Gå til innhold

Selvdestruktiv i dag

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 9.35):

Har påtrengende tanker om å skade meg selv. Avledning er forsøkt, men hjelper ikke. Hva skal jeg gjøre da? Innerst inne vil jeg jo ikke dette. Vil ha hjelp. 

Anonymkode: 30129...258

Ekspander  

Hvilken historikk har du med selvskading? Vil anbefale deg å gå ut en tur/trene.

Anonymkode: 1072f...54d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491028-selvdestruktiv-i-dag/#findComment-4363695
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 9.40):

Hvilken historikk har du med selvskading? Vil anbefale deg å gå ut en tur/trene.

Anonymkode: 1072f...54d

Ekspander  

Har egentlig ikke noen særlig historikk på det. Det bare dukker opp innimellom, som et slags press. Veldig sjeldent jeg har handlet på det. Men siden det faktisk har skjedd, er jeg redd det vil skje nå igjen. Ja, gå en tur kan jeg jo gjøre. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491028-selvdestruktiv-i-dag/#findComment-4363697
Del på andre sider

Trinity80 skrev (På 23.3.2025 den 11.08):

Får du sånne takker når du er sammen med andre?

Ekspander  

Jeg kan få sånne tanker når jeg er sammen med andre også, ja. Hvis de først er der går de jo ikke bort bare fordi jeg er sammen med andre. Men det kan hjelpe å snakke med noen og med det få fokuset bort. Hvis jeg har det sånn når jeg er sammen med andre, så har jeg på masken, såklart. Helt upåfallende utad, men veldig trist inni meg hvor jeg kan legge planer. 

Jeg var riktignok aleine da jeg fikk disse påtrengende tankene og lystene i sta. De varte noen timer, men så slapp de gradvis taket. Jeg klarte meg også denne gangen. 

Hvordan det, egentlig? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491028-selvdestruktiv-i-dag/#findComment-4363719
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 12.33):

Jeg kan få sånne tanker når jeg er sammen med andre også, ja. Hvis de først er der går de jo ikke bort bare fordi jeg er sammen med andre. Men det kan hjelpe å snakke med noen og med det få fokuset bort. Hvis jeg har det sånn når jeg er sammen med andre, så har jeg på masken, såklart. Helt upåfallende utad, men veldig trist inni meg hvor jeg kan legge planer. 

Jeg var riktignok aleine da jeg fikk disse påtrengende tankene og lystene i sta. De varte noen timer, men så slapp de gradvis taket. Jeg klarte meg også denne gangen. 

Hvordan det, egentlig? 

Ekspander  

Så bra at du greide å kjempe imot!

Anonymkode: 26cfd...b1b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491028-selvdestruktiv-i-dag/#findComment-4363732
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 12.33):

Hvordan det, egentlig? 

Ekspander  

Jeg lurer litt på om man får slike tanker av for mye ‘ensomhet’. Jeg var litt sånn den tiden i livet da jeg isolerte meg. Jeg ble gradvis dårligere og så kom tankene. Jeg ble bra, men det er ett spørsmål jeg sitter med. Man blir jo gradvis dårlig, og så isolerer man seg mer og mer. Havner i en ond sirkel på en måte.

Delte fordi jeg ønsker at du forstår at jeg ikke har dette spørsmålet fordi jeg er dømmende. Men kanskje kan det hjelpe noen å tenke at man heller skal søke seg til nettverket rundt seg for å ikke havne for langt ned. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491028-selvdestruktiv-i-dag/#findComment-4363762
Del på andre sider

Trinity80 skrev (På 23.3.2025 den 17.20):

Jeg lurer litt på om man får slike tanker av for mye ‘ensomhet’. Jeg var litt sånn den tiden i livet da jeg isolerte meg. Jeg ble gradvis dårligere og så kom tankene. Jeg ble bra, men det er ett spørsmål jeg sitter med. Man blir jo gradvis dårlig, og så isolerer man seg mer og mer. Havner i en ond sirkel på en måte.

Delte fordi jeg ønsker at du forstår at jeg ikke har dette spørsmålet fordi jeg er dømmende. Men kanskje kan det hjelpe noen å tenke at man heller skal søke seg til nettverket rundt seg for å ikke havne for langt ned. 

