Gå til innhold

Avslag på DPS: Systemet fungerer ikke. Hvor vanlig er avslag på DPS?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vært interessant å sett hvor mange som får avslag hos tannlegen? Der de prioriterer kun pasienter som har så store smerter at de trenger rotfylling. Der små hull må leves med. Eller hos fysioterapeut? Der folk heller må gå tur i skogen og lære øvelser på nett. 
Vi skal ikke akseptere at Helsenorge er møkk! Aldri!! Da har vi tapt! 

Anonymkode: e6226...b38

Tannbehandling betaler de aller fleste selv. Helprivate psykolog- og psykiater-tjenester er også fullt ut tilgjengelig. 

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva er din definisjon på traume? Sykmelding har vært min løsning. Nå er det ikke slik at alle takler at barn dør i ulykke i nær familie. Vi har ulike reaksjoner og har ryggsekk fra før. Jeg fikk avslag, og jeg har ikke lyst på dps heller. Orker ikke kjempe meg inn i et tungrodd system som ikke ønsker å hjelpe folk. I tillegg få en journal som kan brukes i alle veier. En får bare klare seg selv best mulig. 

Døde må man takle. Vi er mange som har opplevd grusomme opplevelser hva kommer til død blandt våre kjære. 

Dos hjelper folk. At din lege ikke har skrevet en god henvisning, eller at du rett og slett ikke er så syk som du tror vites ikke.

Slik du skriver så vil du jo ikke ha hjelp alikevel. Så hva da?

Tviler på du får ufør pga dødsfall av en nær. 

Anonymkode: e2210...17b

frosken skrev (57 minutter siden):

Tannbehandling betaler de aller fleste selv. Helprivate psykolog- og psykiater-tjenester er også fullt ut tilgjengelig. 

Alle får ikke komme inn på DPS, det er det ikke kapasitet  til. Synd men slik er det. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Døde må man takle. Vi er mange som har opplevd grusomme opplevelser hva kommer til død blandt våre kjære. 

Dos hjelper folk. At din lege ikke har skrevet en god henvisning, eller at du rett og slett ikke er så syk som du tror vites ikke.

Slik du skriver så vil du jo ikke ha hjelp alikevel. Så hva da?

Tviler på du får ufør pga dødsfall av en nær. 

Man får ikke ufør grunnet en opplevd situasjon men pga arbeidsevne og fungering. Har ingen ønske om ufør, da jeg er i midten av 40 årene og har jobbet i 100% stilling i hele mitt liv. 
når barn i en familie dør så dør en del av deg selv også. Dette vet du ingenting om 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Man får ikke ufør grunnet en opplevd situasjon men pga arbeidsevne og fungering. Har ingen ønske om ufør, da jeg er i midten av 40 årene og har jobbet i 100% stilling i hele mitt liv. 
når barn i en familie dør så dør en del av deg selv også. Dette vet du ingenting om 

Jo det vet jeg veldig mye om.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du har reagert så sterkt, lurer jeg på hvordan foreldrene til denne ungdommen har det. Har du det verre enn dem, ja da trenger du virkelig hjelp!

Anonymkode: 29cd1...269

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når du har reagert så sterkt, lurer jeg på hvordan foreldrene til denne ungdommen har det. Har du det verre enn dem, ja da trenger du virkelig hjelp!

Anonymkode: 29cd1...269

Sjokkert over mangelen din på kunnskap, men du forstår jo ikke hva som diskuteres her. Det handler om avslag på DPS. Folk som går på dps går dit grunnet psykiske vansker, og mange som går der har ikke opplevd store traumer, men av ulike grunner er syke. Psykiske helseplager handler om 3 ting. Miljø, sårbarhet, og gener. Se for deg utøya. Alle opplevde samme, noen fungerer topp mens andre er ufør. Fordi alle har ulik sårbarhet og arv/ gener. 
Mange er ufør etter mobbing i skolen over lang tid, andre som blir mobbet klarer seg super bra. Som jeg skrev har alle en ryggsekk på livets vei. 
Det er så dumt det du skriver at jeg vet nesten ikke om jeg orker å svare deg. Men hvem som har det verst i en familie etter dødsfall?? 
hva sier du til en med ocd? Du har ikke opplevd noe fælt så du fortjener ikke hjelp, skjerp deg!! ? En opplevelse i seg selv utløser ikke rett på helsehjelp, retten til helsehjelp handler om symptomtrykk. 
Jeg vil uansett ikke inn i noe dps opplegg. Jeg klarer meg, men har ptsd symptomer etter det legen min sier, da jeg får oppfølging hos han. Så har startet på medisiner. Har masse panikk angst, men finner ut av det selv. Medisiner hjelper en del 

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.05):

når barn i en familie dør så dør en del av deg selv også.

Jeg er litt usikker på hva du egentlig ønsker, og hvor problemet trykker mest? Jeg fikk først inntrykk av at du var misfornøyd med avslaget fra DPS, men nå ønsker du ikke å gå der likevel.

Det er uansett bra du har god støtte i fastlegen din.

Jeg mener jeg har nevnt det til deg tidligere. Om det finnes der du bor, kan det ev. være til hjelp å snakke med andre i tilsvarende situasjon i en samtalegruppe e.l. Det å erfare at dine tanker, følelser og reaksjoner er du ikke alene om, når du deltar i en gruppe, ofte veiledet, med personer i samme situasjon som deg, som har opplevd det naturstridige å overlevd eget barn. Slike samtalegrupper kan være i regi av kommunen, organisasjoner eller ev. Lærings- og Mestringssenteret (LMS) ved sykehuset.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (14 timer siden):

Jeg er litt usikker på hva du egentlig ønsker, og hvor problemet trykker mest? Jeg fikk først inntrykk av at du var misfornøyd med avslaget fra DPS, men nå ønsker du ikke å gå der likevel.

Det er uansett bra du har god støtte i fastlegen din.

Jeg mener jeg har nevnt det til deg tidligere. Om det finnes der du bor, kan det ev. være til hjelp å snakke med andre i tilsvarende situasjon i en samtalegruppe e.l. Det å erfare at dine tanker, følelser og reaksjoner er du ikke alene om, når du deltar i en gruppe, ofte veiledet, med personer i samme situasjon som deg, som har opplevd det naturstridige å overlevd eget barn. Slike samtalegrupper kan være i regi av kommunen, organisasjoner eller ev. Lærings- og Mestringssenteret (LMS) ved sykehuset.

Jeg ble søkt på dps når jeg hadde det som verst, ventet lenge og jeg var skikkelige i kjelleren. Når avslaget kom var det ekstremt tungt. Jeg har kommet meg gjennom den verste kneika, og har fremdeles en vei igjen. Og nei, jeg vil ikke på dps når jeg først har fått avslag og jobbet over lang tid og kommet meg dit jeg er i dag. Jeg snakker med familie og venner. Jeg har ikke mistet mitt eget barn. 
uansett, jeg har folk rundt meg 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...