Gå til innhold

Lyrica/ssri/snri/AP /buspirone

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd mange ssri/snri Buspirone, AP har fått noe lindring av angsten men ikke betydelig. Jeg har aldri drevet med rus eller vært Avhengi av benzo. Har ett tett samarbeid med psykolog og psykiater, etter 20 år med angst og smerter ble vi enig om å forsøke lyrica, den dempet virkelig angsten og den er klart veldig behagelig, så forstår at noen kan misbruke den. Men er man nøye med dosering og ikke overskrider anbefalt behandlingsdose så er den vel rimelig trygg å bruke? For min del så demper den uro og sosial fobi. Leser at mange er svært skeptisk til bruk av den, men samtidig at de som bruker den er stor fornøyd, drugs.com gir langt bedre score på den en mange av ssri/snri. Dere som har god erfaring med medisiner, hva tenker dere om å bruke lyrica? Forsvarlig om man har prøvd psykoterapi i en årekke, 7-8 forskjellige psykologer, prøvd mye medisin. Ikke ute etter rus, kun håndtere jobb, daglig livet med barna, og fungere som familie far. Endelig funnet noe som lindrer angsten, jeg ønsker ikke begynne med benzo da jeg tror den gir større sjangs for toleranse og sløvhet. Er det fornuftig valg å forsøke lyrica videre vet jeg aldri men om noen har erfaring eller vill komentere? Har prøvd uten noe medisin også men klarer ikke det for øyeblikket, målet er å komme seg av en dag! Til admin, ønsker ikke råd her men erfaringsdeling og diskutere viktig tema.

Anonymkode: 96dc1...b15

Worriesome Plenty 2
Skrevet (endret)

Endret av Worriesome Plenty 2
AnonymBruker
Skrevet

Bakdelen med Lyrica er vel at man kan bli fysisk avhengig? Fra rus info: Ikke bare folk som har misbrukt Lyrica, men også folk som har brukt det i samråd med lege, har opplevd abstinensreaksjoner når de skal slutte.

Dette er det jo flere medisiner som kan.

Jeg bruker rivotril ( sterk benzo) 2 ganger i uken. Det tar angsten noen timer som en pause 2 ganger i uken. Jeg tror jeg er psykisk avhengig.

Jeg har fått utskrevet Lyrica av lege, prøvde 1 pille og opplevde å bli full. Tok det ikke noe etter det.

Bakdeler med vanedannende medisin er jo risk for avhengighet. Om du vil ta den risikoen er opptil deg og din lege. En fare er jo at legen din slutter og du treffer en som ikke vil skrive det ut også. Noen leger kan være veldig strenge. Jeg fikk nei av en vikar jeg var hos på rivotril. DPS skrev heldigvis i epikrisen min at jeg hadde det som evt medisin og at jeg burde få det utskrevet av fastlege da jeg hadde go nytte av det. 

Før jeg belaget meg på å ta lyrica fast, ville jeg være sikker på at jeg kunne belage meg på å få resept av den som evnt tar over når FL din en gang slutter.

Jeg ville vært skeptisk til å begynne på noe avhengighetsskapende i dag. Tror jeg ville vurdert det kun om det utgjorde forskjellen på å stå i jobb eller være ufør.

Om drugs.com så vil vel alle medisiner som gir rus ( lyrica gir rus), score høyere enn kjedelige ssri o.l.

Vel nå synser jeg fælt, er psykiateren din for må jo det telle mer enn anonyme nettfolk.

Anonymkode: 44e18...25a

AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri tatt en slik medisin fast.

Anonymkode: bfb64...2b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bakdelen med Lyrica er vel at man kan bli fysisk avhengig? Fra rus info: Ikke bare folk som har misbrukt Lyrica, men også folk som har brukt det i samråd med lege, har opplevd abstinensreaksjoner når de skal slutte.

Dette er det jo flere medisiner som kan.

Jeg bruker rivotril ( sterk benzo) 2 ganger i uken. Det tar angsten noen timer som en pause 2 ganger i uken. Jeg tror jeg er psykisk avhengig.

Jeg har fått utskrevet Lyrica av lege, prøvde 1 pille og opplevde å bli full. Tok det ikke noe etter det.

Bakdeler med vanedannende medisin er jo risk for avhengighet. Om du vil ta den risikoen er opptil deg og din lege. En fare er jo at legen din slutter og du treffer en som ikke vil skrive det ut også. Noen leger kan være veldig strenge. Jeg fikk nei av en vikar jeg var hos på rivotril. DPS skrev heldigvis i epikrisen min at jeg hadde det som evt medisin og at jeg burde få det utskrevet av fastlege da jeg hadde go nytte av det. 

