Gå til innhold

Antidepressiver ser ikke ut til å fungere slik vi har trodd - henger ikke sammen med lave nivåer av serotonin likevel???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Forskerne tror ikke lenger depresjon henger sammen med lave nivåer av serotonin. Hvorfor hjelper antidepressiver likevel så mange?

https://www.aftenposten.no/psykisk-helse-og-psykologi/i/8q18V2/antidepressiver-ser-ikke-ut-til-aa-fungere-slik-vi-har-trodd

Noen som får lest hele artikkelen?

Anonymkode: 3ee75...921

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor det likevel hjelper så mange? Placebo vel.

Anonymkode: 8246b...26b

Nei medisiner fungerer godt. Ta bare Paracet virker med en gang mot hodepine og andre smerter. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor det likevel hjelper så mange? Placebo vel.

Anonymkode: 8246b...26b

Nei. Da hadde jo alle ssri fungert hvis 1 gjør det. Slik er det ikke. Selv prøvde jeg selvmordsforsøk på cipralex mens fikk ett godt liv av remeron.

Anonymkode: 73360...a6a

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei. Da hadde jo alle ssri fungert hvis 1 gjør det. Slik er det ikke. Selv prøvde jeg selvmordsforsøk på cipralex mens fikk ett godt liv av remeron.

Anonymkode: 73360...a6a

Remeron er ikke ssri

Anonymkode: fc570...620

Dette er "gammelt nytt", men bra at det nå blir allment kjent. SSRI øker plastisiteten hos nerveceller. Det dannes nye celler og nye forbindelser. Dette er ikke kun nyttig ved depresjon, men også ved hjerneslag.

Det er langt fra første gang at en har endret forståelsen for hvorfor et legemiddel virker. Da jeg gikk på skolen, lærte vi at nitroglycerin utvidet kransarteriene og dermed reduserte anginasmerter. Nå vet vi at mekanismen er en annen.

UtakknemligDiva

Denne artikkelen ligger ute på Facebook og jeg leser kommentarfeltet. En person mener at ssri er noe drit skummelt. Det tar visst ikke vekk depresjon, men gir for mye selvtillit. «Psykopat piller». Ble nesten fristet til å begynne igjen.

AnonymBruker
UtakknemligDiva skrev (1 time siden):

Denne artikkelen ligger ute på Facebook og jeg leser kommentarfeltet. En person mener at ssri er noe drit skummelt. Det tar visst ikke vekk depresjon, men gir for mye selvtillit. «Psykopat piller». Ble nesten fristet til å begynne igjen.

For de fleste av oss som har angst og depresjoner, blir man bare mer symptom fri. Funksjonsnivået øker, man mestrer hverdagen bedre.
Har aldri hørt om noen som får for mye selvtillit. 

Anonymkode: 12f13...f81

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

For de fleste av oss som har angst og depresjoner, blir man bare mer symptom fri. Funksjonsnivået øker, man mestrer hverdagen bedre.
Har aldri hørt om noen som får for mye selvtillit. 

Anonymkode: 12f13...f81

Ikke jeg heller. Den som skrev det virker ikke helt bra eller hva jeg skal si. 
Men jeg vil vite hva som er grunnen til at man er slik. Hvorfor er det så mange som er deprimerte? Hva slags art er vi liksom siden vi utvikler så forbasket mange sykdommer? Er jo helt misslykket.

nachnoo skrev (10 timer siden):

Dette er "gammelt nytt", men bra at det nå blir allment kjent. SSRI øker plastisiteten hos nerveceller. Det dannes nye celler og nye forbindelser. Dette er ikke kun nyttig ved depresjon, men også ved hjerneslag.

Det er langt fra første gang at en har endret forståelsen for hvorfor et legemiddel virker. Da jeg gikk på skolen, lærte vi at nitroglycerin utvidet kransarteriene og dermed reduserte anginasmerter. Nå vet vi at mekanismen er en annen.

Hva er mekanismen da?

Anonymkode: fc570...620

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...