Gå til innhold

Er det "vanskelig" å få innleggelse på DPS?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er din erfaring? Jeg har fått det alle ganger jeg har trengt det. Vært alvorlig og moderat deprimert med psykotiske symptomer.

Anonymkode: 93411...0f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva er din erfaring? Jeg har fått det alle ganger jeg har trengt det. Vært alvorlig og moderat deprimert med psykotiske symptomer.

Hva hjelper det å være innlagt på dps som man ikke får hjemmeboende? 

Anonymkode: 13420...a47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva hjelper det å være innlagt på dps som man ikke får hjemmeboende? 

Anonymkode: 13420...a47

Seriøst? Psykisk helsehjelp, diagnostisering, oppstart medisiner osv.

AnonymBruker
Skrevet

Andre med gode eller dårlige erfaringer?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Seriøst? Psykisk helsehjelp, diagnostisering, oppstart medisiner osv.

Alt dette kan man få poliklinisk også. 

Anonymkode: ef6ac...52c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Andre med gode eller dårlige erfaringer?

Jeg har aldri hatt problemer med å få innleggelser, men jeg liker ikke å være innlagt. Liker ikke å være ufri. Synes jeg har det best hjemme hvor jeg heller kan gå poliklinisk. Men det kommer jo selvfølgelig an på tilstanden. Er det på en måte tvingende nødvendig med innleggelse, ja så er det det. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke er i stand til å ta vare på egen helse og er i fare for seg selv kan en legges inn. Ellers så får man hjelp poliklinisk hvis man sliter. Men psykose er jo ikke noe man går rundt med hjemme 

Anonymkode: 529be...37c

Glitter
Skrevet

Har ikke opplevd at det er så vanskelig. Har blitt henvist av akuttpsykiatrien. 

krøll9
Skrevet

Virker som det er lettere for folk som allerede har vært innlagt tidligere (med mindre de har eupf da) og allerede går i terapi osv. Behandler kjenner dem kanskje og det er plausibelt å forstå at behov for innleggelse er der, når det er der. Det er nok heller ikke så vanskelig eller føles usikkert for behandler å henvise til innleggelse når det er en pasient med allerede kjent historikk... Er nok verre for newbies der alle vurderinger må gjøres fra scratch. Tipper behandlere kvier seg for å legge inn om de ikke føler det ganske sikkert at det objektivt sett er hensiktsmessig. 

Min utfordring er at jeg har fått "tilbud" om innleggelse både i år og i fjor, men liksom på helt feil tidspunkt. Da tilbudene kom,kom de fra ulike behandlere og i respektive perioder der jeg igjen kjente fremgang. Når depresjonen står på som verst og jeg har null funksjon bortsett fra å ligge i seng og gå på do, da består heller ingen kommunikasjon med behandler og dps. Men det er jo DA jeg hadde sett noe som helst nytte i en innleggelse, når det hverken er styr på mat, søvn,hygiene, noen ting som helst... når jeg allerede et i såpass form at jeg kommer til time så er det liksom ikke vits i å gi fra seg ansvar for aspekter i livet som jeg igjen har begynt å ta kontroll over selv. Det ville være kontraproduktivt.

For min del er det kun mulighet til stabilisering av grunnleggende behov og døgnrytme jeg ser på nyttig ved en eventuell innleggelse. Utfordringen min er nok ikke at jeg synes det er "vanskelig å få innleggelse", men heller at denne innleggelsen kommer på riktig tid... vet ikke om det gir mening, men det er vel sånn at når jeg nettopp ikke tar initiativ selv at jeg kunne hatt nytte av den. 

Timing... 

AnonymBruker
Skrevet

Mange ganger i mitt forløp spurte de om jeg trengte innleggelse. Bør ja 1 gang og sa satte jeg selv datoen som jeg kunne legges inn. Så de har nok alltid 1 plass ledig.

Anonymkode: f4e32...5e7

Skrevet

Jeg har fått det to ganger uten problemer - men da etter å først å ha vært på akuttpsykiatrisk i noen uker.

stjernestøv
Skrevet

Jeg har alltid fått innleggelse når jeg har trengt det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...