Gå til innhold

Jeg vil dø

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er smerten? Omsorgssvikt som barn? Arbeidsledig? Vold? 

Anonymkode: 21f08...797

Ble blant annet mobbet mye som barn. Det ødela meg totalt. Fikk høre hver dag hvor lite jeg var verdt

Anonymkode: 29f72...518

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ble blant annet mobbet mye som barn. Det ødela meg totalt. Fikk høre hver dag hvor lite jeg var verdt

Da kan du neste time snakke om dette. Tenker det er mer nyttig å ta tak i det underliggende, enn at du f. Eks (jeg sier ikke at du gjør det) sitter hver time å sier du er lei deg, suicidal, deprimert osv og aldri tar tak i årsaken. Du er også så heldig å faktisk får hjelp på dps. Det er absolutt ingen selvfølge. Sånn sett så ser ihvertfall helsevesenet en stor verdi i deg og i å hjelpe deg. Helsevesenet ser at du kan bli bedre og derfor ser de verdien i å hjelpe deg. 

Anonymkode: 21f08...797

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg var å pratet med en psykiater på psykiatrisk legevakt igår ( på grunn av at jeg kuttet meg og måtte sy 48 sting og fordi jeg har mye selvmordstanker). Det hjalp litt å prate med han men ikke nok. Han nevnte ikke innleggelse heller. Kanskje han egentlig burde gitt meg innleggelse? Men vet de ikke vil at folk som har borderline/emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse (en diagnose jeg har)skal være for mye innlagt. Men nå er det ganske akutt så han burde gitt meg det?

Leit å høre at du har det vondt. 
Du må si til legen din hvordan du har det og hva du trenger. Folk med den diagnosen blir også dårlig å må legges inn. 
Ikke sitt med mørke tanker alene. Ring venner og familie og snakk med de rundt deg. Det er ikke skam å ha det vondt. 

Anonymkode: 771c6...82c

Annonse

Jeg håper det har gått bra med deg i går kveld og natt, TS.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det hjalp litt å prate med han men ikke nok. Han nevnte ikke innleggelse heller. Kanskje han egentlig burde gitt meg innleggelse? Men vet de ikke vil at folk som har borderline/emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse (en diagnose jeg har)skal være for mye innlagt. Men nå er det ganske akutt så han burde gitt meg det?

Ja, kanskje... En av årsakene som legges til grunn, når selvskadende og kronisk suicidale personer i minst mulig grad skal bli innlagt, og særlig med din diagnose, er nettopp det du kanskje virket til å gjøre. At selvskadingen ble en måte å kommunisere at du hadde det vondt på, og gjennom den ønsket du at legen skulle håndtere situasjonen. Tilby deg innleggelse. Hva gjorde at det var vanskelig for deg å selv spørre om innleggelse? For noen av oss er det en veldig kjent problemstilling at det å skulle be om noe, er vanskelig - da føles det som at vi tar uforholdsmessig mye plass. Jeg kommer til det.

Har fortalt det til behandler. Får beskjed om å gjøre noe hyggelig men det hjelper lite dessverre 

Det var lite konkret. Kan du spørre henne om å være mer konkret, eller at dere sammen finner ut av hva hun mener? Jeg mistenker at hun tenker på at du kan avlede deg bort med å gjøre noe du trives med. Det kan gå rett i vasken de første gangene man forsøker, men etter hvert kan det gå bedre. Første gang jeg bakte noe gjærbakst, gikk det fullstendig skjeis, men det hjelper å gjøre noe flere ganger. Samme også med avledning.

Kanskje du kan øve deg når du ikke opplever å ha det som aller verst. Tenke at når det ikke går som etter planen, er det noe du kan lære av?

Jeg har tenkt på at jeg ikke får til livet. Jeg er mislykket. Og en stor byrde for de rundt meg 

Min personlige erfaring, er at slike tanker fører ofte til selvskading og den kan i verste fall være med på å opprettholde selvskadingen. Tanker som at "...jeg kan like gjerne fortsette...".

Helt konkret, hva gjør at du er mislykket?

Og tankene om at jeg er til bry... Jeg var i et 3 mnd. intensivt behandlingsforløp pga. selvskading, tilbudet er lagt ned nå, hvor jeg ble konfrontert med mange av mine ulogiske tankefeil: Jeg følte meg til bry da jeg kom til legehjelp (sier ikke mer om det). Jeg ble spurt: Er du mer til bry for helsevesenet at du selvskader deg og oppsøker hjelp, eller ber om hjelp via fast behandler før vanskene eskalerer? Du kan fundere litt over saken selv - når er du egentlig minst og mest til bry, om det er det som er målet ditt. Hvordan kan vi kommunisere med helsepersonell uten å måtte ta så stor plass.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har intens psykisk smerte inni meg og kutte meg er det eneste som hjelper litt

Hvor lenge opplevde du at selvskading ga lindring? Det virket som om du hadde det vondt dagen etterpå, så en langvarig løsning er det ikke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...