Gå til innhold

Psykodynamisk psykoterapi. Noen som har erfaring med denne terapiformen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og vil dele litt på hva det går ut på? Jeg har hatt behandler som har kognitiv terapi som sitt felt.

Anonymkode: 61f76...56e

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det ikke er en utbredt behandlingsform.

nachnoo
Skrevet

Psykodynamisk terapi er så mye - alt fra psykoanalyse der en ligger på benken fem dager i uka i 2-3 år, til korttidsdynamis terapi på 12-20 konsultasjoner/timer.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skiller formen seg fra kognitiv terapi?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (44 minutter siden):

Psykodynamisk terapi er så mye - alt fra psykoanalyse der en ligger på benken fem dager i uka i 2-3 år, til korttidsdynamis terapi på 12-20 konsultasjoner/timer.

Hvorfor ligger man på en benk egentlig?

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dette sier AI:

Dynamisk (psykodynamisk) og kognitiv terapi er to ulike tilnærminger til psykoterapi, hver med sine særegne fokusområder og metoder:

Psykodynamisk terapi

• Fokuserer på ubevisste prosesser og hvordan tidligere erfaringer påvirker nåværende atferd og relasjoner.

• Utforsker følelser, spesielt de som oppleves som vanskelige eller uakseptable.

• Identifiserer gjentakende temaer og mønstre i pasientens liv.

• Vektlegger betydningen av terapirelasjonen og hvordan den gjenspeiler pasientens andre relasjoner.

• Har en åpen og undersøkende dialog.

Kognitiv terapi

• Fokuserer på sammenhengen mellom tanker, følelser og atferd.

• Identifiserer og utfordrer negative eller urealistiske tankemønstre.

• Gir mer strukturert veiledning og råd.

• Konsentrerer seg hovedsakelig om pasientens nåværende livssituasjon.

• Inkluderer ofte hjemmeoppgaver og øvelser mellom terapitimene.

Likheter

• Begge anerkjenner betydningen av terapeutens empati og samarbeid med pasienten.

• Begge regnes som evidensbaserte behandlingsformer for ulike psykiske lidelser.

• Moderne versjoner av begge terapiformer fokuserer på å oppnå bedre stressmestring og symptomhåndtering.

Forskjeller i praksis

• Psykodynamisk terapi legger mer vekt på følelser, tidligere erfaringer og mellommenneskelige relasjoner.

• Kognitiv terapi har et mer spesifikt fokus på tanker og antagelser, samt deres innvirkning på nåværende problemer.

Valget mellom disse terapiformene kan avhenge av pasientens spesifikke behov, preferanser og type psykisk lidelse. Forskning pågår for å bedre forstå hvilken terapiform som er mest effektiv for ulike individer og lidelser.

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor ligger man på en benk egentlig?

Tanken er bla at en lettere skal kunne assosiere fritt. Behandler sitter "bak" pasienten ved hodeenden slik at pasienten ikke ser behandler (og dennes ansiktsuttrykk). Behandler er meget passiv og ytrer seg kun med noen grynt, hmmm, kan du sier mer om det osv.

Stormwind
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Psykodynamisk terapi søker å gå i barndommen for å se på hvordan adferdsmønster som personen har i dag kan ha dannet seg. 

Kognitiv adferdsterapi ser på dagens situasjon og søker å avdekke tankefeil og feiloppfatninger hos personen. Fokuserer ikke så mye på fortiden. 

Kognitiv adferdsterapi er mer kostnadseffektivt i forhold til Psykodynamisk psykoterapi. 

AnonymBruker
Skrevet
Stormwind skrev (44 minutter siden):

Psykodynamisk terapi søker å gå i barndommen for å se på hvordan adferdsmønster som personen har i dag kan ha dannet seg. 

Kognitiv adferdsterapi ser på dagens situasjon og søker å avdekke tankefeil og feiloppfatninger hos personen. Fokuserer ikke så mye på fortiden. 

Kognitiv adferdsterapi er mer kostnadseffektivt i forhold til Psykodynamisk psykoterapi. 

Hvorfor er det mer kostnadseffektivt?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Tanken er bla at en lettere skal kunne assosiere fritt. Behandler sitter "bak" pasienten ved hodeenden slik at pasienten ikke ser behandler (og dennes ansiktsuttrykk). Behandler er meget passiv og ytrer seg kun med noen grynt, hmmm, kan du sier mer om det osv.

Det må kun passe for de som er mer sikre på seg selv enn det jeg er. Har du prøvd det noen gang? Isåfall; hvordan var det for deg?

Stormwind
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi det krever færre timer i behandling. 

Med psykodynamisk psykoterapi så må en person gå 2-3 ganger i uken over et lengre tidsrom. 

AnonymBruker
Skrevet
Stormwind skrev (2 minutter siden):

Med psykodynamisk psykoterapi så må en person gå 2-3 ganger i uken over et lengre tidsrom. 

Det finnes mer moderne versjoner av psykodynamisk terapi som ikke er så omfangsrike. F.eks. istdp. 

Anonymkode: 97c8b...391

Stormwind
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det finnes mer moderne versjoner av psykodynamisk terapi som ikke er så omfangsrike. F.eks. istdp. 

Anonymkode: 97c8b...391

Ja, det stemmer. Men også i istdp, så er det en prosess man må jobbe seg igjennom som kan ta tid , men istdp er mindre tidkrevende ja. 

AnonymBruker
Skrevet
Stormwind skrev (12 minutter siden):

Jeg har vanskelig for å tro at folk betaler kr ca 1700 3 ganger i uka for denne terapiformen?

AnonymBruker
Skrevet
Stormwind skrev (4 timer siden):

Du trenger ikke svare, men jeg har en mistanke om at du er psykolog, eller psykologstudent :) 

Anonymkode: 390f6...4ec

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk i maaange år i psykodynamisk terapi 3 ganger i uka. Det var nok ikke helt gunstig for meg, ble et veldig nært forhold til behandler og jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle komme meg videre. Så for meg ble det mest trøst og omsorg, og jeg fikk muligheten til å sørge mye. Men lite progresjon. 

Anonymkode: 3fb5a...cfd

AnonymBruker
Skrevet
Stormwind skrev (34 minutter siden):

I psykoanalyse går pasienten flere ganger i uken, men når det gjelder psykodynamisk er det vanlige én gang i uken, og som du riktig skriver over et lengre tidsrom.

Anonymkode: 459b3...673

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi forskning viser at en oppnår bedring/tilfriskning med langt færre timer enn med dynamisk terapi. Derfor er (meta)kognitiv terapi førstevalg i gode behandlingsanbefalinger for angstlidelser og depresjoner.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Fordi forskning viser at en oppnår bedring/tilfriskning med langt færre timer enn med dynamisk terapi. Derfor er (meta)kognitiv terapi førstevalg i gode behandlingsanbefalinger for angstlidelser og depresjoner.

Så om en skal gå privat og har stram økonomi bør en velge bort psykodynamisk?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...