Gå til innhold

Bipolar1 har sluttet på medisiner hva nå

Anbefalte innlegg

Jeg har vært helt stabil i tre år og orker ikke symptomene mer. Har ikke psykiater lengre så sluttet bare. Har trappet litium ned til 0 og har AP til bruk ved behov. Håper det holder. Mange klarer seg vel med behivsmedisin og bare det etter Aud e har blitt voksne og stabile, føler meg mye bedre uten litium som tapper krefter 

Anonymkode: 39447...099

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært helt stabil i tre år og orker ikke symptomene mer. Har ikke psykiater lengre så sluttet bare. Har trappet litium ned til 0 og har AP til bruk ved behov. Håper det holder. Mange klarer seg vel med behivsmedisin og bare det etter Aud e har blitt voksne og stabile, føler meg mye bedre uten litium som tapper krefter 

Jeg vil råde deg til å bestille en legetime for å diskutere dette med legen din.

Anonymkode: a769b...f89

Klarer meg pr nå kun med behovsmedisiner. Men, jeg har endret hele livstilen. Krever sitt for å holde seg stabil. Livet går nå ut på å være stabil. 

Men nå ble jeg syk selv på medisiner, også. Så da er det verdt en sjanse. Hadde medisin fungert og jeg kunne leve ett mer normalt liv, ja så hadde jeg aldri sluttet.

Anonymkode: f26b9...47f

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klarer meg pr nå kun med behovsmedisiner. Men, jeg har endret hele livstilen. Krever sitt for å holde seg stabil. Livet går nå ut på å være stabil. 

Men nå ble jeg syk selv på medisiner, også. Så da er det verdt en sjanse. Hadde medisin fungert og jeg kunne leve ett mer normalt liv, ja så hadde jeg aldri sluttet.

Anonymkode: f26b9...47f

Litium virker for meg men det er bivirkningene som gjør livet vanskelig å leve på medisiner. Dritt lei bivirkninger og hvordan det ødelegger i hverdagen. Prøvd mange medisiner og alle har sine utrivelige bivirkninger. Nå tenker jeg jeg har nok sykdomsinnsikt til å klare med bare AP til bruk ved behov. Ts

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har gjort det samme med bp2. Ble veldig dårlig. Fort.

Anonymkode: a769b...f89

Går du på lamictal? Hvordan syk ble du etter nedtrapping og hvor kraftigere og lengre varte det enn når du var medisinert. Lurer fordi jeg å har bp2

Anonymkode: 1604d...45a

Ca 2010 var jeg på en kongress i Amsterdam. En foreleser snakket om BP1, litium og konsekvensene av å ta og ikke ta denne medisinen.

Han fortalt at av de som seponerte, fikk ca 90% tilbakefall etter så kort tid som 3 mnd.  Jeg ringte umiddelbart hjem til en pasient som etter >20 år uten sykdomsepisoder nettopp hadde seponert litium. Heldigvis fikk jeg han på bedre tanker.

nachnoo skrev (8 minutter siden):

Ca 2010 var jeg på en kongress i Amsterdam. En foreleser snakket om BP1, litium og konsekvensene av å ta og ikke ta denne medisinen.

Han fortalt at av de som seponerte, fikk ca 90% tilbakefall etter så kort tid som 3 mnd.  Jeg ringte umiddelbart hjem til en pasient som etter >20 år uten sykdomsepisoder nettopp hadde seponert litium. Heldigvis fikk jeg han på bedre tanker.

Gjelder det kun Bp1?

Dette er typisk Bipolare 1. Dem slutter på medisinene sine og tror dem klarer seg uten dem. Så blir det et helvetes vas igjen med mani og deppressive symptomer. Må gå på medisinene livslangt løp.

Anonymkode: ad815...c84

Annonse

nachnoo skrev (10 timer siden):

Det vet jeg ikke. Men konsekvensene kan bli langt mer alvorlige ved BP1. 

Sånne kommentarer er så synd, for det kan tolkes som om BP1 er den ille varianten, mens bp2 er så snill å grei. Tror folk også glemmer at de med bp2 ofte er mye mer nede enn de med bp1.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sånne kommentarer er så synd, for det kan tolkes som om BP1 er den ille varianten, mens bp2 er så snill å grei. Tror folk også glemmer at de med bp2 ofte er mye mer nede enn de med bp1.

Sykdomsbyrden kan være like stor på BP2, men de evt enorme følgene av mani unngår en. 

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ingen har skrevet at BP2 er snill og grei. Du vrir på det som er skrevet. BP1 har manier i sykdomsbildet, ikke BP2. En vesensforskjell som bør kunne kommenteres uten at noen krenkes av at ens egen diagnose ikke fremkommer like alvorlig. Det er dessuten feil at de med BP2 har værre depresjoner i alvorlighetsgrad enn dem med BP1, denne misforståelsen går igjen på bipolarforeningen sine møter. Noen med BP1 har færre depresjonsforløp enn noen med BP2, men det gjelder ikke alle. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...