Gå til innhold

"Det er langt fra alle psykiske problemer som kan behandles med psykoterapi. For en del lidelser er pedagogiske- eller miljøterapeutiske intervensjoner det som best kan endre personens livskvalitet og funksjon"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skrev @nachnoo. Hva slags diagnoser er dette snakk om? Som ikke kan behandles? 

Anonymkode: e1cbb...e53

AnonymBruker
Skrevet

Dette vil jeg gjerne vite mer om.

Anonymkode: 44794...a64

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på dette. Lurer også på hva pedagogiske- og miljøterapeutiske intervensjoner er for noe?

Anonymkode: 47708...15b

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det betyr at psykoterapi ikke funker på alle lidelser, men at andre tilnærminger er mer fruktbare. F eks trenger man ikke psykoterapi ved bipolar lidelse da det er medisiner og psykoedukasjon som gjelder. 

Anonymkode: 4f8d0...443

Skrevet

Vi kan jo starte med to diagnoser: PU og autisme. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (På 12.3.2025 den 21.58):

Vi kan jo starte med to diagnoser: PU og autisme. 

Og avslutte med? 

Drømmeautomat
Skrevet

Bipolar er en annen vil jeg si.

Skrevet
Drømmeautomat skrev (9 minutter siden):

Bipolar er en annen vil jeg si.

Fått utrolig mange tips i terapi som jeg bruker i livet som bipolar. 

Det å skulle kjenne seg selv godt nok til å føle endringer før det er for sent er ikke barebare alene.

Takle de bører en slik diagnose tross alt gir, både hva man gjør mot andre og en selv når man et syk lærte jeg.

Uten terapi hadde jeg ikke blitt så trygg i min egen sykdom som jeg er nå. Og ville så klart hatt ett liv som var redusert i forhold til nå.

Drømmeautomat
Skrevet
Adeie skrev (44 minutter siden):

Jeg har også bipolar og har gått i terapi, og jeg skjønner og er enig i det du sier. Det jeg mener er at du ikke kan kurere bipolar med psykoterapi, og min erfaring er at psykoterapi heller ikke hjelper særlig når du er depressiv eller hypoman, tilstanden forblir den samme. Her er det andre ting, og for de fleste først og fremst medisiner, som er den mest virksomme behandlingen. 

AnonymBruker
Skrevet
Adeie skrev (59 minutter siden):

Det å skulle kjenne seg selv godt nok til å føle endringer før det er for sent er ikke barebare alene.

Takle de bører en slik diagnose tross alt gir, både hva man gjør mot andre og en selv når man et syk lærte jeg.

Uten terapi hadde jeg ikke blitt så trygg i min egen sykdom som jeg er nå. Og ville så klart hatt ett liv som var redusert i forhold til nå.

Vil du dele noen av tipsene ?🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil du dele noen av tipsene ?🥰

Ha en oppdatert plan, involver lege og nære i den, slik de også kan se når tegn på utbrudd kommer. 

Stol på andres vurderinger når det kommer til hvor mye energi man har, da jeg fornekter dette. Det punktet måtte jeg jobbe mye med. Og har gitt samboer tillatelser til å kontakte hjelpeapparat rundt meg hvis han mener det trengs. 

Avbryt handlinger og tankerekke med andre ting, for meg fungerer det for eksempel å legge meg ned på gulvet i 5 min og kun tenke på pusting.

Jeg mediterer veldig mye, lærte fine pusteteknikker hos behandler. 

Og vi jivvey mye med selvfølelsen min, det å få den opp betyr veldig mye for hvordan man har det. Og ikke minst, hvordan man tar det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og avslutte med? 

Jeg synes det er nyttig å bruke en del tid på å snakke med personer med BP. Dette blir dog mer psykoedukasjon enn egentlig psykoterapi.

Engstelig/unnvikende pf er en annen tilstand der psykoterapi alene sjelden fører til noe. Her må det annen hjelp til i tillegg.

......................

For mange er veiledning og motivering i hverdagen viktig.  Likeledes veiledning og hjelp med ADL-funksjoner.

