Gå til innhold

Hva spiser du på en helt vanlig hverdag?

Anbefalte innlegg

påskelilje

Vekta har tatt litt av i vinter,  så jeg må ta noen innstramningsgrep. Strever med viljestyrken, men fryder meg de dagene jeg står i mot sug etter usunn mat og drikke. Har egentlig alltid lyst på noe godt, samtidig som at jeg synes det er kjedelig å lage mat, så derfor er det som funker best, det å la være og ha usunne ting i hus 😄 Kjøleskapet vårt er ordentlig trist nå, ingenting som frister utenom måltidene 🤪

Dette har vært en dag der jeg har stått i mot (var til og med innom butikk og kjøpte KUN ei flaske vann og tulipaner!), og i kveld har jeg droppet å lete i frysen etter noe og droppet kveldstur til butikken for å kjøpe meg noe 😄 Kunne også ha funnet på å ta et lite glass vin, men har ikke gjort det.

Det jeg har spist/drukket i dag, er:

Frokost 7.30: 1 grovbrødskive med makrell i tomat + ett glass skummet melk.

Lunsj 11.00: 2 grovbrødskiver med eplemos på + en banan

Mellommåltid 16.00: en appelsin

Middag 18.30: thairett og ris, stor porsjon.

Har drukket kaffe og vann.

Kanskje jeg kan telle dager der jeg ikke skeier ut? Sånn som i dag?

Noen andre som tar litt grep nå? Noen tips du vil dele?

Fortsetter under...

Tar nå utgangspunkt i en vanlig arbeidsdag da jeg har tidligvakt, i dag har jeg spist:

Frem til lunsj - vann og te (med sukketter)

12:00 - 2 Wasa husman m/smør, kaviar og hvitost

17:00 - biff, søtpotetfries, brokkoli, løk og sopp og bearnaise

19:00 - en appelsin

20:30 - 1 Wasa husman m/smør, Philadelphia smøreost og blåbær

Drikker bare vann og te, er dørgende kjedelig der. :)

Jeg prøver å ta grep, men det er ikke lett. I dag har jeg spist:

Frokost:  1 neve mandler + 1 skyr

Lunsj:      60g havregryn med melk

Middag:   2 knekkebrød med makrell i tomat og majones + 200g vanilje kesam med masse blåbær

Kvelds:    1 appelsin, 200g cottage cheese med syltetøy uten tilsatt sukker og 1 knekkebrød med smør og brunost 

Nå har jeg hatt hviledag i dag, men på dager hvor jeg trener og/eller er veldig aktiv, så spiser jeg mer. Må bare, for blir så innmari sulten. 

Dere spiser veldig sunt da 😊 Skjønner ikke hvordan dere får det til.

Jeg må jobbe litt med kostholdet, og jeg skulle gjerne kommet inn i flere av klærne mine, det svir for mye økonomisk å kjøpe nytt. 

I dag har jeg spist:

7:00 To skiver loff med soft flora og salami

9:15 En stor, saftig blåbærmuffins (jeg pleier å kjøpe muffins i pausen på forelesning) 

14:00 To skiver loff med soft flora og salami

15:45 Fire små kjøpepannekaker med blåbærsyltetøy

Litt rar fordeling av måltider, men jeg må spise når jeg har tid. Loffen var rester fra helgen, jeg spiser ofte brød, bagel eller rundstykker også. 

Jeg har null motivasjon eller viljestyrke til å spise sunne ting, men er heldigvis travel nok og har ok apetittregulering, så det ikke blir altfor mye av det gode. Men kostholdet mitt ligger ganske langt unna anbefalingene.

Frokost: Spiser ikke.

Lunch: Havrekli/havre med betaglukaner (funksjonell mat) med litt lettmelk på.

Mellommåltid: Noen dadler

Middag: Hjemmelaget tomatsuppe med to egg oppi. 

Tok noen flere dadler før jeg la meg nå. Huff, kan ikke ha søtt i huset. 

påskelilje
Sokk skrev (17 minutter siden):

Dere spiser veldig sunt da 😊 Skjønner ikke hvordan dere får det til.

Jeg må jobbe litt med kostholdet, og jeg skulle gjerne kommet inn i flere av klærne mine, det svir for mye økonomisk å kjøpe nytt. 

I dag har jeg spist:

7:00 To skiver loff med soft flora og salami

9:15 En stor, saftig blåbærmuffins (jeg pleier å kjøpe muffins i pausen på forelesning) 

14:00 To skiver loff med soft flora og salami

15:45 Fire små kjøpepannekaker med blåbærsyltetøy

Litt rar fordeling av måltider, men jeg må spise når jeg har tid. Loffen var rester fra helgen, jeg spiser ofte brød, bagel eller rundstykker også. 

Jeg har null motivasjon eller viljestyrke til å spise sunne ting, men er heldigvis travel nok og har ok apetittregulering, så det ikke blir altfor mye av det gode. Men kostholdet mitt ligger ganske langt unna anbefalingene.

