Gå til innhold

Hva gjør man når psykiatrien mener man ikke kan behandles?

Anbefalte innlegg

Psykiatrien dps osv mener at man ikke kan behandles og vil derfor ikke gi noe tilbud om behandling på dps. Har sagt ifra at jeg kan gå i gruppebehandling (aldri prøvd) eller vanlig terapi, men det blir avslag når jeg søker fordi de mener jeg ikke kan bli bedre. Hvordan kan de bare mene sånt og gi avslag? Jeg har kun gått på dps totalt i 1år tidligere da jeg var 19år. Nå er jeg 22år og uten arbeid. 

Anonymkode: 80f73...846

Fortsetter under...

Man kan klare å fikse det meste selv når det ikke er medisiner som trengs.

Nettet koker over av selvhjelpsbøker/videoer/podder.

Regner med dps har sitt syn av en grunn. 

Anonymkode: 1fc84...e3c

Worriesome Plenty 2

Det er ikke uvanlig å bli nedprioritert av psykiatrien hvis man ikke tar til seg terapien. Så hvis du ikke har gjort det, hva er da grunnen til at du vil gå der? Ikke frekt ment. Da kan man gå i støtte samtaler i kommunen. Jeg vet avvisning er surt og bittert.

Endret av Worriesome Plenty 2

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva er begrunnelsen deres for at de mener du ikke kan behandles?

Anonymkode: 3b62c...f7e

De sa at de mente jeg ikke kunne bli bedre. Og i avslaget står det om at ressursbruken ikke vurderes å rettferdiggjøre nytteverdien. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De sa at de mente jeg ikke kunne bli bedre. Og i avslaget står det om at ressursbruken ikke vurderes å rettferdiggjøre nytteverdien. 

Hvilken diagnose har du?

Anonymkode: 59f34...d04

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men sa de noe om hvorfor de mener du ikke kunne bli bedre?

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvordan har du hatt utbytte av behandlingen du har fått tidligere?

Svaret du gjengir fra DPS, tolker jeg som at de anser bedring som lite sannsynlig med videre terapi. De vurderer at utbyttet du/DPS vil få av videre behandling, ikke står i forhold til den kapasiteten (ressursene) som legges ned.

Men du har fått noe terapi. Er det noe du fikk med deg der som du kan bruke i hverdagen i dag? Teknikker for å håndtere det du strever med?

Endret av Eva Sofie
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men sa de noe om hvorfor de mener du ikke kunne bli bedre?

Har vært syk i mange år. Gikk i bup i mange år også. Så de mener vel på det at jeg ikke kan bli bedre. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har vært syk i mange år. Gikk i bup i mange år også. Så de mener vel på det at jeg ikke kan bli bedre. 

Da har du nok fått den hjelpen du har krav på. 

Anonymkode: 88654...bd5

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Psykiatrien dps osv mener at man ikke kan behandles og vil derfor ikke gi noe tilbud om behandling på dps. Har sagt ifra at jeg kan gå i gruppebehandling (aldri prøvd) eller vanlig terapi, men det blir avslag når jeg søker fordi de mener jeg ikke kan bli bedre. Hvordan kan de bare mene sånt og gi avslag? Jeg har kun gått på dps totalt i 1år tidligere da jeg var 19år. Nå er jeg 22år og uten arbeid. 

Om du er fullstendig uenig i avslaget, antar jeg at det står i brevet om din mulighet for å klage på avgjørelsen?

Jeg tenker at det er nødvendigvis ikke gitt at vurderingen deres med opplysninger fra 3 år tilbake er riktige. Mye skjer i livet i den alderen.

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva følte du selv at du lærte i terapien?

AnonymBruker

Helt utrolig å si at en ung jente på 22 år ikke kan nyttiggjøre seg terapi. 
Moren til min venninne gikk i terapi på dps hele livet, fra hun var i 30 åra til hun døde av kreft som 60 åring. Ut og inn av sengepost og ukentlig psykolog på poliklinikk. Hun ble aldri frisk fra angst og depresjon som var hennes problem. 
Det er 3 år siden du hadde behandling sist, og du trenger det nå når du er 22. 

Jeg selv hadde støttesamtaler med psykolog på dps i 11 år. Null utbytte og bare pjatt. Fikk meg en privat psykolog med refusjons avtale og ble bedre etter 3 år med henne. Dette er nå 20 år siden. 
Man kan ha behov for flere runder med psykolog gjennom livet. Det er ikke slik at man fikk hjelp som 18-22 åring og da er livshjelpen gitt liksom. 
psykisk helsehjelp i Norge er på bunn nivå og det er skremmende. Det er ungdommer som får avslag på bup og de sliter med depresjoner. Bup vil sette diagnoser og raskt ut igjen. Mange trenger tid for å klare nyttiggjøre seg terapi. Har man mye angst og er redd for folk og psykolog ber deg gå på konsert og du ikke klarer- vel, nytter seg ikke av terapi. Det er ikke så enkelt som dette. 

Anonymkode: 44194...705

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 18.58):

Hva følte du selv at du lærte i terapien?

Er jo ikke snakk om hva en har lært? Det er jo ingen undervisning. Psykisk helse er ferskvare. Man kan oppleve ting i livet en ikke håndterer og trenge hjelp. 
Selv om jeg gikk til psykolog for 20 år siden, er ikke det gitt at jeg skal takle store livskriser nå. 

Anonymkode: 44194...705

AnonymBruker

Det er trist at du ikke fikk time/behandling på dps. Jeg fikk heller ikke den behandlingen jeg trengte og klaget 3 ganger. Jeg slet med depresjon og angst og var helt nedkjørt. Privat psykolog gikk heller ikke da de fleste hadde venteliste på nesten 1 år, helt ekstremt. Det ble å få krise hjelp via kommunen, en psykiatrisk psyke pleier, og noen ganger var det mer stress enn nyttig. Jeg opplevde stor svikt i systemet når jeg trengte hjelpen mest, og jeg hadde kun meg selv som kunne gjør jobben. Jeg så på videoer på YouTube om temaet, råd og veiledning. Jeg ga meg ikke og hadde en samboer som stod støtt ved min side. Beintøft ja, trudde at jeg aldri skulle bli frisk igjen, dagene var like og jeg gråt hele tiden. Men husk å ta dag for dag og noen ganger time for time. En dag vil du og få det bedre ❤️

Anonymkode: bbe28...f62

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...