0f5

Endte med at jeg tok det. Gikk fint. 
Opplever ikke hangover, men så er det nå 12 timer siden jeg tok den. Våknet bare med litt tørr munn

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Depresjonen er vel den verste for min del og denne utmattelsen. Så kan leve med urolig søvn.

Ja, isolert sett kan vi leve med urolig/dårlig søvn, men det påvirker resten av hverdagen og livskvaliteten. Vi kan bli dårligere til å tenke rasjonelt/klart, stå imot mye tankekaos, organisere dagen vår osv.

Om vi opplever dårlig søvn over tid, kan det føre til mindre krefter/overskudd, som i sin tur fører til at vi ikke orker å gjøre så mye som vi kanskje skulle ønsket oss. Istedenfor å velge enn litt sunnere middag, tyr vi til mat med mye fett og karbohydrater. Og det blir lettere til at vi blir værende hjemme, fremfor å komme oss ut blant andre, ut for å gå en tur, trene, på butikken e.l.

Men føler jeg skuffer dps om jeg ikke tar de.

Den du skuffer innerst inne, er deg selv. DPS gir deg kun et tilbud. Det er opp til deg om du vil ta imot det tilbudet eller ikke. Men om det hjelper deg å tenke at DPS blir skuffet om du lar være å ta imot tilbudet, kan du bruke det som en motivasjon. Den eneste som lider, til syvende og sist, er deg selv. Du ønsker åpenbart å få hjelp av DPS, og DPS ønsker å hjelpe deg.

Jeg er redd jeg ikke skal tåle de og at jeg ikke våkner. At noe skal skje mens jeg sover.

Har du ofte slike tanker rundt egen helse? Om svaret er ja, vil jeg anbefale deg å ta det opp med legen som har forskrevet medisinen til deg.

Om en medisin skulle vise seg å ha slike risikable akutte bivirkninger, hadde det blitt slått en rød alarm, og medisinen hadde blitt pauset umiddelbart. Men jeg vet at om det er en indre redsel du bærer på, hjelper det ikke nødvendigvis med logiske argumenter. Du må i så fall forstå de selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...