Ekspander  

Takk for utdypning. Det var en interessant mulig forklaring, vel verdt å tenke gjennom. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491028-selvdestruktiv-i-dag/#findComment-4363781
Del på andre sider

Trinity80 skrev (På 23.3.2025 den 17.20):

Ekspander  

Har tenkt litt mer på dette. Det kan godt være at det er lettere for meg å få det sånn når jeg er aleine. Når jeg er sammen med andre blir jo fokuset et annet. Så nei, jeg tror kanskje ikke at jeg kan det sånn sammen med andre, som jeg skrev i et svar lenger opp. Men jeg kan ha det sånn i utgangspunktet før jeg er sammen med andre. Ordla meg litt feil der, og var kanskje litt farget av sinnsstemningen jeg var i. Men hvis jeg allerede har det sånn kan det bli bedre når jeg snakker med andre. Så menneskelig kontakt tjener nok til bedre psykisk helse for meg. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491028-selvdestruktiv-i-dag/#findComment-4363819
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 20.18):

Har tenkt litt mer på dette. Det kan godt være at det er lettere for meg å få det sånn når jeg er aleine. Når jeg er sammen med andre blir jo fokuset et annet. Så nei, jeg tror kanskje ikke at jeg kan det sånn sammen med andre, som jeg skrev i et svar lenger opp. Men jeg kan ha det sånn i utgangspunktet før jeg er sammen med andre. Ordla meg litt feil der, og var kanskje litt farget av sinnsstemningen jeg var i. Men hvis jeg allerede har det sånn kan det bli bedre når jeg snakker med andre. Så menneskelig kontakt tjener nok til bedre psykisk helse for meg. 

Ekspander  

Når du er aleine, får tankene kanskje mer fritt spillerom enn når du er sammen med andre. 

Anonymkode: 82cbd...614

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491028-selvdestruktiv-i-dag/#findComment-4363821
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 20.18):

Ekspander  

Så fint at du nyanserer.

Jeg leste nemlig en del om det da jeg selv ble bedre. Det er mye som tyder på at når man tilbringer for mye tid alene så kan negative tankene få fritt spillerom fordi man ikke har noen rundt seg som korrigerer én. Man maler seg også ett bilde av verden som kan være langt fra sannheten. Og det kan påvirke psyken mer enn nødvendig.

Jeg hadde null energi, livslyst pluss alt som hører med. Psykiater mente jeg burde komme meg ut av mitt hode og tilbringe mer tid med feks små barn. Så mye som jeg kunne. Ellers finne noen jeg kunne være sammen med uten å føle meg utenfor eller dømt når jeg ikke har det bra eller var på topp.

Lavterskel samvær er veldig godt i kjeller-tilstander. Og man må tvinge seg selv litt faktisk - men det pluss noen andre ting hjelper i det lange løp. Vet ikke hvorfor jeg forteller dette utdypende til deg, men kanskje 0.001% sjansen for å hjelpe noen er verdt å dele. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491028-selvdestruktiv-i-dag/#findComment-4363823
Del på andre sider

Trinity80 skrev (På 23.3.2025 den 20.37):

Så fint at du nyanserer.

Jeg leste nemlig en del om det da jeg selv ble bedre. Det er mye som tyder på at når man tilbringer for mye tid alene så kan negative tankene få fritt spillerom fordi man ikke har noen rundt seg som korrigerer én. Man maler seg også ett bilde av verden som kan være langt fra sannheten. Og det kan påvirke psyken mer enn nødvendig.

Jeg hadde null energi, livslyst pluss alt som hører med. Psykiater mente jeg burde komme meg ut av mitt hode og tilbringe mer tid med feks små barn. Så mye som jeg kunne. Ellers finne noen jeg kunne være sammen med uten å føle meg utenfor eller dømt når jeg ikke har det bra eller var på topp.

Lavterskel samvær er veldig godt i kjeller-tilstander. Og man må tvinge seg selv litt faktisk - men det pluss noen andre ting hjelper i det lange løp. Vet ikke hvorfor jeg forteller dette utdypende til deg, men kanskje 0.001% sjansen for å hjelpe noen er verdt å dele. 

Ekspander  

Setter pris på at du deler :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491028-selvdestruktiv-i-dag/#findComment-4363824
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...