Gå til innhold

Peder Kjøs - granskes etter varsel

Anbefalte innlegg

Peder Kjøs etterforskes etter varsel: https://www.aftenposten.no/norge/i/lwmXLe/psykolog-peder-kjoes-granskes-av-statens-helsetilsyn-etter-varsel

Jeg hørte på podcast-serien da den gikk, og fulgte med i debatten etter at en pasient og Peder gav ut bok sammen. I artiklene fra Aftenposten står det at pasienten fortsatte i terapi etter boken ble utgitt. Kjøs er og varslet inn for mangelfull journalskriving og for å ikke ha brukt skikkelig journalsystemer. Han har brukt Word med passordbeskyttelse. 

Er ikke dette så grunnleggende ting at erfarne psykologer lett kan unngå denne type situasjoner? 

her er en artikkel om boken og eksperimentet til Kjøs: https://www.aftenposten.no/kultur/i/9v0QXM/peder-kjoes-forsoek-paa-aa-bli-venn-med-en-tidligere-pasient-er-blitt-bok-en-direkte-utfordring-av-etikken-vaar-sier-psykolog

hva tenker dere andre om saken?

Anonymkode: 30fb0...68c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490294-peder-kj%C3%B8s-granskes-etter-varsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmeautomat

Jeg snakket med en psykolog om dette (privat, ikke noen jeg gikk til behandling hos). Hun sa at det var bred enighet blant behandlere om at det Kjøs gjorde i forbindelse med denne boken ikke var forsvarlig og brøt med etiske retningslinjer.

Så ja, det virker grunnleggende, men han lot seg kanskje blende av egen berømmelse og hadde en følelse av at han ikke kunne gjøre så mye galt?

Drømmeautomat skrev (2 timer siden):

Jeg snakket med en psykolog om dette (privat, ikke noen jeg gikk til behandling hos). Hun sa at det var bred enighet blant behandlere om at det Kjøs gjorde i forbindelse med denne boken ikke var forsvarlig og brøt med etiske retningslinjer.

Så ja, det virker grunnleggende, men han lot seg kanskje blende av egen berømmelse og hadde en følelse av at han ikke kunne gjøre så mye galt?

Godt å høre det er bred enighet. Jeg har tenkt at boken er problematisk helt siden jeg hørte om den første gang. Virker som han ble blendet av prosjektet og glemte at det var andre å ta hensyn til. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han er ikke det jeg ser på som en god psykolog. Så at han ikke kan det grunnleggende var ikke overraskende.

Anonymkode: edb48...c88

Enig i det, men likevel overrasket over at noe så basic som journalsystem ikke var på plass. 

Anonymkode: 30fb0...68c

Annonse

AnonymBruker

Jeg leste boken deres, og kjente meg så godt igjen i Tirills ønske om å være noe mer, og i gleden og forventningene, samt forvirringen og  skuffelsen som vokste frem og ble desperasjon og fortvilelse. Og jeg har aldri opplevd at terapeuten ikke har vært trygg og satt gode grenser, så jeg kan jo bare forestille meg hvordan det der har ødelagt for henne. 

Anonymkode: a1ea9...af8

AnonymBruker
Grendel skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er noe formildende i at det har skjedd helt åpent. Det betyr ikke at det er helt bra. Mulig han bør få en reaksjon. Hvis noen myndigheter mener han bør avskiltes så burde de ha reagert før.

De har jo reagert nå fordi hun har klaget det inn. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De har jo reagert nå fordi hun har klaget det inn. 

Ok. Jeg fikk ikke med meg at det er pasienten som klaget. Uansett fant ingen det nødvendig å gripe inn i løpet av podkasten og bokprosjektet.

Anonymkode: 007fc...d27

Annonse

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg synes det er noe formildende i at det har skjedd helt åpent. Det betyr ikke at det er helt bra. Mulig han bør få en reaksjon. Hvis noen myndigheter mener han bør avskiltes så burde de ha reagert før.

Jeg synes det er problematisk at voksne mennesker som selv velger å gå inn i et utradisjonelt prosjekt, i etterkant kan stakkarsliggjøre seg selv og mene at kontraktspartneren skulle ha forstått at de ikke tok en god avgjørelse for seg selv ved å bli med. 

I motsetning til mange andre, så synes jeg prosjektet var spennende - og nettopp det at det viste seg å være vanskelig å få til et vennskap, vil kunne være nettopp et argument for å holde fast ved at vennskap mellom tidligere behandlere og pasienter ikke forekomme. 

AnonymBruker
frosken skrev (23 minutter siden):

Jeg synes det er problematisk at voksne mennesker som selv velger å gå inn i et utradisjonelt prosjekt, i etterkant kan stakkarsliggjøre seg selv og mene at kontraktspartneren skulle ha forstått at de ikke tok en god avgjørelse for seg selv ved å bli med. 

I motsetning til mange andre, så synes jeg prosjektet var spennende - og nettopp det at det viste seg å være vanskelig å få til et vennskap, vil kunne være nettopp et argument for å holde fast ved at vennskap mellom tidligere behandlere og pasienter ikke forekomme. 

Her er jeg ikke enig med deg. Jeg burde nok ikke uttale meg om denne saken da jeg kun har hørt to av samtalene, men inntrykket mitt etter de to samtalene er at han som «profesjonell» terapeut/behandler burde ha stoppet opptaket/prosjektet og henvist henne videre.

Anonymkode: c5ac1...717

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...