Gå til innhold

Traumer.. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. jeg trenger hjelp og råd

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Jeg er helt rådvill. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre..

Jeg lever på utsiden et ganske normalt liv. Jeg har kone og barn og et greit nettverk rundt meg.

Men.. i over et tiår ble jeg utsatt for vold, overgrep, hjernevask og trusler..

Jeg trodde lenge at jeg taklet det. At jeg kunne leve med det. Men nå går det ikke lenger. Jeg har møtt veggen. Det gjorde jeg vel strengt tatt for flere år siden, men nå kjenner jeg at problemene blir uutholdelige.

Jeg har en konstant og enorn uro inni meg. Akkurat som om jeg skjelver på innsiden. Jeg er hypersensitiv for all stimuli. Jeg kan begynne å skjelve, svette og få hjertebank bare av å høre en sang på radioen eller se en film. Tar jeg meg en kaffekopp kjennes det ut som jeg går på speed. Hjerte hopper hulter til bulter, jeg svetter og skjelver.

Jeg er utslitt.. men jeg får ikke sove ordentlig. Når jeg legger meg ned for å sove dunker hjerte som besatt og jeg skjelver og er urolig. Har også urolig søvn og mareritt, med mange oppvåkninger.

Ja, jeg har oppsøkt helsevesenet. Fastlegen henviste meg til dps. Der forsøkte de å dytte meg ut døra igjen, fordi de har "begrensede ressurser" (jeg bor på et lite sted).

Jeg fortalte at jeg var blitt dopet ned og voldtatt. Hvorpå psykologen sa "jammen, kjære deg.. da burde du jo ikke tatt dopet.. du valgte det jo selv" 

Jeg TOK altså ingenting.. jeg BLE dopet.

Så ble jeg henvist til en nyutdannet psykolog som ikke hadde arbeidet med traumer før. Det var det lite hjelp i..

Jeg går rundt med dette HELE tiden og INGEN vil snakke med meg om det! Ingen familie eller venner orker.. de synes det er ubehagelig og bytter tema

Hva skal man gjøre i en slik situasjon? Finnes det i det hele tatt noe effektiv behandling? Kan det fysiske bli bedre? (Hjertebank, konstant skjelving og lignende)?

Beklager om jeg virker krass eller irritert i teksten, men jeg er bare utrolig fortvilet og sliten..

Takk

Anonymkode: 7f233...e3f

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg fortalte at jeg var blitt dopet ned og voldtatt. Hvorpå psykologen sa "jammen, kjære deg.. da burde du jo ikke tatt dopet.. du valgte det jo selv".

Jeg forstår det slik at du er mann? Jeg lurer på om psykologen hadde fått seg til å si det om det var en kvinne som fortalte om samme erfaringer.

Uansett er det fullstendig feil. Enten dopet er tatt eller gitt, endrer ikke det på utfallet. Det blir ikke dermed lov å begå overgrep mot en neddopet person.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva skal man gjøre i en slik situasjon? Finnes det i det hele tatt noe effektiv behandling? Kan det fysiske bli bedre? (Hjertebank, konstant skjelving og lignende)?

Det finnes behandling, men tilbudet varierer mye ut ifra hvor man bor, dessverre. Tilbyr ditt DPS MCT (metakognitiv terapi)? Det er en terapiform jeg gjerne ville ha startet opp med, om jeg skulle ha valgt på nytt.

Om du plages mye av fysiske plager som hjertebank, skjelving, høy puls osv., kan det forsøkes medisiner som demper dette.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei alle sammen

Jeg er helt rådvill. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre..

Jeg lever på utsiden et ganske normalt liv. Jeg har kone og barn og et greit nettverk rundt meg.

Men.. i over et tiår ble jeg utsatt for vold, overgrep, hjernevask og trusler..

Jeg trodde lenge at jeg taklet det. At jeg kunne leve med det. Men nå går det ikke lenger. Jeg har møtt veggen. Det gjorde jeg vel strengt tatt for flere år siden, men nå kjenner jeg at problemene blir uutholdelige.