Jeg er jo fæl til å skeie ut da, så derfor må jeg klynge meg fast til de dagene innimellom der jeg lar være utskeielsene. Det er SÅ fristende å kjøpe en dobbel Daim på butikken en helt vanlig dag, eller kjøpe en pose chips på tilbud som egentlig skal spares.... Jeg kjøper Litago med sjokolade innimellom i forbindelse med trening, men den har ikke særlig flere kalorier enn vanlig melk, så jeg innbiller meg at den er godkjent (?)

Det var jo litt mange loffskiver på en vanlig dag 😄, men jeg er jo ikke den rette til å si noe 😄🙃🤪

Annonse

påskelilje
ISW skrev (14 minutter siden):

Frokost: Spiser ikke.

Lunch: Havrekli/havre med betaglukaner (funksjonell mat) med litt lettmelk på.

Mellommåltid: Noen dadler

Middag: Hjemmelaget tomatsuppe med to egg oppi. 

Tok noen flere dadler før jeg la meg nå. Huff, kan ikke ha søtt i huset. 

Hmmm.... jeg har dadler faktisk.... fikk lyst på!

UtakknemligDiva

Har ikke noen fast plan, men nå for tiden ser det sånn ut

Frokost: eggerøre 

Mellommltd: yoghurt, banan

Lusnj: smoothie av havregryn, mandelmelk (usøtet) og banan

Mellomltd: banan eller cashewnøtter usaltede

Middag/kveldsmat: spaghetti eller squashspaghetti med hvitløk og parmesan

påskelilje
Lillemus skrev (1 time siden):

Tar nå utgangspunkt i en vanlig arbeidsdag da jeg har tidligvakt, i dag har jeg spist:

Frem til lunsj - vann og te (med sukketter)

12:00 - 2 Wasa husman m/smør, kaviar og hvitost

17:00 - biff, søtpotetfries, brokkoli, løk og sopp og bearnaise

19:00 - en appelsin

20:30 - 1 Wasa husman m/smør, Philadelphia smøreost og blåbær

Drikker bare vann og te, er dørgende kjedelig der. :)

Det går årevis mellom hver gang jeg spiser knekkebrød. Synes du det er godt? Min assosiasjon er sponplater.... 🤪 men sikkert næringsfullt og mettende!

påskelilje
emilie321 skrev (1 time siden):

Jeg prøver å ta grep, men det er ikke lett. I dag har jeg spist:

Frokost:  1 neve mandler + 1 skyr

Lunsj:      60g havregryn med melk

Middag:   2 knekkebrød med makrell i tomat og majones + 200g vanilje kesam med masse blåbær

Kvelds:    1 appelsin, 200g cottage cheese med syltetøy uten tilsatt sukker og 1 knekkebrød med smør og brunost 

Nå har jeg hatt hviledag i dag, men på dager hvor jeg trener og/eller er veldig aktiv, så spiser jeg mer. Må bare, for blir så innmari sulten. 

Det var jo ikke mye mat, synes jeg.

påskelilje skrev (3 timer siden):

Det var jo ikke mye mat, synes jeg.

Jeg greier meg på en rolig dag, men må ha litt mer når jeg er mer aktiv. Samtidig så blir det jo nok kalorier. Hvis jeg greier å la være de store utskeielsene, så går jeg sakte ned. Har en dag i uka hvor jeg tillater meg å spise hva jeg vil. Så prøver å legge de usunne tingene til da. Nå er jeg egentlig litt heldig, for jeg er veldig glad i mat som havregryn, mager vanilje kesam og frukt/bær.  Havregryn er forresten veldig bra for kolesterolet, så det er jo bare positivt å spise. 

Annonse

påskelilje skrev (6 timer siden):

Det går årevis mellom hver gang jeg spiser knekkebrød. Synes du det er godt? Min assosiasjon er sponplater.... 🤪 men sikkert næringsfullt og mettende!

Noen knekkebrød er sponplate ja, som rugsprø og tildels ryvita, men husman synes jeg er godt. :) Finnes jo andre som inneholder mer forskjellig, men da er vi fort over på ultraprosesserte greier og det prøver jeg å holde meg unna for tarmhelsens skyld.

Jeg har begynt med 16:8-faste og spiser noe sånt som dette:

11:00 - lunsj. Er det på jobb så tenker jeg tallerkenmodellen. Passer på at jeg har godt med protein, ikke for mye karbo og lesser på med grønt. Er det hjemme så blir det f.eks. ost- og kyllingskinkeomelett med salat til, eller to grove brødskiver med sunt pålegg og kanskje en liten yoghurt til.

15:00-1530 - Middag. Kan være hva som helst, men vi har forsøkt i det siste å spise sunnere og ha mer grønnsaker i maten. Det kan være pasta med kjøttsaus og grønnsaker, Ovnsgratinert fisk på seng av grønnsaker, pytt i panne med stekt egg og ekstra grønnsaker osv.

1830-1845: Kveldsmat. Spisevinduet mitt lukker seg kl 19 så passer på å være ferdig å spise til da. Pleier å spise en liten skål granola med yoghurt naturell, gresk type og cottage cheese.

Endret av Vhanja

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...