Gå til innhold

Burde man bytte behandler om man er _litt_ betatt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om det går utover terapien, altså at fokuset blir dreid vekk fra deg og terapien og over på behandler som privatperson, så ville jeg byttet. Det er ikke noe fasitsvar her, du må nesten kjenne etter selv om fokuset på behandler blir for stort eller ikke, men jeg tenker terskelen for å bytte burde være lav. 

AnonymBruker
Anonymos skrev (5 minutter siden):

Om det går utover terapien, altså at fokuset blir dreid vekk fra deg og terapien og over på behandler som privatperson, så ville jeg byttet. Det er ikke noe fasitsvar her, du må nesten kjenne etter selv om fokuset på behandler blir for stort eller ikke, men jeg tenker terskelen for å bytte burde være lav. 

Jeg vet så og si ingenting om min behandler, så der er ingen fokus på han i det hele tatt. Jeg går også bare dit for å bli fulgt opp ift medisiner så det er ikke så jeg deler så veldig mye personlig heller.

Anonymkode: cdc97...c64

AnonymBruker
Anonymos skrev (36 minutter siden):

Har ett spørsmål til: Er det slik at man som pasient alltid burde åpne seg om sine følelser overfor behandler eller er det ok å holde det skjult? Jeg er så flau over det at jeg tror rett og slett ikke jeg hadde klart å si det. (Spørsmålet er til alle).

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har ett spørsmål til: Er det slik at man som pasient alltid burde åpne seg om sine følelser overfor behandler eller er det ok å holde det skjult? Jeg er så flau over det at jeg tror rett og slett ikke jeg hadde klart å si det. (Spørsmålet er til alle).

Jeg tenker at jeg ville delt det med behandler. 

Anonymkode: 6d31f...b0b

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kunne du begrunnet hvorfor? Og hvordan sier man det på best mulig måte?

Si det bare rett ut slik det er. Om behandler er klar over dette kan dere prate rundt det.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Han blir det fordi du forteller det.

Jeg tror faktisk ikke jeg tør å ta det opp for jeg skammer meg så veldig over det. Men lurer på hvorfor man eventuelt burde ta det opp?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror faktisk ikke jeg tør å ta det opp for jeg skammer meg så veldig over det. Men lurer på hvorfor man eventuelt burde ta det opp?

Jeg tenker det beste for behandlingen din er at du er 100% åpen og ærlig.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet så og si ingenting om min behandler, så der er ingen fokus på han i det hele tatt. Jeg går også bare dit for å bli fulgt opp ift medisiner så det er ikke så jeg deler så veldig mye personlig heller.

Hvis det er en sånn type relasjon ville jeg holdt det for meg selv om jeg evt. ble betatt av behandler. Du rapporterer vel de samme symptomene og bivirkningene uavhengig av disse følelsene, og det ødelegger ikke for behandlingen på noe vis? Hold det for deg selv og fortsett som før.

Om jeg gikk i psykoanalyse og ble betatt av behandler ville jeg fortalt det (men det slipper jeg heldigvis for jeg skal aldri gå i psykoanalyse). 

AnonymBruker
Sokk skrev (11 minutter siden):

Hvis det er en sånn type relasjon ville jeg holdt det for meg selv om jeg evt. ble betatt av behandler. Du rapporterer vel de samme symptomene og bivirkningene uavhengig av disse følelsene, og det ødelegger ikke for behandlingen på noe vis? Hold det for deg selv og fortsett som før.

Om jeg gikk i psykoanalyse og ble betatt av behandler ville jeg fortalt det (men det slipper jeg heldigvis for jeg skal aldri gå i psykoanalyse). 

Hva har det med saken å gjøre at det er psykoanalyse?

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva har det med saken å gjøre at det er psykoanalyse?

I den typen terapi er dine følelser for terapeuten et viktig tema i terapien. Det blir tolket som overføring, at man egentlig er betatt av en eller annen annen person som ikke er terapeuten. Så da er det veldig relevant å ta opp disse følelsene i terapien.

Men hvis jeg hadde syntes fastlegen var litt kjekk, så hadde jeg ikke bestilt time og fortalt det til ham! Det er to helt forskjellige situasjoner og relasjoner. Jeg tolker TS’ relasjon til behandler å ligge nærmere eksempelet med fastlegen, at det er et mer ordinert pasient-lege-forhold enn et pasient-terapeut-forhold. Da tenker jeg det kan ødelegge litt for relasjonen å plutselig ta opp at man har følelser for behandler.

Selv om behandler oppfører seg profesjonelt og tåler å få beskjeden, så er det jo litt… pinlig å komme på time etter det? Og det er også dumt å bytte behandler hvis man er veldig fornøyd (så fornøyd at man blir betatt av behandler!) Gode relasjoner med behandler vokser ikke på trær, TS risikerer mye rart ved et evt. bytte. 

AnonymBruker
Sokk skrev (14 minutter siden):

I den typen terapi er dine følelser for terapeuten et viktig tema i terapien. Det blir tolket som overføring, at man egentlig er betatt av en eller annen annen person som ikke er terapeuten. Så da er det veldig relevant å ta opp disse følelsene i terapien.

Men hvis jeg hadde syntes fastlegen var litt kjekk, så hadde jeg ikke bestilt time og fortalt det til ham! Det er to helt forskjellige situasjoner og relasjoner. Jeg tolker TS’ relasjon til behandler å ligge nærmere eksempelet med fastlegen, at det er et mer ordinert pasient-lege-forhold enn et pasient-terapeut-forhold. Da tenker jeg det kan ødelegge litt for relasjonen å plutselig ta opp at man har følelser for behandler.

Selv om behandler oppfører seg profesjonelt og tåler å få beskjeden, så er det jo litt… pinlig å komme på time etter det? Og det er også dumt å bytte behandler hvis man er veldig fornøyd (så fornøyd at man blir betatt av behandler!) Gode relasjoner med behandler vokser ikke på trær, TS risikerer mye rart ved et evt. bytte. 

Takk for svaret ditt. Så om man kjenner seg betatt av behandler i psykoanalyse så er det egentlig ikke behandler man har følelser for?

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk for svaret ditt. Så om man kjenner seg betatt av behandler i psykoanalyse så er det egentlig ikke behandler man har følelser for?

De sier så. Jeg personlig tror ikke at det går an å fjerne behandleren som person fra rommet. De er ikke et så blankt lerret som de skal ha det til. Men dette er bare mine personlige meninger. 

AnonymBruker
Sokk skrev (1 time siden):

Jeg er veldig enig med deg (og lettet, for at jeg slipper ta det opp). Det stemmer at jeg rapporterer de samme symptomene og bivirkningene og at det ikke ødelegger for behandlingen på noe vis. Og jeg er også litt redd for at hvis jeg hadde tatt det opp at jeg begynner å bli litt betatt så hadde han kanskje tenkt at jeg prøvde meg på han? Det hadde vært fælt... 

AnonymBruker
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Hvis en kun er litt betatt, holder en det for seg selv og fortsetter terapien. 

Okei, det blir det jeg gjør. Men hva hvis det utvikler seg videre og man (jeg) blir mer enn litt betatt, hvor går grensen for når en burde ta det opp?

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Okei, det blir det jeg gjør. Men hva hvis det utvikler seg videre og man (jeg) blir mer enn litt betatt, hvor går grensen for når en burde ta det opp?

En trenger ikke ta det opp så lenge en oppfører seg normalt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...