AnonymBruker Skrevet 3. mars Skrevet 3. mars Og vil dele litt på hva det går ut på? Jeg har hatt behandler som har kognitiv terapi som sitt felt. Anonymkode: 61f76...56e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Kanskje det ikke er en utbredt behandlingsform. Anonymkode: 61f76...56e 0 Siter
nachnoo Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Psykodynamisk terapi er så mye - alt fra psykoanalyse der en ligger på benken fem dager i uka i 2-3 år, til korttidsdynamis terapi på 12-20 konsultasjoner/timer. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Hvordan skiller formen seg fra kognitiv terapi? Anonymkode: 61f76...56e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars nachnoo skrev (44 minutter siden): Psykodynamisk terapi er så mye - alt fra psykoanalyse der en ligger på benken fem dager i uka i 2-3 år, til korttidsdynamis terapi på 12-20 konsultasjoner/timer. Hvorfor ligger man på en benk egentlig? Anonymkode: 61f76...56e 0 Siter
nachnoo Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hvordan skiller formen seg fra kognitiv terapi? Anonymkode: 61f76...56e Dette sier AI: Dynamisk (psykodynamisk) og kognitiv terapi er to ulike tilnærminger til psykoterapi, hver med sine særegne fokusområder og metoder: Psykodynamisk terapi Fokuserer på ubevisste prosesser og hvordan tidligere erfaringer påvirker nåværende atferd og relasjoner. Utforsker følelser, spesielt de som oppleves som vanskelige eller uakseptable. Identifiserer gjentakende temaer og mønstre i pasientens liv. Vektlegger betydningen av terapirelasjonen og hvordan den gjenspeiler pasientens andre relasjoner. Har en åpen og undersøkende dialog. Kognitiv terapi Fokuserer på sammenhengen mellom tanker, følelser og atferd. Identifiserer og utfordrer negative eller urealistiske tankemønstre. Gir mer strukturert veiledning og råd. Konsentrerer seg hovedsakelig om pasientens nåværende livssituasjon. Inkluderer ofte hjemmeoppgaver og øvelser mellom terapitimene. Likheter Begge anerkjenner betydningen av terapeutens empati og samarbeid med pasienten. Begge regnes som evidensbaserte behandlingsformer for ulike psykiske lidelser. Moderne versjoner av begge terapiformer fokuserer på å oppnå bedre stressmestring og symptomhåndtering. Forskjeller i praksis Psykodynamisk terapi legger mer vekt på følelser, tidligere erfaringer og mellommenneskelige relasjoner. Kognitiv terapi har et mer spesifikt fokus på tanker og antagelser, samt deres innvirkning på nåværende problemer. Valget mellom disse terapiformene kan avhenge av pasientens spesifikke behov, preferanser og type psykisk lidelse. Forskning pågår for å bedre forstå hvilken terapiform som er mest effektiv for ulike individer og lidelser. 0 Siter
nachnoo Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor ligger man på en benk egentlig? Anonymkode: 61f76...56e Tanken er bla at en lettere skal kunne assosiere fritt. Behandler sitter "bak" pasienten ved hodeenden slik at pasienten ikke ser behandler (og dennes ansiktsuttrykk). Behandler er meget passiv og ytrer seg kun med noen grynt, hmmm, kan du sier mer om det osv. 0 Siter
Stormwind Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan skiller formen seg fra kognitiv terapi? Anonymkode: 61f76...56e Psykodynamisk terapi søker å gå i barndommen for å se på hvordan adferdsmønster som personen har i dag kan ha dannet seg. Kognitiv adferdsterapi ser på dagens situasjon og søker å avdekke tankefeil og feiloppfatninger hos personen. Fokuserer ikke så mye på fortiden. Kognitiv adferdsterapi er mer kostnadseffektivt i forhold til Psykodynamisk psykoterapi. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Stormwind skrev (44 minutter siden): Psykodynamisk terapi søker å gå i barndommen for å se på hvordan adferdsmønster som personen har i dag kan ha dannet seg. Kognitiv adferdsterapi ser på dagens situasjon og søker å avdekke tankefeil og feiloppfatninger hos personen. Fokuserer ikke så mye på fortiden. Kognitiv adferdsterapi er mer kostnadseffektivt i forhold til Psykodynamisk psykoterapi. Hvorfor er det mer kostnadseffektivt? Anonymkode: 61f76...56e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars nachnoo skrev (3 timer siden): Tanken er bla at en lettere skal kunne assosiere fritt. Behandler sitter "bak" pasienten ved hodeenden slik at pasienten ikke ser behandler (og dennes ansiktsuttrykk). Behandler er meget passiv og ytrer seg kun med noen grynt, hmmm, kan du sier mer om det osv. Det må kun passe for de som er mer sikre på seg selv enn det jeg er. Har du prøvd det noen gang? Isåfall; hvordan var det for deg? Anonymkode: 61f76...56e 0 Siter
