Gå til innhold

Hva er depresjonsmestring?

Anbefalte innlegg

Hva er depresjonsmestring? Hvis man skal møte behandler for hjelp med depresjonsmestring, hva snakker en om da?

Og er dette essensielt for å bli kvitt en depresjon? Altså å gå til behandler å snakke om det i tillegg å følge tiltaka i forebyggingsplan, som døgnrytme, fysisk aktivitet, møte folk, i tillegg til annwn behandling....?

Anonymkode: ce5ac...02e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491337-hva-er-depresjonsmestring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du nevner jo de typiske tiltakene for å bli bedre. Men hvis disse tiltakene ikke fungerer godt(nok) så kan medisinering være lurt. Funker ikke dette kan en planlagt innleggelse på DPS være til hjelp. Er du veldig dårlig kan akuttpsykiatrisk være en mulig. Da kan man også vurdere om ECT behandling kan være aktuelt. 

Jeg fikk ECT i fjor og det hadde svært god effekt. Avsluttet behandling midt i desember. Nå er det april og jeg er fortsatt bra. 

Finnes også noe som heter TMS som også handler om å gi elektroniske stimuli slik som ECT, men mye lavere kraft hvor du ikke trenger narkose for å utføre behandling. 

Endret av Glitter
Glitter skrev (12 minutter siden):

Du nevner jo de typiske tiltakene for å bli bedre. Men hvis disse tiltakene ikke fungerer godt(nok) så kan medisinering være lurt. Funker ikke dette kan en planlagt innleggelse på DPS være til hjelp. Er du veldig dårlig kan akuttpsykiatrisk være en mulig. Da kan man også vurdere om ECT behandling kan være aktuelt. 

Jeg fikk ECT i fjor og det hadde svært god effekt. Avsluttet behandling midt i desember. Nå er det april og jeg er fortsatt bra. 

Finnes også noe som heter TMS som også handler om å gi elektroniske stimuli slik som ECT, men mye lavere kraft hvor du ikke trenger narkose for å utføre behandling. 

Takk for utfyllende svar. Men jeg får behandling som hjelper, sakte men sikkert. Bare lurer på når man skal til behandler for  få hjelp med "depresjonsmestring", hvordan går det for seg, hva er tema, hvordan hjelper det å snakke?

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva er depresjonsmestring? Hvis man skal møte behandler for hjelp med depresjonsmestring, hva snakker en om da?

Man snakker blant annet om aktiviteter du kan gjøre for å holde depresjonen på avstand. 

Kjernen i depresjonsmestring er å kunne forholde seg til såkalt NAT ( Negative automatiske tanker) og vite hvordan de virker på deg. 

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Takk for utfyllende svar. Men jeg får behandling som hjelper, sakte men sikkert. Bare lurer på når man skal til behandler for  få hjelp med "depresjonsmestring", hvordan går det for seg, hva er tema, hvordan hjelper det å snakke?

Finne ut hvilke aktiviteter som gjør deg bra/godt. Feks atferdsregistrering. Det betyr å registrere alt man gjør og sette karakter på aktiviteten etterpå. Fra 1-6 der 1 er verst og 6 er best. Det hjelper å prate ved at behandler rommer følelsene dine og kommer med råd og veiledning mtp tilstanden din.

Anonymkode: f05ed...11c

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Finne ut hvilke aktiviteter som gjør deg bra/godt. Feks atferdsregistrering. Det betyr å registrere alt man gjør og sette karakter på aktiviteten etterpå. Fra 1-6 der 1 er verst og 6 er best. Det hjelper å prate ved at behandler rommer følelsene dine og kommer med råd og veiledning mtp tilstanden din.

Anonymkode: f05ed...11c

Høres slitsomt ut med så lite energi å skulle passe på og bruke energi på å registrere i tillegg. Skulle heller brukt den energien til å pusse tenner f.e. Det er sikkert en automatisk negativ tanke. Hva skal en si til den? Hva skal jeg tenke  i stedet?

Annonse

AnonymBruker

Men det gikk bra. Jeg ble møtt der jeg er, fikk anerkjennelse for det jeg gjør og ikke prakka på noe nytt. Og på en eller annen måte må han ha skjønt at jeg ikke har veldig mye tro på å komme og snakke i tillegg til behandlingen som virker, og følte jeg fikk full aksept for det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...