Jeg har en konstant og enorn uro inni meg. Akkurat som om jeg skjelver på innsiden. Jeg er hypersensitiv for all stimuli. Jeg kan begynne å skjelve, svette og få hjertebank bare av å høre en sang på radioen eller se en film. Tar jeg meg en kaffekopp kjennes det ut som jeg går på speed. Hjerte hopper hulter til bulter, jeg svetter og skjelver.

Jeg er utslitt.. men jeg får ikke sove ordentlig. Når jeg legger meg ned for å sove dunker hjerte som besatt og jeg skjelver og er urolig. Har også urolig søvn og mareritt, med mange oppvåkninger.

Ja, jeg har oppsøkt helsevesenet. Fastlegen henviste meg til dps. Der forsøkte de å dytte meg ut døra igjen, fordi de har "begrensede ressurser" (jeg bor på et lite sted).

Jeg fortalte at jeg var blitt dopet ned og voldtatt. Hvorpå psykologen sa "jammen, kjære deg.. da burde du jo ikke tatt dopet.. du valgte det jo selv" 

Jeg TOK altså ingenting.. jeg BLE dopet.

Så ble jeg henvist til en nyutdannet psykolog som ikke hadde arbeidet med traumer før. Det var det lite hjelp i..

Jeg går rundt med dette HELE tiden og INGEN vil snakke med meg om det! Ingen familie eller venner orker.. de synes det er ubehagelig og bytter tema

Beklager om jeg virker krass eller irritert i teksten, men jeg er bare utrolig fortvilet og sliten..

Takk

Gå til fastlegen og forklar situasjonen.

Anonymkode: 188a0...b93

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er dette journalført?

psykedeliker skrev (37 minutter siden):

Er dette journalført?

Vet ikke.

Jeg er ikke egentlig så opptatt av det. Jeg er mest fortvilet over slik ting er nå.

Men det er klart, slike møter hjelper ikke på sånn en har det

Eva Sofie skrev (12 timer siden):

Jeg forstår det slik at du er mann? Jeg lurer på om psykologen hadde fått seg til å si det om det var en kvinne som fortalte om samme erfaringer.

Uansett er det fullstendig feil. Enten dopet er tatt eller gitt, endrer ikke det på utfallet. Det blir ikke dermed lov å begå overgrep mot en neddopet person.

Det finnes behandling, men tilbudet varierer mye ut ifra hvor man bor, dessverre. Tilbyr ditt DPS MCT (metakognitiv terapi)? Det er en terapiform jeg gjerne ville ha startet opp med, om jeg skulle ha valgt på nytt.

Om du plages mye av fysiske plager som hjertebank, skjelving, høy puls osv., kan det forsøkes medisiner som demper dette.

Takk for et fint svar 🙂

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er klart, slike møter hjelper ikke på sånn en har det

Det hjelper heller ikke å la være å påklage slike saker. Da fortsetter bare praksisen som før.

psykedeliker skrev (58 minutter siden):

Er dette journalført?

Spør du om psykologens kommentar er journalført? Det er den jo selvfølgelig ikke. 

Jeg er for øvrig ikke enig i at det gavner pasienten å forsøke å klage i en slik sak, dvs. klage over en uvettig bemerkning. 

frosken skrev (Akkurat nå):

Spør du om psykologens kommentar er journalført? Det er den jo selvfølgelig ikke. 

Jeg er for øvrig ikke enig i at det gavner pasienten å forsøke å klage i en slik sak, dvs. klage over en uvettig bemerkning. 

Enig.

Bare for å legge den død: vedkommende jobber ikke der lenger

psykedeliker skrev (15 minutter siden):

Hva er begrunnelsen for dette?

Det er en enkeltstående bemerkning, - og som ikke kan dokumenteres. Videre har bemerkningen fremkommet i en større sammenheng, som er umulig å rekonstruere. 

Det må en god del mer til, før det er noe poeng å bruke energi på formelle klager/anmodninger om tilsyn. 

frosken skrev (4 minutter siden):

Det må en god del mer til, før det er noe poeng å bruke energi på formelle klager/anmodninger om tilsyn.

