Gå til innhold

Følelsesregulering

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Mener du for hvordan å få det bedre når en har det dårlig? Isåfall er det å gjøre aktiviteter en liker. Hos meg gjelder det å gå tur, trene og å være sosial.

Anonymkode: d4cfb...585

Nei mener ikke det

Mener hvordan regulere følelsene. Når man trenger regulere seg. Når man ikke kan bare distrahere seg med slike ting du nevner 

Anonymkode: e6d6c...0e4

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Man må avbryte. Gjør unevtede ting. Hopp opp og ned. Løp en kort runde rundt spistestua osv. Alt som gjør at tankene forsvinner litt.

Anonymkode: 86b50...859

Ja sikkert lurt å avbryte 

Men det er jo bare p flykte fra og ikke regulere ?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja sikkert lurt å avbryte 

Men det er jo bare p flykte fra og ikke regulere ?

Det som skjer er jo at hjernen til slutt ikke lar de tankene overta, da den blir vant til å avbryte de. 

Nei, man flykter ikke, da tar man tak i de når man er i rett humør og legger de bort ellers.

Anonymkode: 86b50...859

Annonse

Rett og slett bare anerkjenner at nå føler jeg det jeg føler, og aksepterer det. Jeg gjør ingenting for å kvitte meg med eller flykte fra følelsene mine, fordi jeg ser ikke hensikten med det. Skal jeg flykte fra følelsene mine må jeg jo flykte resten av mitt liv. Må dog presisere at å ikke prøve å kvitte seg med en følelse ikke er det samme som å ikke prøve å bli frisk fra depresjon e.l. Følelser i seg selv er tross alt ikke sykdommer eller farlige på noe som helst vis. Jeg tillater meg selv å kjenne på følelsen selv om det gjerne er smertefullt/ubehagelig, og gir ikke etter for et eventuelt behov for å flykte fra smerten, enten det er i form av selvdestruktive handlinger, uhensiktsmessige mestringsstrategier eller distraksjon for øvrig.

Jeg har lagt merke til at for meg så vil distraksjon osv forlenge de ubehagelige følelsene. Lar jeg meg selv kjenne på følelsene slipper de taket raskere, og jeg må ikke konstant distrahere meg. Det kan også forsterke opplevelsen av at følelsene er farlige, og forsterke en slags desperat trang til å kvitte seg med dem. Dermed er det bedre å bare akseptere dem. På det viset vil man innse at følelsene ikke kontrollerer en. Er man derimot redd for følelsene sine og desperat etter å kvitte seg med dem vil man risikere at følelsene i større grad kontrollerer en. Erfaringsmessig er de også mer intense, altoppslukende og hemmende eller lammende hvis man er livredd for dem og desperat etter å bli kvitt dem. Det er viktig å huske på at følelser eller tanker ikke kan tvinge deg til å gjøre noe som helst. Så min teknikk er å ikke gjøre noe som helst 🙂

Endret av skogbrann
skrivefeil

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...