FjellOgDalar Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Jeg sliter med søvn etter at jeg kuttet ut Quetiapin for et par år siden. Jeg strever både med å falle i søvn, og med oppvåkninger. Når jeg sist følte meg uthvilt kan jeg ikke huske. Prøver å stå opp/legge meg til noenlunde samme tid, samt unngå kaffe etter 16. Skulle gjerne sovet åtte timer... Grunnen til at jeg i samråd med fastlegen min sluttet var at søvneffekten forsvant etter å ha stått på det i litt varierende dosering siden 2003. Da jeg hadde vært stabil i fire å (og fortsatt er det etter seks), mente det var forsvarlig. For en stund siden fant jeg et par tabletter da jeg ryddet i medisinskuffen, så jeg tok en av dem. Da gikk det i FLETTA på meg, så jeg endte med å legge meg klokka ni, og sov sammenhengende til den var sju. Med andre ord må jeg ha utviklet en slags toleranse etter alle de årene. Jeg har ikke spesielt lyst til å begynne på det igjen, men det jeg lurer på er om de kan ha gjort noe med evnen til å sove på naturlig vis. Alltid slitt med innsovning når jeg ikke har tatt medisiner, men ikke at jeg våkner flere ganger og strever med å falle i søvn igjen i tillegg. Har du (eller andre) noen tanker on dette @nachnoo? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/491335-langvarig-ap-bruk-og-s%C3%B8vn-etter-avslutning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nachnoo Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Jeg har i hvert fall to tanker. 1. For mange er 8 timer et urealistisk mål. Kanskje du skal senke ambisjonen til 6-7 timer. 2. Kan det være en ide å ta quetiapin en kveld i uka - f.eks fredag eller lørdag? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/491335-langvarig-ap-bruk-og-s%C3%B8vn-etter-avslutning/#findComment-4366418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellOgDalar Skrevet 5. april Forfatter Del Skrevet 5. april nachnoo skrev (20 timer siden): Jeg har i hvert fall to tanker. 1. For mange er 8 timer et urealistisk mål. Kanskje du skal senke ambisjonen til 6-7 timer. 2. Kan det være en ide å ta quetiapin en kveld i uka - f.eks fredag eller lørdag? Før i tida kunne jeg fint sove åtte timer sammenhengende, når jeg først sonet… Men man blir jo eldre… Ja, det kunne jo vært noe å forsøke - om fastlegen går med på det. Hun er ikke glad i sovemedisin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/491335-langvarig-ap-bruk-og-s%C3%B8vn-etter-avslutning/#findComment-4366641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 6. april Del Skrevet 6. april FjellOgDalar skrev (På 5.4.2025 den 8.22): Før i tida kunne jeg fint sove åtte timer sammenhengende, når jeg først sonet… Men man blir jo eldre… Jeg har den samme erfaringen som du nevner i hovedinnlegget, om å få en svært kraftig virkning av antipsykotisk medisin etter flere år uten å ha stått fast på de, langt kraftigere enn tidligere. I dag benytter jeg meg av den virkningen bevisst, som @nachno nevner, som for meg vil si i perioder der jeg virkelig har behov for å sove eller "restarte hodet". Min personlige erfaring, har vært at jeg ettersom årene og tiden har gått, og jeg har fått det mer stabilt og bedre i livet, har fått et mindre behov for støtte for å få sove. Mye mindre enn da livet var kaotisk og vanskelig på flere områder. Jeg valgte å prøve en medisin som 20 år tidligere ikke hadde noen virkning. Nå har den hatt god virkning i 5 år. Det medisinbyttet fikk meg til å reflektere en del over at søvnkvaliteten har minst like mye å si som lengden. Personlig opplevde jeg ingen god søvnkvalitet av antipsykotisk medisin, men der er vi veldig ulike. Hva var før i tiden? Da du brukte Seroquel fast eller før det? Jeg sov en del mer da jeg sto på antipsykotiske medisiner. Det tenker jeg at den tråden med søvnlengde for et par uker siden også illustrerer godt. Håper du finner en løsning som fungerer greit. Jeg sover nå i snitt 7 timer, noen netter litt mindre og litt mer. Viktigst er at jeg føler meg uthvilt og ikke har svært mange oppvåkninger hver natt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/491335-langvarig-ap-bruk-og-s%C3%B8vn-etter-avslutning/#findComment-4367011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellOgDalar Skrevet 7. april Forfatter Del Skrevet 7. april Eva Sofie skrev (På 6.4.2025 den 16.27): Jeg har den samme erfaringen som du nevner i hovedinnlegget, om å få en svært kraftig virkning av antipsykotisk medisin etter flere år uten å ha stått fast på de, langt kraftigere enn tidligere. I dag benytter jeg meg av den virkningen bevisst, som @nachno nevner, som for meg vil si i perioder der jeg virkelig har behov for å sove eller "restarte hodet". Min personlige erfaring, har vært at jeg ettersom årene og tiden har gått, og jeg har fått det mer stabilt og bedre i livet, har fått et mindre behov for støtte for å få sove. Mye mindre enn da livet var kaotisk og vanskelig på flere områder. Jeg valgte å prøve en medisin som 20 år tidligere ikke hadde noen virkning. Nå har den hatt god virkning i 5 år. Det medisinbyttet fikk meg til å reflektere en del over at søvnkvaliteten har minst like mye å si som lengden. Personlig opplevde jeg ingen god søvnkvalitet av antipsykotisk medisin, men der er vi veldig ulike. Hva var før i tiden? Da du brukte Seroquel fast eller før det? Jeg sov en del mer da jeg sto på antipsykotiske medisiner. Det tenker jeg at den tråden med søvnlengde for et par uker siden også illustrerer godt. Håper du finner en løsning som fungerer greit. Jeg sover nå i snitt 7 timer, noen netter litt mindre og litt mer. Viktigst er at jeg føler meg uthvilt og ikke har svært mange oppvåkninger hver natt. Jeg siktet til før Seroquel, som jeg sammenlagt sto fast på i 20 år. Helt til rundt 2018 var jeg nesten garantert behov for å gå til sengs 30-60 min. etterpå. Men det er nå så sin sak. Enig i at søvnkvalitet er minst like viktig som lengde på søvn. Tror nok mye av det som ødelegger for meg er at jeg sover så hullete med flere oppvåkninger. Irriterer meg selvsagt også at det er vanskelig å falle i søvn, men sånn har det alltid vært uten medisiner. Den tenkende delen av hjernen burde hatt en av-knapp for sånne som meg Min tankevirksomhet kan sammenlignes med ti tog som kjemper om samme spor hehe. Trenger ikke være vanskelige tanker, men alt mulig rart som bare dukker opp. Nå vil jeg si at livet mitt er veldig lite kaotisk i forhold til tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/491335-langvarig-ap-bruk-og-s%C3%B8vn-etter-avslutning/#findComment-4367279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april Del Skrevet 7. april Søvnvansker er veldig normalt blandt de med psykiske lidelser. Har prøvd alt som prøves kan, så har godtatt situasjonen og begynt med meditering de nettene jeg ikke får sove. Da får kroppen nok hvile. Og mer fortvila man blir over sin situasjon, jo mindre søvn vil man få. Anonymkode: af038...8a1 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/491335-langvarig-ap-bruk-og-s%C3%B8vn-etter-avslutning/#findComment-4367291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.