Gå til innhold

Vil du dele din AAP-historie eventuelt veien mot uføretrygd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  psykedeliker skrev (På 3.4.2025 den 13.07):

Da har du forstått det feil. Men det kan være hensiktsmessig å drøfte det med saksbehandler.

Ekspander  

Det du sier her er helt feil og NAV vil tolke det som om man bare vil ha trygd. Som vanlig kommer du med feilinformasjon

Anonymkode: aa6c5...997

Fortsetter under...

FjellOgDalar

For min del er dette så lenge siden at man gjerne måtte igjennom flere typer ytelse før man kunne søke full uføretrygd (nå heter alt AAP så vidt jeg har forstått det). Først hadde jeg yrkesrettet attføring. Skolegang som ikke gikk, deretter arbeidstrening og mer skolegang som ikke gikk. Da var det først rehabiliteringspenger. Dagene fylte jeg med div. lavterskel aktivitetstilbud. Siden ting ikke ble bedre, måtte jeg søke midlertidig ufør. Så vidt jeg husker gikk dette via DPS. Etter fire år, kunne jeg endelig søke full ufør. Fikk da erklæring hhv. fra en legespesialist (nevrolog), og psykolog. I tillegg fylte jeg ut søknadsskjema og skrev egen begrunnelse. For min del var saken så clear cut at det ikke tok mye tid.

Det gode nå er at det ikke er hugget i stein at man er ufør resten av livet. Jeg har fått bedre helse, studerer og håper på jobb når jeg er ferdig. Sannsynligvis kan jeg søke gradert trygd, og reglene for gradering er mindre strenge nå enn de var (MÅ ikke være under 50% restarbeidsevne). 

AnonymBruker
  psykedeliker skrev (På 3.4.2025 den 13.07):

Da har du forstått det feil.

Ekspander  

Dette advares det mot. Hvis ikke det lokale NAV-kontoret anbefaler uføresøknad kan NAV kan bruke en slik søknad mot deg å si du ikke lengre har arbeid som mål,  og dermed frata deg din AAP.

Anonymkode: bfea1...c6d

psykedeliker
  AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 11.21):

Hvis ikke det lokale NAV-kontoret anbefaler uføresøknad kan NAV kan bruke en slik søknad mot deg å si du ikke lengre har arbeid som mål,  og dermed frata deg din AAP.

Ekspander  

Hvor mange ganger har dette skjedd, og med hvilken lovhjemmel?

AnonymBruker
  psykedeliker skrev (På 4.4.2025 den 12.01):

Hvor mange ganger har dette skjedd, og med hvilken lovhjemmel?

Ekspander  

De fleste på aap vet det er slik. Anbefaler at du tar opp spørsmålet i AAP-aksjonen på Facebook.  

Annonse

psykedeliker
  AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 12.08):

De fleste på aap vet det er slik. Anbefaler at du tar opp spørsmålet i AAP-aksjonen på Facebook.

Ekspander  

Hvordan vet "de fleste på aap" at det er slik? Fordi de har lest det på Facebook?

AnonymBruker
  psykedeliker skrev (På 4.4.2025 den 12.26):

Hvordan vet "de fleste på aap" at det er slik? Fordi de har lest det på Facebook?

Ekspander  

Hvis det lokale NAV-kontoret ikke skriver en arbeidsevnevurdering til NAV-forvaltning om at hensiktsmessig behandling er prøvd og nødvendig arbeidsutprøving er gjennomført, og at de anbefaler at uføretrygd, vil NAV-forvaltning automatisk avslå søknaden. Sånn er det, uansett hvor mye du kverulerer. 

psykedeliker
  AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 12.51):

Hvis det lokale NAV-kontoret ikke skriver en arbeidsevnevurdering til NAV-forvaltning om at hensiktsmessig behandling er prøvd og nødvendig arbeidsutprøving er gjennomført, og at de anbefaler at uføretrygd, vil NAV-forvaltning automatisk avslå søknaden.

Ekspander  

Det er ikke dette som diskuteres. Så det er du som kverulerer, ved å ikke holde deg til saken.

AnonymBruker
  psykedeliker skrev (På 4.4.2025 den 12.55):

Det er ikke dette som diskuteres. Så det er du som kverulerer, ved å ikke holde deg til saken.

Ekspander  

Det er nettopp dette du svarer på i innlegg #2. Jeg retter kun på feilinformasjon fra deg.

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 14.18):

Hva skjer om man får avslag på uføretrygd? Må man gå en periode uten inntekt imens man venter på svar på en ny AAP-søknad?

Anonymkode: cad27...a49

Ekspander  

Ja, AAP skal stanses samme dag som avslaget på uføretrygd kommer. 

https://aap-aksjonen.no/tilbakebetalingskrav-fra-nav-pa-aap-ved-avslag-pa-uforetrygd

Annonse

psykedeliker
  AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 13.02):

Det er nettopp dette du svarer på i innlegg #2.

Ekspander  

Nei, det du refererer til er mitt svar på påstanden: "Hvis ikke det lokale NAV-kontoret anbefaler uføresøknad kan NAV kan bruke en slik søknad mot deg å si du ikke lengre har arbeid som mål, og dermed frata deg din AAP."

Hva er den forvaltningsmessige lovhjemmelen for en slik praksis?

AnonymBruker
  psykedeliker skrev (På 4.4.2025 den 16.38):

Nei, det du refererer til er mitt svar på påstanden: "Hvis ikke det lokale NAV-kontoret anbefaler uføresøknad kan NAV kan bruke en slik søknad mot deg å si du ikke lengre har arbeid som mål, og dermed frata deg din AAP."

Ekspander  

Som er akkurat det samme som det jeg skriver. Hvis saksbehandleren ved det lokale nav-kontor mener man ikker er ferdig avklart og ikke har anbefalt uføre med en arbeidsevnevurdering får du automatisk avslag.

psykedeliker skrev (På 4.4.2025 den 16.38):

Hva er den forvaltningsmessige lovhjemmelen for en slik praksis?

Ekspander  

Det får du spørre NAV om, det er de som praktiserer det slik.

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.4.2025 den 15.11):

Ja, AAP skal stanses samme dag som avslaget på uføretrygd kommer. 

https://aap-aksjonen.no/tilbakebetalingskrav-fra-nav-pa-aap-ved-avslag-pa-uforetrygd

Ekspander  

Takk for link. 

Worriesome Plenty 2

Jeg fikk attføring og skulka eller sluttet på tiltakene. Så ble det sosialkontoret og en vårdag fikk jeg ett brev i postkassen om at jeg skulle møte opp hos en lege og skrive under en uføresøknad. 
det tok vel 3 år. Da var jeg 22 og hadde ikke gått i behandling eller på tiltak på lenge. Hvem som tok initiativet til å få meg på uføre vet jeg ikke, men det var greit for meg. Fikk en pen etterbetaling også. Dette er noen år siden og AAP fantes ikke.

Worriesome Plenty 2 skrev (På 5.4.2025 den 13.44):

Jeg fikk attføring og skulka eller sluttet på tiltakene. Så ble det sosialkontoret og en vårdag fikk jeg ett brev i postkassen om at jeg skulle møte opp hos en lege og skrive under en uføresøknad. 
det tok vel 3 år. Da var jeg 22 og hadde ikke gått i behandling eller på tiltak på lenge. Hvem som tok initiativet til å få meg på uføre vet jeg ikke, men det var greit for meg. Fikk en pen etterbetaling også. Dette er noen år siden og AAP fantes ikke.

Ekspander  

Kan jeg spørre hvilken diagnose du hadde/har?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...