Gå til innhold

Lithium og lite natrium?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke om jeg kan ta min fulle dose lithionit.  Jeg får i meg greit med drikke,  men lite mat. Hvor mye salt må en få i seg? Hjelper det med sportsdrikk for å kunne ta full dose? 

Hadde nok vanligvis bare tatt litt mindre, men akkurat nå trenger jeg den egentlig. Mye av det andre som skal hjelpe meg å være stabil går ikke akkurat nå pga annen sykdom,  og jeg merker det.

(Får behandling mot det andre, men blir nok kvalm både pga selve sykdommen og behandlingen)

Kan farmasøyt på apoteket svare?

Kan jeg spørre på legevakten på tlf? Spurte ikke da jeg var der. Trodde det skulle bli bedre. Men det ble nok heller verre, siden onsdag. 

Anonymkode: bb811...530

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490340-lithium-og-lite-natrium/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En grov og enkel måte å teste væskebalansen på er å se på fargen på urinen. Er den svært mørk, kan en være dehydrert.

Verken jeg eller farmasøyt kan svare siden vi ikke vet hvor lene dette har stått på, hvor lite du evt drikker osv. Det enkleste og beste er faktisk å ta en sy serumkonsentrasjonsmåling.

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 minutter siden):

En grov og enkel måte å teste væskebalansen på er å se på fargen på urinen. Er den svært mørk, kan en være dehydrert.

Verken jeg eller farmasøyt kan svare siden vi ikke vet hvor lene dette har stått på, hvor lite du evt drikker osv. Det enkleste og beste er faktisk å ta en sy serumkonsentrasjonsmåling.

Snakket ikke om å drikke lite, men få i seg lite salt. Tenkte kanskje de visste ca hvor mye salt som må til. Ikke så lett med måling før mandag 

Anonymkode: bb811...530

AnonymBruker
nachnoo skrev (32 minutter siden):

Da jeg hadde alvorlig hypokalemi tissa jeg ekstreme mengder og urinen var blank..

Anonymkode: 1de07...263

Litium er et salt, får du i deg for lite lite salt vil nyrene kunne «holde på» saltet (også litium) som kan føre til for høy konsentrasjon av litium. Få i deg noe natriumklorid hvis du er bekymret. Du trenger ikke spise mye for å få i deg nok salt, bare «mye» (nok) salt. Ser ikke helt hvorfor du absolutt må spise lite salt selv om du spiser lite.  Det beste er uansett å gjøre som @nachnoo skriver. Jeg har pga. lavt væskeinntak (med uhell) opplevd økning av litiumnivå fra 0.7 til både 0.9 og opptil 1,2. Jeg kan si såpass at jeg helt klart merket det ved disse anledningene. Fikk merkbare symptomer/bivirkninger på økningen i serumkonsentrasjonen. Det er sikkert ikke så lett for noen å svare på hvor mye salt som skal til. Det avhenger av hvor stort saltinntak du har til vanlig/når du har målt konsentrasjonen tidligere. Derfor bør man unngå store endringer i både væske- og saltinntak når man går på litium. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...