Gå til innhold

Kveldene er rent mareritt! Har startet med antipsykotika

Anbefalte innlegg

Har nettopp startet på søvnmedisin i form av antipsykotika. Og gruer meg hver kveld. Det føles så feil, selvom det visst nok skal hjelpe på depresjon også. Men tror jeg bare føler meg så mislykket når jeg må ta piller for å sove og få det bedre. Men føler jeg bare får panikkangst og griner hver kveld. Men jeg sover jo godt. Føler jeg er lengre nede enn det jeg har vært. Hvis jeg skal gå rundt å grine og ha så kort lunte, så vet jeg ikke om jeg orker å gå på de. Det føles bare feil, selvom jeg våkner mer uthvilt enn jeg har pleid. 

Jeg studerer. Og skriver bachelor nå. Og har bare mistet gnisten for det og vil bare hjem til mine foreldre, legge meg i gamle pikerommet mitt. Det går helt fint om dagen, men kveldene er mareritt. 

Noen andre som har følt det samme etter å startet på medisiner?

Anonymkode: 67844...356

Fortsetter under...

Hvilken antipsykotika er det du får?

En trenger ikke bruke antipsykotika som sovemedisin hvis det ikke føles riktig. Går fint ann å bruke sovemedisin som f.eks Imovane, Stilnoct, Apodorm istede.

Imovane kan faktisk være med på å dempe angst og indre uro også.

Anonymkode: 56ffc...7ac

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har nettopp startet på søvnmedisin i form av antipsykotika. Og gruer meg hver kveld. Det føles så feil, selvom det visst nok skal hjelpe på depresjon også. Men tror jeg bare føler meg så mislykket når jeg må ta piller for å sove og få det bedre. Men føler jeg bare får panikkangst og griner hver kveld. Men jeg sover jo godt. Føler jeg er lengre nede enn det jeg har vært. Hvis jeg skal gå rundt å grine og ha så kort lunte, så vet jeg ikke om jeg orker å gå på de. Det føles bare feil, selvom jeg våkner mer uthvilt enn jeg har pleid. 

Jeg studerer. Og skriver bachelor nå. Og har bare mistet gnisten for det og vil bare hjem til mine foreldre, legge meg i gamle pikerommet mitt. Det går helt fint om dagen, men kveldene er mareritt. 

Noen andre som har følt det samme etter å startet på medisiner?

Eller er dette vanlig?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En trenger ikke bruke antipsykotika som sovemedisin hvis det ikke føles riktig. Går fint ann å bruke sovemedisin som f.eks Imovane, Stilnoct, Apodorm istede.

Jeg tar quetiapin sandoz. Fikk det for både urolig søvn og mot depresjon. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Imovane og stilnoct er ikke noe fastleger skriver ut til daglig bruk. Men det fins sikkert noen dårlige leger der ute som driter i pasientene som gjør det. 

Anonymkode: 0ee76...119

Imovane og stilnoct er ikke noe fastleger skriver ut til daglig bruk. Men det fins sikkert noen dårlige leger der ute som driter i pasientene som gjør det. 

Så alle leger som ikke skriver antipsykotisk som sovemedisin er dårlige leger?

Interresant. Hvorfor mener du det?

Sykehuset har Imovane, Stilnoct, Apodorm og det er grunner for det sikkert, det finnes pasienter det fungerer bedre for.

For meg fungerer Imovane veldig bra, den gir ikke kjipe bivirkninger som enkelte ap gir meg. Så hver sin smak.

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sykehuset har Imovane, Stilnoct, Apodorm og det er grunner for det sikkert, det finnes pasienter det fungerer bedre for.

For meg fungerer Imovane veldig bra, den gir ikke kjipe bivirkninger som enkelte ap gir meg. Så hver sin smak.

Imovane og stilnoct er ikke antipsykotika. 

Og på sykehus er man bare en kort periode. Og Imovane og stilnoct skal kun brukes i kortere perioder. 

Kan det jeg kjenner på nå være medisinen? Da kommer det i såfall raskt. Men jeg føler meg heller mer mislykket av å må ta medisiner for å kunne sove og ha det bra. ts

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da er det mange mislykkede der ute. Vi er mange med insomnia.

Anonymkode: e3f7d...99f

Sliter ikke med insomnia i seg selv, er mer at søvnen er urolig og har mange oppvåkninger i løpet av natten. Men har betydelige færre oppvåkninger på de da, gikk fra å være våken 5 ganger til 2 ganger. Og sovna relativt kjapt etter dobesøkene. Så det var ganske deilig. ts

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tar quetiapin sandoz. Fikk det for både urolig søvn og mot depresjon. 

Omg, den blir du drit sulten av og drit feit av..

