Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har resept på Sobril 10 mg. 
kan tas 3 ganger i døgnet. 
Tok to stk i går 20 mg samtidig. Lurer på om jeg kan gjøre det i dag også. Står i en fryktelig vanskelig situasjon 

Anonymkode: 2daea...c5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tok to stk i går 20 mg samtidig. Lurer på om jeg kan gjøre det i dag også. Står i en fryktelig vanskelig situasjon 

Jeg ville kun brukt den etter legens anbefaling.

Anonymkode: 48ee6...bc8

AnonymBruker
Skrevet

Sobril skal ikke fjerne all angst, men gjøre den lettere. Så følg legens anbefaling. Man må stå i følelsene sine

Anonymkode: d9890...fd8

AnonymBruker
Skrevet

Sobril er det svakeste benzo. 10 mg er en liten dose. Du velger selv. Så lenge du ikke bruker mer per dag enn legen foreskriver. Bakdelen ved å øke er at du neppe får effekt av bare 10 mg etter å ha brukt 20 mg noen ganger.

Anonymkode: 950bc...f1c

AnonymBruker
Skrevet

I en krise hadde jeg tatt mer. Tar valium og jeg får lov av legen å ta en ekstra tablett ved kriser.

Anonymkode: 1c810...08b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sobril skal ikke fjerne all angst, men gjøre den lettere. Så følg legens anbefaling. Man må stå i følelsene sine

Jada, man må stå i følelsene sine. Men det er forskjell på å slite med angst i en ellers trygg situasjon, enn å slite med angst når man står i en stor livskrise der man må være sterk for andre enn seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jada, man må stå i følelsene sine. Men det er forskjell på å slite med angst i en ellers trygg situasjon, enn å slite med angst når man står i en stor livskrise der man må være sterk for andre enn seg selv. 

Når man står I livskriser så er vel ikke sobril til stor hjelp. Da trenger man egen styrke.

AnonymBruker
Skrevet

Er så mye frekke svar her, når personen mangler egen styrke så kan sobril være en god støtte, om du vet at situasjonen roer seg om noen dager/uker så er det vel ikke farlig å ta 20mg. Men hør på din lege. 

Anonymkode: 4a9df...a28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er så mye frekke svar her, når personen mangler egen styrke så kan sobril være en god støtte, om du vet at situasjonen roer seg om noen dager/uker så er det vel ikke farlig å ta 20mg. Men hør på din lege. 

Ser ingen frekke svar her. Alle er saklige.

Anonymkode: 61c65...71a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 13.10):

Har ikke snakket med lege, da jeg har et brett Sobril liggende som jeg har hatt i flere måneder. Legen min er dessuten en typisk «hippie» natur og fjell, tur i skogen typ. Fikk beskjed om å bruke 10 mg Sobril en til to ganger i uka maks, da det er ekstremt vanedannende. Helst gå en tur i skogen eller starte yoga. Klarer ikke høre på han 

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 14.43):

Du utvikler ikke toleranse av å gjøre det bare 2 dager, men på et tidspunkt må du ned igjen på forskrevet dose. Om den har samme virkning både fysisk og psykisk, når du vet at det er halve dosen av tidligere - det er det ingen fasit på. Der spiller en negativ forventning av effekt inn (nocebo) når du "bare" tar 10 mg Sobril igjen. Nocebo er det motsatte av placebo, om du har hørt om det.

AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 2.53):

Men det er forskjell på å slite med angst i en ellers trygg situasjon, enn å slite med angst når man står i en stor livskrise der man må være sterk for andre enn seg selv. 

Hvordan går det med deg nå? Dette er nesten en uke siden?

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fikk beskjed om å bruke 10 mg Sobril en til to ganger i uka maks, da det er ekstremt vanedannende.

Det er ved et slikt forbruk du virkelig får ut maksimal virkning av medisinen. Og du slipper også abstinenssymptomer om du går uten - kroppen rekker ikke å vende seg til virkestoffet om det kun tas et par ganger i uken.

Men om du hadde forklart legen din at du nå står i en ekstra krevende situasjon pga. X og Y, kan det være han hadde vurdert det annerledes. For slik du har beskrevet det over, med å ta det maksimalt to ganger i uken, er ved langvarig bruk. Tilsvarende med medisinering etter en operasjon, ber man ikke pasienten om å kun ta sterke smertestillende 2 ganger i uken for å ikke bli avhengig.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helst gå en tur i skogen eller starte yoga. Klarer ikke høre på han 

Det å øve på slike teknikker, er noe en må øve seg på i fredstid. Ikke når det stormer som verst.

Det jeg likevel øver meg på selv om ting er krevende, det er å trekke pusten forsiktig dypt ned i lungene. Puste rolig... Går det ikke, kan jeg prøve litt senere. Det gjør godt for kroppen...

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (6 timer siden):

Du utvikler ikke toleranse av å gjøre det bare 2 dager, men på et tidspunkt må du ned igjen på forskrevet dose. Om den har samme virkning både fysisk og psykisk, når du vet at det er halve dosen av tidligere - det er det ingen fasit på. Der spiller en negativ forventning av effekt inn (nocebo) når du "bare" tar 10 mg Sobril igjen. Nocebo er det motsatte av placebo, om du har hørt om det.

Hvordan går det med deg nå? Dette er nesten en uke siden?

Det er ved et slikt forbruk du virkelig får ut maksimal virkning av medisinen. Og du slipper også abstinenssymptomer om du går uten - kroppen rekker ikke å vende seg til virkestoffet om det kun tas et par ganger i uken.

Men om du hadde forklart legen din at du nå står i en ekstra krevende situasjon pga. X og Y, kan det være han hadde vurdert det annerledes. For slik du har beskrevet det over, med å ta det maksimalt to ganger i uken, er ved langvarig bruk. Tilsvarende med medisinering etter en operasjon, ber man ikke pasienten om å kun ta sterke smertestillende 2 ganger i uken for å ikke bli avhengig.

Det å øve på slike teknikker, er noe en må øve seg på i fredstid. Ikke når det stormer som verst.

Det jeg likevel øver meg på selv om ting er krevende, det er å trekke pusten forsiktig dypt ned i lungene. Puste rolig... Går det ikke, kan jeg prøve litt senere. Det gjør godt for kroppen...

Gått en uke ja, og har ikke tatt Sobril siden jeg postet innlegget her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...