Sosial skills training er noe som mange lavtfungerende trenger. Veiledning i hvordan en oppfører seg i ulike situasjoner er ofte nødvendig. Jeg husker et grelt eksempel med en ung mann som var interessert i å få seg kjæreste. Fra behandler ble det spurt noe slikt: "Om du møter en hyggelig jente/dame som du kunne tenke deg å bli kjæreste med, hva gjør du sa?" Pasienten svarte: " Æ tar ho på fetta"

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (8 minutter siden):

Jeg synes det er nyttig å bruke en del tid på å snakke med personer med BP. Dette blir dog mer psykoedukasjon enn egentlig psykoterapi.

Engstelig/unnvikende pf er en annen tilstand der psykoterapi alene sjelden fører til noe. Her må det annen hjelp til i tillegg.

......................

For mange er veiledning og motivering i hverdagen viktig.  Likeledes veiledning og hjelp med ADL-funksjoner.

Sosial skills training er noe som mange lavtfungerende trenger. Veiledning i hvordan en oppfører seg i ulike situasjoner er ofte nødvendig. Jeg husker et grelt eksempel med en ung mann som var interessert i å få seg kjæreste. Fra behandler ble det spurt noe slikt: "Om du møter en hyggelig jente/dame som du kunne tenke deg å bli kjæreste med, hva gjør du sa?" Pasienten svarte: " Æ tar ho på fetta"

Han unge mannen du forteller om var pu han da?

Anonymkode: 4f8d0...443

AnonymBruker
Skrevet
28 minutes ago, nachnoo said:

. Jeg husker et grelt eksempel med en ung mann som var interessert i å få seg kjæreste. Fra behandler ble det spurt noe slikt: "Om du møter en hyggelig jente/dame som du kunne tenke deg å bli kjæreste med, hva gjør du sa?" Pasienten svarte: " Æ tar ho på fetta"

Han var autist?

Anonymkode: 521e4...459

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (42 minutter siden):

......................

Jeg visste ikke at man trenger annen hjelp (ikke psykoterapi alene)mtp unnvikende pf. Jeg har diagnosen (i tillegg til angst og depresjon). Hvilken hjelp sikter du til?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Engstelig/unnvikende pf er en annen tilstand der psykoterapi alene sjelden fører til noe. 

Jeg har blitt ht frisk fra denne diagnosen med samtaleterapi. Så jeg er da unntaket som bekrefter regelen da, skjønner jeg. Så fint at jeg er så unik! Tror egentlig jeg er et helt vanlig menneske, som trengte å bli sett, hørt og forstått. 

Anonymkode: 207ae...0cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har blitt ht frisk fra denne diagnosen med samtaleterapi. Så jeg er da unntaket som bekrefter regelen da, skjønner jeg. Så fint at jeg er så unik! Tror egentlig jeg er et helt vanlig menneske, som trengte å bli sett, hørt og forstått. 

*helt frisk 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Hvor mange timer mener du burde være max psykolog timer ved bipolar? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor mange timer mener du burde være max psykolog timer ved bipolar? 

Min erfaring er at individer er så ulike og har så ulike behov, på tross av samme diagnose, at slike "regler" er jeg sterkt imot.

Så har jeg et håp om at en gang vil en bruke fagfolk på en optimal måte. Det er mer enn nok oppgaver til psykologer på andre områder enn BP, og jeg håper at alle med BP kunne bli behandlet av leger/psykiatere.

FjellOgDalar
Skrevet

Ikke Nachnoo, men å sette et max antall psykologtimer basert kun på tilstand blir feil i mitt hode. Personer med bipolar lidelse (og de fleste med en eller annen diagnose) er forskjellige. Har man møtt en eller to, så har man møtt en eller to. Det kan være flere ulike problemstillinger samtidig, f.eks. rus, angstlidelser, ADHD, pf, andre vanskelige forhold i personens liv... Så er det individuelt hvilken behandling som fungerer og hvor fort. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...