Før jeg belaget meg på å ta lyrica fast, ville jeg være sikker på at jeg kunne belage meg på å få resept av den som evnt tar over når FL din en gang slutter.

Jeg ville vært skeptisk til å begynne på noe avhengighetsskapende i dag. Tror jeg ville vurdert det kun om det utgjorde forskjellen på å stå i jobb eller være ufør.

Om drugs.com så vil vel alle medisiner som gir rus ( lyrica gir rus), score høyere enn kjedelige ssri o.l.

Vel nå synser jeg fælt, er psykiateren din for må jo det telle mer enn anonyme nettfolk.

Anonymkode: 44e18...25a

Jeg er enig i at min psykiater kjenner meg best, og jeg har prøvd så mye og spenningen i kroppen, fibromyalgi/angsten er noe som må dempes, han skriver i epikrisen god begrunnelse og jeg føler meg ikke ruset på vanlig dose av lyrica og dem som har kommentert denne positiv på drugs.com er også på vanlige behandlingsdoser som ikke gir rus for de fleste. For meg er dette den eneste medisin som virkelig roer nervene mine, jeg har aldri prøvd Benzo, men jeg kjenner flere som bruker lave doser av det også uten å bli sterkt Avhengi, men som får det til å kunne leve ett verdfullt liv. Jeg mener at så lenge man følger psykiater/ og evt psykolog og ikke tukler med medisineringen selv så kan det være for noen riktig å bruke de medisinene som er nødvendig. Får man toleranse og ikke responderer bra på medisinen så trapper man langsomt ned meget langsomt og evt noe som kan hjelpe med den delen også. Å klare seg uten medikamenter er jo det man ønsker, og det er så mye tabu rundt angst og medisiner at jeg forventer mye dritt kommentarer når jeg søker på nett. Men av og til er det nyttig å lære seg en del og så ta de store avgjørelsene med spesialist og ha tillit der. Jeg hadde ikke brukt lyrica om jeg var garantert nedtur/ avhengighet og toleranse! Jeg gjør det fordi psykiater mener jeg er en av de som kan bruke den type medisin og følge medisin plan, har prøvd mye uten riktig hell, ønsker å jobbe, være tilstede i hverdagen med familie og ha ett noenlunde greit liv. Mulig dette også blir feil, toleranse, abstinenser, helvetes problemer. Men hva skal man gjøre, stole på psykiater og prøve, eller isolere seg, sykemelde seg, presse eksponering videre som er utført i 20 år. Forstå den som kan, men noe må prøves i en jevlig angst tilværelse. 

Anonymkode: 96dc1...b15

Skrevet

Brukte lyrics mot smerter, var ingen problem å slutte brått 

Folb123
Skrevet
Marye skrev (5 timer siden):

Brukte lyrics mot smerter, var ingen problem å slutte brått 

Så bra, jeg har nok undersøkt litt vel mye, som jeg alltid gjør. Jeg ser at de som ser lett på å bruke store doser til tider, opp og ned, samt de som liker rusen ved store mengder og gjerne dem som har vært Avhengi av andre stoffer før kan ha meget store problemer med Lyrica, men jeg ser også at personer som har slitt med angst eller smerter er utrolig fornøyd med Lyrica i flere år gjerne 10+, jeg har undersøkt med flere psykiatere / lest artikler og eneste jeg ser er at for noen få som har slitt med angst eller smerter i lang lang tid og samtidig er klar over faren ved å ikke følge dosering fra lege så er dette en skummel medisin på lik linje med Benzo, man blir nok fortere Avhengi av benzo men i det lange løp så kan de være like farlig. Og sikkert fornuftig å være klassifisert som ett B preparat, man kan helt sikkert for noen få toleranse av vanlig dosering også, men jeg måtte ta ett valg tilslutt og ønsker å prøve lyrica, merker jeg toleranse hyppig så slutter jeg gradvis, meget rolig nedtrapping lengre en anbefalt, for jeg har trappet ned efexor og andre medisiner før og vet at langsom nedtrapping er ett must for min del, går jo også og i en evt kritisk periode få valium i de verste periodene. Jeg er ingen lege, har bare slitt med angst i evigheter og undersøkt enormt oppigjennom tidene og vært restrektiv til medisiner, men føler nesten angsten er som en sykdom og må kunne behandles av medisiner vi også. Men at det skal sitte langt inne å bruke lyrica er jeg helt enig i med. For det er risiko og det er ikke blåbærsaft. Dette ble mye, ingen anbefalinger kun for å dele min oppfatning rundt angst medisin. Om dere er uenig eller vill dele erfaringer så mener jeg dette er ett Interessant tema. Har flere som jeg kjenner som har sett for lett på medisiner og er veldig plaget i dag, hadde de fått mere info før de startet vill jeg tro at de hadde hatt ett bedre liv med medisin i dag. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...