Gikk på den da jeg var 18, ja det var et mareritt.

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kan det jeg kjenner på nå være medisinen? Da kommer det i såfall raskt. Men jeg føler meg heller mer mislykket av å må ta medisiner for å kunne sove og ha det bra. ts

Jeg trappet ned og sluttet på quetiapin sandoz etter et år. Jeg ville jo ikke gå på medisiner for å sove! Jeg fikk da et par måneder med konstant underskudd på søvn og dårlig funksjon på alle områder i livet. Og det var så slitsomt! Og frustrerende!

Til slutt begynte jeg på medisiner for å sove igjen. Jeg har fortsatt mine problemer, men de blir ikke dramatisk forverret av søvnmangel, og livet er litt mindre fælt nå med nok søvn.

Når tror du jeg var mest mislykket? Når jeg ikke fungerte pga søvnmangel? Eller når jeg tar noen tabletter som gjør at jeg fungerer bedre og har det bedre?

Synes du diabetikere er mislykkede hvis de tar insulin? 

Sokk skrev (12 timer siden):

Jeg trappet ned og sluttet på quetiapin sandoz etter et år. Jeg ville jo ikke gå på medisiner for å sove! Jeg fikk da et par måneder med konstant underskudd på søvn og dårlig funksjon på alle områder i livet. Og det var så slitsomt! Og frustrerende!

Til slutt begynte jeg på medisiner for å sove igjen. Jeg har fortsatt mine problemer, men de blir ikke dramatisk forverret av søvnmangel, og livet er litt mindre fælt nå med nok søvn.

Når tror du jeg var mest mislykket? Når jeg ikke fungerte pga søvnmangel? Eller når jeg tar noen tabletter som gjør at jeg fungerer bedre og har det bedre?

Synes du diabetikere er mislykkede hvis de tar insulin? 

Jeg er nok skadet med å høre at piller ikke fikser psykiske problemer. Har hele livet fått høre det, så er vel hjernevasket. Samtidig vil jeg ikke gå på medisiner hele livet. Jeg ser det mer som en overgangsfase, og er ærlig redd for at jeg skal flytte problemene til senere. Synes dette bare var en kjapp løsning, men samtidig sover jeg mye bedre om nettene. Tror ikke jeg har forstått selv hvor dårlig jeg har sovet, fordi jeg våkner uthvilt mye tidligere enn normalt. Fordi jeg sover mer sammenhengende. 

Eneste er at jeg føler meg litt mer dritt mentalt i perioder. Vet ikke om det skal være sånnn. Tror jeg gråt hele kvelden i går. Det er egentlig ganske ulikt meg å gråte så mye tårer, selv når jeg er på butikken. Men kanskje det bare er slik starten er? 

snusmumeriken96 skrev (12 timer siden):

Husker ikke, det er gått 10 år. Tok på kvelden for å så, i tillegg fikk jeg selvmordstanker.

Fikk også selvmordstanker i går. Men igjen, kanskje det forverrer plagene på starten. Ikke vet jeg. Men jeg sover bedre i hvertfall. Selvom kveldene hittil har vært et mareritt. Men det går seg nok til. ts

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er nok skadet med å høre at piller ikke fikser psykiske problemer. Har hele livet fått høre det, så er vel hjernevasket. Samtidig vil jeg ikke gå på medisiner hele livet. Jeg ser det mer som en overgangsfase, og er ærlig redd for at jeg skal flytte problemene til senere. Synes dette bare var en kjapp løsning, men samtidig sover jeg mye bedre om nettene. Tror ikke jeg har forstått selv hvor dårlig jeg har sovet, fordi jeg våkner uthvilt mye tidligere enn normalt. Fordi jeg sover mer sammenhengende. 

Eneste er at jeg føler meg litt mer dritt mentalt i perioder. Vet ikke om det skal være sånnn. Tror jeg gråt hele kvelden i går. Det er egentlig ganske ulikt meg å gråte så mye tårer, selv når jeg er på butikken. Men kanskje det bare er slik starten er? 

Fikk også selvmordstanker i går. Men igjen, kanskje det forverrer plagene på starten. Ikke vet jeg. Men jeg sover bedre i hvertfall. Selvom kveldene hittil har vært et mareritt. Men det går seg nok til. ts

Hos meg gikk det aldri over. Sluttet og så fikk jeg sjelefred igjen. 

Anonymkode: ab4b5...3b7

En fyr jeg kjenner var konstant deprimert da han brukte quitapin. Han sov veldig godt på de, men dagen etter var han ganske deppa, satt på trist musikk, satt tenkte og grubla mye over fortiden stakkars.

Så at du føler deg deprimert og lei deg, det kan godt være de pillene som gjør det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...