Stormwind Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor er det mer kostnadseffektivt? Anonymkode: 61f76...56e Fordi det krever færre timer i behandling. Med psykodynamisk psykoterapi så må en person gå 2-3 ganger i uken over et lengre tidsrom. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Stormwind skrev (2 minutter siden): Fordi det krever færre timer i behandling. Med psykodynamisk psykoterapi så må en person gå 2-3 ganger i uken over et lengre tidsrom. Det finnes mer moderne versjoner av psykodynamisk terapi som ikke er så omfangsrike. F.eks. istdp. Anonymkode: 97c8b...391 0 Siter
Stormwind Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det finnes mer moderne versjoner av psykodynamisk terapi som ikke er så omfangsrike. F.eks. istdp. Anonymkode: 97c8b...391 Ja, det stemmer. Men også i istdp, så er det en prosess man må jobbe seg igjennom som kan ta tid , men istdp er mindre tidkrevende ja. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Stormwind skrev (12 minutter siden): Fordi det krever færre timer i behandling. Med psykodynamisk psykoterapi så må en person gå 2-3 ganger i uken over et lengre tidsrom. Jeg har vanskelig for å tro at folk betaler kr ca 1700 3 ganger i uka for denne terapiformen? Anonymkode: 61f76...56e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Stormwind skrev (4 timer siden): Psykodynamisk terapi søker å gå i barndommen for å se på hvordan adferdsmønster som personen har i dag kan ha dannet seg. Kognitiv adferdsterapi ser på dagens situasjon og søker å avdekke tankefeil og feiloppfatninger hos personen. Fokuserer ikke så mye på fortiden. Kognitiv adferdsterapi er mer kostnadseffektivt i forhold til Psykodynamisk psykoterapi. Du trenger ikke svare, men jeg har en mistanke om at du er psykolog, eller psykologstudent Anonymkode: 390f6...4ec 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Jeg gikk i maaange år i psykodynamisk terapi 3 ganger i uka. Det var nok ikke helt gunstig for meg, ble et veldig nært forhold til behandler og jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle komme meg videre. Så for meg ble det mest trøst og omsorg, og jeg fikk muligheten til å sørge mye. Men lite progresjon. Anonymkode: 3fb5a...cfd 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars Stormwind skrev (34 minutter siden): Fordi det krever færre timer i behandling. Med psykodynamisk psykoterapi så må en person gå 2-3 ganger i uken over et lengre tidsrom. I psykoanalyse går pasienten flere ganger i uken, men når det gjelder psykodynamisk er det vanlige én gang i uken, og som du riktig skriver over et lengre tidsrom. Anonymkode: 459b3...673 1 Siter
nachnoo Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor er det mer kostnadseffektivt? Anonymkode: 61f76...56e Fordi forskning viser at en oppnår bedring/tilfriskning med langt færre timer enn med dynamisk terapi. Derfor er (meta)kognitiv terapi førstevalg i gode behandlingsanbefalinger for angstlidelser og depresjoner. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. mars Skrevet 4. mars nachnoo skrev (3 minutter siden): Fordi forskning viser at en oppnår bedring/tilfriskning med langt færre timer enn med dynamisk terapi. Derfor er (meta)kognitiv terapi førstevalg i gode behandlingsanbefalinger for angstlidelser og depresjoner. Så om en skal gå privat og har stram økonomi bør en velge bort psykodynamisk? Anonymkode: 61f76...56e 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.