Gå til innhold

Peder Kjøs - granskes etter varsel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
frosken skrev (1 time siden):

Jeg synes det er problematisk at voksne mennesker som selv velger å gå inn i et utradisjonelt prosjekt, i etterkant kan stakkarsliggjøre seg selv og mene at kontraktspartneren skulle ha forstått at de ikke tok en god avgjørelse for seg selv ved å bli med. 

Du synes det er problematisk at Peder Kjøs, som er et voksent menneske, valgte å gå inn i et utradisjonelt prosjekt, og i etterkant har stakkarsliggjort seg selv og ment at kontraktsparten, Tirill, skulle ha forstått at hun ikke tok en god avgjørelse for seg selv ved å stole på han etter å ha vrengt sjelen sin til han gjennom terapien? 

I så fall er jeg enig i det. 

Anonymkode: a1ea9...af8

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du synes det er problematisk at Peder Kjøs, som er et voksent menneske, valgte å gå inn i et utradisjonelt prosjekt, og i etterkant har stakkarsliggjort seg selv og ment at kontraktsparten, Tirill, skulle ha forstått at hun ikke tok en god avgjørelse for seg selv ved å stole på han etter å ha vrengt sjelen sin til han gjennom terapien? 

I så fall er jeg enig i det. 

Mens jeg er ikke enig i det du skriver. 

AnonymBruker
frosken skrev (13 minutter siden):

Mens jeg er ikke enig i det du skriver. 

Neivel. 

Da var det var forferdelig for han da, at han ikke hadde mulighet til å forutse at et psykisk ustabilt menneske som hadde gått i terapi med han, kunne finne på å lage problemer når han gikk med på et så utradisjonelt prosjekt. 

AnonymBruker
frosken skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er problematisk at voksne mennesker som selv velger å gå inn i et utradisjonelt prosjekt, i etterkant kan stakkarsliggjøre seg selv og mene at kontraktspartneren skulle ha forstått at de ikke tok en god avgjørelse for seg selv ved å bli med. 

I motsetning til mange andre, så synes jeg prosjektet var spennende - og nettopp det at det viste seg å være vanskelig å få til et vennskap, vil kunne være nettopp et argument for å holde fast ved at vennskap mellom tidligere behandlere og pasienter ikke forekomme. 

Jeg er uenig i premisset ditt. Jeg mener at Peder Kjøs valgte utydelige rammer i eksperimentet sitt og at det skadet pasienten. Hvis han oppriktig forsøkte å bli venn med en tidligere pasient, hvorfor gå tilbake til en pasient/psykolog relasjon når boken var ferdig?  Flere fagpersoner gir ham kritikk for den biten i Aftenposten. Det er og fagpersoner som hjalp pasienten med å se over alt av skriftlig kommunikasjon mellom Kjøs og henne før hun sendte varselet. De mente at det var så mye kritikkverdig at de sendte egne klager/varsler mot Kjøs. 
For meg tyder det på at det var kritikkverdige forhold ved prosjektet, og at Kjøs med fordel kunne ha lagt opp prosjektet annerledes.

Det å ikke føre journal i godkjent journalsystem, men ha en mangelfull journal i Word virker og svært kritikkverdig. Jeg tenker det er bra det ble sendt inn varsel og bra det blir gått gjennom grundig. 

Anonymkode: 30fb0...68c

AnonymBruker

Har inntrykk av at Peder er en hyggelig og sikkert fin samtalepartner, men han jobber mest med podcaster og lette temaer. 
Dette for å nå mest mulig folk med lettere plager i podcastene sine. 
Han virker som en litt annerledes psykolog, og jeg tenker det både kan være positivt også problematisk. 

Anonymkode: 3fd6b...95a

Annonse

Drømmeautomat
frosken skrev (15 timer siden):

Du skriver som om du ikke er klar over at pasienten anses som sårbar i en terapi-situasjon og at nettopp dette er grunnen til at det fins en rekke etisk veiledninger, regler og lover som skal beskytte pasienten nettopp pga. dette. F.eks. vil det som kjent være straffbart om terapeuten har sex med pasienten, selv om det er pasienten som tar initiativet.

frosken skrev (15 timer siden):

I motsetning til mange andre, så synes jeg prosjektet var spennende - og nettopp det at det viste seg å være vanskelig å få til et vennskap, vil kunne være nettopp et argument for å holde fast ved at vennskap mellom tidligere behandlere og pasienter ikke forekomme. 

Som om vi ikke visste dette fra før... Kjøs snubler jo gjennom åpne dører her, og han drar pasienten med seg i fallet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...