Gå til innhold

Er det kritikkverdig hvordan pasienter med borderline blir møtt i helsevesenet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Grunnen til at jeg spør spørsmålet i overskriften er at jeg fikk opp ett par videoer på TikTok der personen ville at Norge bak fasaden skulle ta opp temaet hvordan pasienter med borderline blir møtt i helsevesenet. Personen mente da at pasienter med denne diagnosen blir møtt veldig dårlig. Jeg lurer derfor på: Gjelder dette flertallet av pasienter med denne diagnosen (at de blir møtt dårlig)? Noen som selv har diagnosen eller kjenner noen som kan si noe om dette?

Anonymkode: c6d82...6d6

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei! Grunnen til at jeg spør spørsmålet i overskriften er at jeg fikk opp ett par videoer på TikTok der personen ville at Norge bak fasaden skulle ta opp temaet hvordan pasienter med borderline blir møtt i helsevesenet. Personen mente da at pasienter med denne diagnosen blir møtt veldig dårlig. Jeg lurer derfor på: Gjelder dette flertallet av pasienter med denne diagnosen (at de blir møtt dårlig)? Noen som selv har diagnosen eller kjenner noen som kan si noe om dette?

Hva vil det si at man blir møtt dårlig? At man ikke får innleggelse hvis man selvskader, eller hva tenker du på?

Anonymkode: 58f21...450

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva vil det si at man blir møtt dårlig? At man ikke får innleggelse hvis man selvskader, eller hva tenker du på?

Så vidt jeg forsto var det f.eks å bli møtt kaldt når man selvskader, at man ikke får innleggelse i det hele tatt eller at innleggelsene blir veldig korte (ikke nødvendigvis i sammenheng med selvskading) samt at de følte at de ikke ble møtt med respekt eller at helsepersonell ikke brydde seg.

AnonymBruker

Det stemmer at det er mye stigma rundt diagnosen tror jeg. Og at de som har denne diagnosen kan kjenne det stigmaet fra både samfunn og helsevesen. Men at de behandles direkte dårlig i forhold til andre pasientgrupper tror jeg ikke. Mange av disse pasientene ønske mye hjelp og ofte hyppige innleggelser. Det er funnet at det beste for pasientgruppen ofte ikke er å legges inn og å legges inn kort tid om de legges inn. Det er viktig at dette ikke er dårlig behandling selv om det strider mot pasientenes ønsker, men behandling etter retningslinjene 

Anonymkode: 02904...bfc

AnonymBruker

Det stemmer at det er mye stigma rundt diagnosen tror jeg. Og at de som har denne diagnosen kan kjenne det stigmaet fra både samfunn og helsevesen. Men at de behandles direkte dårlig i forhold til andre pasientgrupper tror jeg ikke. Mange av disse pasientene ønske mye hjelp og ofte hyppige innleggelser. Det er funnet at det beste for pasientgruppen ofte ikke er å legges inn og å legges inn kort tid om de legges inn. Det er viktig at dette ikke er dårlig behandling selv om det strider mot pasientenes ønsker, men behandling etter retningslinjene 

Anonymkode: 02904...bfc

Takk for svar, da har jeg fått litt mer innsikt.

Annonse

AnonymBruker

Jeg har selv borderline og har aldri blitt møtt dårlig av helsevesenet, men så har jeg heller aldri blitt innlagt. Kanskje det har noe å si? 

Anonymkode: 1d848...834

Hvilke symptomer har du da?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilke symptomer har du da?

Jeg er ferdig behandlet nå, men jeg hadde nok symptomer til at jeg fikk satt diagnosen og gjennomgikk behandling med godt utbytte.

Har en ekstrem sykehusskrekk på grunn av traumer fra somatiske innleggelser som barn så jeg gjorde alt jeg kunne for å slippe det. Det ble aldri tilbudt og jeg etterlyste det heller ikke. 

Anonymkode: 1d848...834

Worriesome Plenty 2

Dette er forsket på, de har ikke godt av lange innleggelser. Det blir en vond spiral. Dette er en diagnose det er mulig å gjøre noe med poliklinisk og mange blir helt friske. Å ikke få lange uproduktive innleggelser, de ikke har godt av er ikke det samme som å bli behandlet dårlig.

AnonymBruker

Jeg er så lei av dette offerspillet som går på de med borderline. Det er ikke sånn at de er de eneste som ikke får hjelp. De liker å tro at det kun er pga diagnosen borderline de ikke får hjelp, men alle andre opplever det samme uansett diagnose. Slutt å si du ikke får hjelp pga borderline!

Eller mye handler om tilfeldigheter. Også mye om hvor ressursterk man er. F. Eks at noen kanskje har foreldre eller samboer som kan presse på eller ringe inn. 

Anonymkode: 4b3f1...0ca

Spørsmålet er feil. Det finnes ingen felles måte disse pasientene blir møtt på.  Min erfaring er at de aller fleste blir møtt på en god måte, men det finnes også de som har fått en dårlig mottagelse.

Mulig de med BPD også selv maler sin opplevelse sett fra diagnoseperspektiv: sterke emosjonelle reaksjoner på små triggere. Så da kan all behandling bli dårlig sett fra deres ståsted.

Sånn kort forklart. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...