Gå til innhold

Hva/hvor går er egentlig veien ut av utmattelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hm. Det kommer an på årsaken.

Måtte selv omorganisere livet slik at jeg ikke utmattes av for høye krav. Det innebar å si opp mesteparten av stillingen jeg er utdannet til å jobbe i,  og heller ta en mer "praktisk" og dårligere betalt jobb innen et annet yrke jeg ikke har kompetanse i. Det er en ganske høy pris på kort sikt, men noe som må til på lang sikt. Jeg dropper også fastansettelse og forsøker å bare jobbe når jeg har kapasitet. Det er også dyrt men jeg slapper aldri av når jeg har vært sykemeldt fra 100% stillingen min. Har tvert om heller blitt verre, blant annet pga skyldfølelse, skam og selvhat i en slik situasjon. Jeg har mindre psykisk stress nå når jeg vet at mitt eget fravær kun går ut over meg selv og ikke andre parter. Det er en stor byrde å slippe. 

Vet du hva som er årsaken til din depresjon/utmattelse? 

Endret av krøll9
krøll9 skrev (5 minutter siden):

Hm. Det kommer an på årsaken.

Måtte selv omorganisere livet slik at jeg ikke utmattes av for høye krav. Det innebar å si opp mesteparten av stillingen jeg er utdannet til å jobbe i,  og heller ta en mer "praktisk" og dårligere betalt jobb innen et annet yrke jeg ikke har kompetanse i. Det er en ganske høy pris på kort sikt, men noe som må til på lang sikt. Jeg dropper også fastansettelse og forsøker å bare jobbe når jeg har kapasitet. Det er også dyrt men jeg slapper aldri av når jeg har vært sykemeldt fra 100% stillingen min. Har tvert om heller blitt verre, blant annet pga skyldfølelse, skam og selvhat i en slik situasjon. Jeg har mindre psykisk stress nå når jeg vet at mitt eget fravær kun går ut over meg selv og ikke andre parter. Det er en stor byrde å slippe. 

Vet du hva som er årsaken til din depresjon/utmattelse?