For det første må man ikke "bruke energi" på formelle klager/anmodninger om tilsyn. Man setter i gang prosessen, og så er det mottakeren som må bruke energi på å håndtere, undersøke og besvare klagen. Journaler er juridiske dokumenter, og alle former for manglende journalføring bør påklages. Det handler om pasientenes integritet og rettssikkerhet.

Ønsker man ikke å forfølge slike saker, bør man heller ikke bringe dem opp til diskusjon i utgangspunktet.

Annonse

psykedeliker skrev (3 timer siden):

For det første må man ikke "bruke energi" på formelle klager/anmodninger om tilsyn. Man setter i gang prosessen, og så er det mottakeren som må bruke energi på å håndtere, undersøke og besvare klagen. Journaler er juridiske dokumenter, og alle former for manglende journalføring bør påklages. Det handler om pasientenes integritet og rettssikkerhet.

Ønsker man ikke å forfølge slike saker, bør man heller ikke bringe dem opp til diskusjon i utgangspunktet.

Det er ikke manglende journalføring at behandler ikke skriver inn enhver kommentar vedkommende har kommet med. 

Forøvrig tror jeg de fleste så avgjort bruker energi i klageprosesser. Jeg har snakket med mange som i etterkant ønsker at de ikke hadde forsøkt igangsatt en prosess. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er ikke egentlig så opptatt av det. Jeg er mest fortvilet over slik ting er nå.

Jeg er enig med @frosken - og en må velge sine kamper opp igjennom livet.

Har du god kontakt med fastlegen din? Jeg vokste opp på et lite sted, og der møter de nå en ny lege for hvert legebesøk.

AnonymBruker skrev (På 28.3.2025 den 2.20):

Jeg tenkte å svare deg på dette. De synes kanskje det er ubehagelig, men kanskje like mye at de er usikre på hva si/gjøre. At det føles tryggere å bytte tema, og du sitter igjen med en følelse av å bli overlatt til deg selv?

Dette er bare et forslag basert på egne erfaringer: Kan du se om du klarer å snu tankene litt, å tenke på det å være sosial med noen som å få pauser fra det vonde og vanskelige. Det som tynger kan få tid senere.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Enig.

Bare for å legge den død: vedkommende jobber ikke der lenger

Går du fortsatt i behandling på dps? Hvis ikke, så ville jeg ha kontaktet ditt nærmeste krisesenter og bedt om en samtale, de tilbyr av og til også samtaler med folk i din situasjon. Krisesentrene er kanskje de som er best på å snakke med folk om vold og overgrep, og det er et lavterskeltilbud du ikke trenger henvisning til. Det er selvfølgelig avhengig av kompetansen til de som jobber der - og den vil variere - men noen forteller at de har hatt stort utbytte av å snakke med en veileder på krisesenter. De kan også hjelpe til med å formulere et mer målrettet behov for behandling, til dps. 

Kommentaren fra psykologen minner om en annen historie jeg kjenner til. En ung mann ble voldtatt av to kvinner - med et betydelig innslag av fysisk vold, - og psykologens respons var "det må da ha vært litt fint". Han opplevde for øvrig også å ikke bli trodd da han prøvde å skrive om det på et nettforum, - folk beskylte ham for å beskrive en seksuell fantasi. 

Det finnes mange ubrukelige og dumme psykologer. Det er psykologen din som var gal - ikke du! Det høres ut som angst? Og det finnes det veldig gode medisiner for. 
antidepressive hjelper godt på dette. 
Anbefaler at du går tilbake til fastlegen din og forklarer at psykologen din er ubrukelig. I en søknad til dps står det jo hvorfor du trenger hjelp, da kan de ikke sette en psykolog som ikke kan noe om traumer. 
finnes det noe tilbud i kommunen din? Det er veldig mange psyk sykepleiere som er god på slike ting. 
Du er i trygghet og du har det greit, men kroppen din husker traumene og du blir trigget i situasjoner som gjør kroppen din aktivert igjen. Hold deg unna koffein, det øker bare angsten. 
har du forsikring? Du kan få 5 gratis psykolog samtaler på video der. Får time innen 24 timer. 

Anonymkode: 4dd0c...b08

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...