Gå til innhold

Utredning for bipolar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kan ikke huske at jeg fylte ut noe standard skjema, men er en stund siden så mulig jeg bare har glemt det. Det jeg husker er at jeg lagde en graf med humøret mitt siste året og spesielt da med fokus på oppstemt (hypomani) og nedstemt (depresjon). Vi snakket også sammen om hva jeg tenkte og følte da. Også leste behandler journalen ettersom den ene og eneste hypomanien jeg hadde var dokumentert der da den skjedde under en innleggelse. 

Anonymkode: e6f69...97a

Jeg fylte aldri ut noe skjema, men jeg fikk i oppgave å tegne en kurve med humøret mitt gjennom livet. Jeg la til stikkord og sånt til de ulike periodene og svingningene (sånn crazy mye, kaotisk med liten skrift, som sikkert bidro til å styrke inntrykket av en pågående opptur).

Vi snakket om bipolar i familien, siden bipolar er veldig arvelig. Jeg har en mistenkt bipolar 1 i slekten, men ikke nærmeste familie. Det ble likevel brukt som støtte for diagnosen. 

I tillegg var det en samtale med pårørende, men den støttet ikke opp om diagnosen, eller noen diagnoser i det hele tatt.

Hos meg var det allerede dokumentert flere depressive episoder i journal, samt to ganger da overlegen som utredet meg mistenkte hypomani. Jeg tror derfor kanskje at han syntes det var ganske enkelt å sette diagnosen, han hadde nok mistanke om det lenge, fordi han ga meg medisiner mot bipolar i god tid før jeg ble utredet for det (medisiner som ble seponert raskt i samråd med min daværende behandler som var psykolog - for et rot).

Vi utredet ikke noen andre ting enn bipolar samtidig, jeg tror det er fordi behandleren min var såpass sikker på diagnosen på forhånd. Jeg har blitt utredet for andre ting før og etter.

Jeg har lest noen av beskrivelsene dine her på forumet tidligere og jeg tenker egentlig at du er minst like bp2 som meg… 

Annonse

For alle sykdommer finnes det diagnosekriterier som fremgår av diagnosemanualene som f.eks. ICD-10 og DSM IV.

Utredning går ut på å finne ut om kriteriene er oppfylt eller ikke.

For noen sykdommer passer det best å bruke standardiserte spørreskjema. For andre sykdommer kan et vanlig intervju være best egnet.

For bipolar lidelse synes jeg et vanlig intervju er best egnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...