Gå til innhold

Privat psykolog og sensitive opplysninger på epost

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde for flere år siden en behandler hvor vi utvekslet informasjon på epost. Spesielt en mail fra han inneholdt sensitive opplysninger. Er det greit sånn egentlig?

Anonymkode: f9238...55a

Skrevet

Det avgjør/ bestemmer du. Det er du som eier opplysningene. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (20 minutter siden):

Det avgjør/ bestemmer du. Det er du som eier opplysningene. 

Gjelder det samme epost til og fra behandler på DPS?

Anonymkode: f9238...55a

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det er overhodet ikke greit og skal strengt tatt rapporteres. Personvernet i Norge er så sterkt at f.eks. helseforsikring har ikke lov til å kommunisere opplysninger om frisk og god helse en gang over epost.

Anonymkode: 32574...e19

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 20.48):

Jeg hadde for flere år siden en behandler hvor vi utvekslet informasjon på epost. Spesielt en mail fra han inneholdt sensitive opplysninger. Er det greit sånn egentlig?

Nei, det vil jeg ikke si det er, uansett om du har samtykka til det. E-post er ikke en sikker måte å kommunisere på, og det er hans ansvar å forvalte dataene på en sikker måte. Personlig ville jeg ikke gjort noe ut av det, men jeg ville notert meg at behandleren her ikke skjøttet jobben så profesjonelt som han burde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...