Gå til innhold

Kan man bli frisk fra kompleks ptsd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner to stykker med diagnosen og begge strever massivt.

Anonymkode: 3c935...1bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I følelseslivet sitt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja, man kan bli frisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blitt ganske mye bedre.

Anonymkode: 53836...8cb

stjernestøv
Skrevet

Jeg ble frisk av ptsd, fikk behandling for det da og det hjalp meg. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (34 minutter siden):

Kan jeg spørre om hva terapien innebærer?

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (35 minutter siden):

Fantastisk at du ble frisk!

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan jeg spørre om hva terapien innebærer?

Det var mye bearbeiding tror jeg og hvordan jeg skulle takle symptomene, har vært kvitt den diagnosen i mange år så husker ikke alt. 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fantastisk at du ble frisk!

Ja er godt å være kvitt den, slet mye med flash back og mareritt og var veldig skvettet og var for lyder og lukter. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Det var mye bearbeiding tror jeg og hvordan jeg skulle takle symptomene, har vært kvitt den diagnosen i mange år så husker ikke alt. 

Jeg forstår. Takk for svar.

Skrevet (endret)

Jeg er ikke helt kvitt diagnosen enda,  men jeg er absolutt mye bedre.  De symptomene jeg har nå er til å leve med

Endret av Fru2020
AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke helt kvitt diagnosen enda,  men jeg er absolutt mye bedre.  De symptomene jeg har nå er til å leve med

Er traumebehandling som å jobbe med depresjon?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da mener jeg at man i behandling har fokus på mestring og andre ting som gjør en bra?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke fått traumeterapi. Det var et forsøk på emdr, men det fungerte ikke på meg. 

For meg tror jeg det har vært tid som har gjort den største jobben når det kommer til flashbacks for eksempel. Samtidig har jeg jo mottatt flere typer behandling  for de andre vanskene mine som nok også har vært til hjelp

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2025 den 14.42):

Nei, for man trenger ikke å ha traumer for å ha en depresjon. Ved ptsd traumer er EMDR. Veldig effektivt. Google det. Det er nok med 16 behandlinger. 
Ved depresjon er behabdlingen variabel utifra hva som er årsaken til depresjon. Det er mange ulike former å behandle på, alt ettersom. Helt individuelt. 
ved depresjon kan behandlingen like gjerne være å ha normal døgnrykte, kosthold, jobb/ skole, aktiviteter, nettverk med venner. Dette i seg selv er behandlende. Samtale terapi og medisiner. Å ligge i senga hele døgnet hjelper ikke på. Man må gjøre flere ting samtidig 

Anonymkode: 18ef4...d20

Skrevet

Man kan bli frisk, men det gjelder ikke alle. Jeg ble bedre, men frisk blir jeg aldri. Men jeg gikk jo med det i over 20 år før jeg fikk rett hjelp så det spiller nok inn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, for man trenger ikke å ha traumer for å ha en depresjon. Ved ptsd traumer er EMDR. Veldig effektivt. Google det. Det er nok med 16 behandlinger. 
Ved depresjon er behabdlingen variabel utifra hva som er årsaken til depresjon. Det er mange ulike former å behandle på, alt ettersom. Helt individuelt. 
ved depresjon kan behandlingen like gjerne være å ha normal døgnrykte, kosthold, jobb/ skole, aktiviteter, nettverk med venner. Dette i seg selv er behandlende. Samtale terapi og medisiner. Å ligge i senga hele døgnet hjelper ikke på. Man må gjøre flere ting samtidig 

Anonymkode: 18ef4...d20

Jeg tror ikke emdr er anbefalt til kompleks ptsd. Mulig noen har nytte av det, men det brukes helst ved enkel ptsd. 

Anonymkode: 0a717...edc

Skrevet

Det som har hjulpet meg mest har vært å lære om traumereaksjoner, hvordan kroppen og hjernen fungerer. Har også lært hvordan man kan håndtere disse reaksjonene på en grei måte. Jeg har aldri gått i dybden når det gjelder mine traumer og det tror jeg heller ikke man må for å bli bedre. Da jeg sluttet på dps for noen år siden ble det ikke anbefalt med videre traumebehandling for det var en risiko for at behandlingen kunne forverre min kptsd. 

AnonymBruker
Skrevet
Fionys skrev (28 minutter siden):

Det som har hjulpet meg mest har vært å lære om traumereaksjoner, hvordan kroppen og hjernen fungerer. Har også lært hvordan man kan håndtere disse reaksjonene på en grei måte. Jeg har aldri gått i dybden når det gjelder mine traumer og det tror jeg heller ikke man må for å bli bedre. Da jeg sluttet på dps for noen år siden ble det ikke anbefalt med videre traumebehandling for det var en risiko for at behandlingen kunne forverre min kptsd. 

Høres klokt ut det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...