Gå til innhold

Langvarig AP-bruk og søvn etter avslutning

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar

Jeg sliter med søvn etter at jeg kuttet ut Quetiapin for et par år siden. Jeg strever både med å falle i søvn, og med oppvåkninger. Når jeg sist følte meg uthvilt kan jeg ikke huske. 

Prøver å stå opp/legge meg til noenlunde samme tid, samt unngå kaffe etter 16. Skulle gjerne sovet åtte timer...

Grunnen til at jeg i samråd med fastlegen min sluttet var at søvneffekten forsvant etter å ha stått på det i litt varierende dosering siden 2003. Da jeg hadde vært stabil i fire å (og fortsatt er det etter seks), mente det var forsvarlig. 

For en stund siden fant jeg et par tabletter da jeg ryddet i medisinskuffen, så jeg tok en av dem. Da gikk det i FLETTA på meg, så jeg endte med å legge meg klokka ni, og sov sammenhengende til den var sju. Med andre ord må jeg ha utviklet en slags toleranse etter alle de årene. 

Jeg har ikke spesielt lyst til å begynne på det igjen, men det jeg lurer på er om de kan ha gjort noe med evnen til å sove på naturlig vis. Alltid slitt med innsovning når jeg ikke har tatt medisiner, men ikke at jeg våkner flere ganger og strever med å falle i søvn igjen i tillegg.

Har du (eller andre) noen tanker on dette @nachnoo? 

Fortsetter under...

FjellOgDalar
nachnoo skrev (20 timer siden):

Jeg har i hvert fall to tanker. 1. For mange er 8 timer et urealistisk mål. Kanskje du skal senke ambisjonen til 6-7 timer. 2. Kan det være en ide å ta quetiapin en kveld i uka - f.eks fredag eller lørdag?

Før i tida kunne jeg fint sove åtte timer sammenhengende, når jeg først sonet… Men man blir jo eldre…

Ja, det kunne jo vært noe å forsøke - om fastlegen går med på det. Hun er ikke glad i sovemedisin. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...