Gå til innhold

Fastlegen henvisning ect?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan fastlegen det? Ble en stund å vente på dps. Hadde jeg hatt BP 1 og ikke 2.. Eller om det stod alvorlig depresjon. Vet ikke om det er moderat el alvorlig men det stod ingen gradering i henvisning.

Hvor lang ventetid pleier det være for ect?

Så vanskelig å holde ut. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Kan sikkert få time hos fastlegen,  men hva kan han gjøre?

Anonymkode: 50c2e...095

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490584-fastlegen-henvisning-ect/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre finnes det ingen faste rutiner som brukes likt i hele landet, men jeg kan komme med noen punkter:

- Fastlegen kan henvise. Noen steder vil nok DPS selv vurdere deg før de evt beslutter å gi ECT.

- Det er ingen krav til alvorlighet av depresjonen. Det viktige er at både medisiner og samtaler er prøvd uten at en har kommet til målet.

- Det er ikke viktig om det er depresjon i en BP1 eller om det er en "vanlig" unipolar depresjon.

AnonymBruker
nachnoo skrev (9 minutter siden):

Dessverre finnes det ingen faste rutiner som brukes likt i hele landet, men jeg kan komme med noen punkter:

- Fastlegen kan henvise. Noen steder vil nok DPS selv vurdere deg før de evt beslutter å gi ECT.

- Det er ingen krav til alvorlighet av depresjonen. Det viktige er at både medisiner og samtaler er prøvd uten at en har kommet til målet.

- Det er ikke viktig om det er depresjon i en BP1 eller om det er en "vanlig" unipolar depresjon.

Ok. Det jeg te kte på med bp1 og 2 og severdigheter var veiledende ventetider. 1 uke for BP 1 i ustabil fase. 8 uker for BP 2. 

Er ikke prøvd medisinensring nå men prøvd utallige sorter samt samtale tidligere.  Eneste som har hjulpet er tms som ikke finnes her jeg bor nå. Så vurderte spørre på dps om ect kunne vurderes, men nå var ventetida mye lenger enn fastlegen forespeilet.

Og også ulik ventetid på time etter alvorlighets grad. Jeg ligger kanskje på grensen, men 2 mndr føles bare uutholdelig akkurat  nå. Samtidig vet jeg ikke hvordan den jeg har time hos skulle kunne hjelpe meg med å prate. Vet ikke hva ant den kan.

AnonymBruker
nachnoo skrev (18 minutter siden):

Hva pleier ventetid til ect ligge på ved moderat til alvorlig depresjon?

Annonse

nachnoo skrev (2 timer siden):

Igjen er det store ulikheter ut over landet. Eneste sikre svar får du ved å kontakte din institusjon.

Kan man som pasient ringe de og spørre liksom om fastlegen kan henvise og om ventetid? Finner bare tlf ikke noe mail

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva pleier ventetid til ect ligge på ved moderat til alvorlig depresjon?

Ved mitt sykehus gikk det fort. Mindre enn 2 uker til første behandling. Ble innlagt under behandlingen. Blir ikke alle det?

Anonymkode: e3b1c...3a1

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ved mitt sykehus gikk det fort. Mindre enn 2 uker til første behandling. Ble innlagt under behandlingen. Blir ikke alle det?

Anonymkode: e3b1c...3a1

Her jeg bor må man være innlagt for behandlingen.

Anonymkode: 8222e...3a2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...