Gå til innhold

Strever slik med skam ovenfor behandler under og etter endt behandling. Andre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har noen gode råd til hvordan dempe skamfølelsen ovenfor tidligere behandlere? Skammen spiser meg opp og hindrer meg i å kjenne på glede.

Anonymkode: 9697e...b07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen som har noen gode råd til hvordan dempe skamfølelsen ovenfor tidligere behandlere? Skammen spiser meg opp og hindrer meg i å kjenne på glede.

Legger til at jeg strever med angst og depresjon. Jobber med å bryte grubling og tankekjør ved å gjøre positive aktiviteter. 

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hva skammer du deg over overfor tidligere behandlere? Helt overordnet...

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (7 timer siden):

Hva skammer du deg over overfor tidligere behandlere? Helt overordnet...

At jeg ikke fikk til terapien, at jeg var rar, at jeg var for åpen/for lukket,  alt jeg var og alt jeg ikke var.. 

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

At jeg ikke fikk til terapien, at jeg var rar, at jeg var for åpen/for lukket,  alt jeg var og alt jeg ikke var.. 

Har du mest tanker rundt hva du sa/gjorde, eller går det mer på hvordan terapeuten ev. kunne tenke om deg? Slik du formulerer det nå, er det tanker/grubling som har blitt til i etterkant... Bare en antakelse.

Har du noen teknikker du bruker for å stoppe tankene når grubleriene setter i gang? Jeg vil tro du har fått noen erfaringer.

Opplevde du at terapien hjalp deg på noen måte?

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Har du mest tanker rundt hva du sa/gjorde, eller går det mer på hvordan terapeuten ev. kunne tenke om deg? Slik du formulerer det nå, er det tanker/grubling som har blitt til i etterkant... Bare en antakelse.

Har du noen teknikker du bruker for å stoppe tankene når grubleriene setter i gang? Jeg vil tro du har fått noen erfaringer.

Opplevde du at terapien hjalp deg på noen måte?

Ja, jeg opplevde at terapien hjalp. Jeg bruker å stoppe grubling ved å bytte aktivitet/legge meg tidlig. Det stemmer at jeg tenker endel på hva behandler tenkte om meg da jeg gikk til han.

Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, jeg opplevde at terapien hjalp. Jeg bruker å stoppe grubling ved å bytte aktivitet/legge meg tidlig. Det stemmer at jeg tenker endel på hva behandler tenkte om meg da jeg gikk til han.

Sannsynligvis tenker han ikke mer på deg enn på andre pasienter. Erfarne behandlere har vært borti det meste. Så jeg ville ikke plaget meg selv med å gruble på dette. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (8 minutter siden):

Sannsynligvis tenker han ikke mer på deg enn på andre pasienter. Erfarne behandlere har vært borti det meste. Så jeg ville ikke plaget meg selv med å gruble på dette. 

Nei, jeg tror ikke han tenkte mer på meg enn på andre. Det er bare så flaut! Jeg skal virkelig prøve å legge det bort. Takk for tilbakemelding.

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.3.2025 den 20.33):

Ja, jeg opplevde at terapien hjalp. Jeg bruker å stoppe grubling ved å bytte aktivitet/legge meg tidlig.

Det høres bra ut. Om dette tar mye tid av tankene dine, kan du også forsøke å sette av f.eks. 15-20 minutter til et visst klokkeslett på dagen hvor du kan gruble over dette. Om tanker kommer utenom det tidspunktet, så kan du si til tanken "ikke nå, du skal få tid senere". Jeg vet at en del opplever at grublingen, uansett hva det gjelder, blir mindre når den begrenses slik. Det krever at en virkelig går inn for det. Sier "STOPP!" til tanker som likevel sniker seg inn, avleder som du nevner e.l. Jeg bruker selv avledningsteknikken mye.

AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 8.23):

Nei, jeg tror ikke han tenkte mer på meg enn på andre. Det er bare så flaut!

Hva er flaut? At du tenker på en du har delt veldig mye av ditt innerste med... Jeg tenker at det ikke trenger å være noen motsigelser mellom det å tenke mye på terapeuten og vissheten om at for terapeuten er denne pasienten en av 20 pasienter den uken.

Jeg tenker det avgjørende er  hvordan du tenker på terapeuten og terapien.

1. Tenker du mye på terapeuten og hvordan h*n var som person/personlighet?

2. Tenker du over terapien, innholdet og hva dere jobber med samt hva terapeuten har sagt i ulike anledninger.

Disse to utgangspunktene, gir to vidt forskjellige resultater, er min erfaring.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (5 timer siden):

Det høres bra ut. Om dette tar mye tid av tankene dine, kan du også forsøke å sette av f.eks. 15-20 minutter til et visst klokkeslett på dagen hvor du kan gruble over dette. Om tanker kommer utenom det tidspunktet, så kan du si til tanken "ikke nå, du skal få tid senere". Jeg vet at en del opplever at grublingen, uansett hva det gjelder, blir mindre når den begrenses slik. Det krever at en virkelig går inn for det. Sier "STOPP!" til tanker som likevel sniker seg inn, avleder som du nevner e.l. Jeg bruker selv avledningsteknikken mye.

Hva er flaut? At du tenker på en du har delt veldig mye av ditt innerste med... Jeg tenker at det ikke trenger å være noen motsigelser mellom det å tenke mye på terapeuten og vissheten om at for terapeuten er denne pasienten en av 20 pasienter den uken.

Jeg tenker det avgjørende er  hvordan du tenker på terapeuten og terapien.

1. Tenker du mye på terapeuten og hvordan h*n var som person/personlighet?

2. Tenker du over terapien, innholdet og hva dere jobber med samt hva terapeuten har sagt i ulike anledninger.

Disse to utgangspunktene, gir to vidt forskjellige resultater, er min erfaring.

Jeg tenker både på hvordan terapeuten var som person og hva innholdet i terapien var. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...