Gå til innhold

Udramatisk hallusinasjon

Anbefalte innlegg

På jobb kom det frem en tekst i arbeidslista mi som jeg tror jeg hallusinerte. Innholdet var ikke oppsiktsvekkende, men teksten forsvant like etterpå og sto i forbindelse ned med en bruker av våre tjenester som jeg hadde et emosjonelt øyeblikk med i går. I teorien kan jo noen ha redigert i lista mi, for så å ha tatt bort igjen like etterpå, men tror ikke det. Om jeg nå hallusinerte dette, er det så ille? Innholdet var ikke dramatisk men det var så merkelig bare.

Er hallusinasjoner så krise hvis det skjer sjeldent og det ikke er skremmende? Noen ganger hører jeg ringelyder fra telefonen som ikke er der, og der er heller ingen andres telefon i nærheten. Det ringer helt som vanlig, men det er ikke andre media på, telefoner i nærheten osv. Det er ikke noe jeg synes virker så ille heller når det skjer en gang i blant, men hvorfor er det sånn? 

Har glemt medisiner en del i det siste, men går uansett ikke på noe AP eller har vært syk på den måten. Har bipolar 2. Men det overrasker meg ikke så fryktelig at jeg har noen uskyldige lydhallusinasjoner og den ene nå på jobb, siden jeg nettopp nå jobber mye, sover lite og er nokså energisk men samtidig veldig nærværende emosjonelt. Jeg kjenner at jeg gir 110% av all empati i hvert sekund nå, så siden jeg sikkert er litt sårbar nå er det vel derfor hjernen er sliten og sender meg disse uskyldige falske inntrykkene? 

Hvordan kan jeg vite om jeg ikke også ser eller hører andre ting som ikke er ekte når tingene er såpass alminnelige? 

Og jeg vet for lite om emnet da det ikke har vært relevant for meg. Sett bort fra at jeg sikkert sliter meg ut nå for tiden, trives jeg nettopp godt i situasjonen og med energien slik den er nå. Kjenner på mye positivt. Er det da så farlig om hjernen legger inn noen få uskyldige kanskje-falske sanseinntrykk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491391-udramatisk-hallusinasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker
krøll9 skrev (9 minutter siden):

Hvordan kan jeg vite om jeg ikke også ser eller hører andre ting som ikke er ekte når tingene er såpass alminnelige?

Den eneste måten å være 100% sikker på dette er å dokumentere absolutt alt som skjer i omgivelsene.

krøll9 skrev (10 minutter siden):

På jobb kom det frem en tekst i arbeidslista mi som jeg tror jeg hallusinerte. Innholdet var ikke oppsiktsvekkende, men teksten forsvant like etterpå og sto i forbindelse ned med en bruker av våre tjenester som jeg hadde et emosjonelt øyeblikk med i går. I teorien kan jo noen ha redigert i lista mi, for så å ha tatt bort igjen like etterpå, men tror ikke det. Om jeg nå hallusinerte dette, er det så ille? Innholdet var ikke dramatisk men det var så merkelig bare.

Er hallusinasjoner så krise hvis det skjer sjeldent og det ikke er skremmende? Noen ganger hører jeg ringelyder fra telefonen som ikke er der, og der er heller ingen andres telefon i nærheten. Det ringer helt som vanlig, men det er ikke andre media på, telefoner i nærheten osv. Det er ikke noe jeg synes virker så ille heller når det skjer en gang i blant, men hvorfor er det sånn? 

Har glemt medisiner en del i det siste, men går uansett ikke på noe AP eller har vært syk på den måten. Har bipolar 2. Men det overrasker meg ikke så fryktelig at jeg har noen uskyldige lydhallusinasjoner og den ene nå på jobb, siden jeg nettopp nå jobber mye, sover lite og er nokså energisk men samtidig veldig nærværende emosjonelt. Jeg kjenner at jeg gir 110% av all empati i hvert sekund nå, så siden jeg sikkert er litt sårbar nå er det vel derfor hjernen er sliten og sender meg disse uskyldige falske inntrykkene? 

Og jeg vet for lite om emnet da det ikke har vært relevant for meg. Sett bort fra at jeg sikkert sliter meg ut nå for tiden, trives jeg nettopp godt i situasjonen og med energien slik den er nå. Kjenner på mye positivt. Er det da så farlig om hjernen legger inn noen få uskyldige kanskje-falske sanseinntrykk?

Jeg tror ikke dette er så uvanlig med bipolar (hilsen Reddit). Jeg synes ikke det høres spesielt alvorlig ut (bare tenk på alle foreldre som har hørt fantomgråt fra barna sine, det er jo helt normalt). Jeg har også opplevd ulike rare eller forvrengte sanseinntrykk i ulike modaliteter, uten at det har blitt noen dramatikk ut av det. Men to ting:

1. Prøv å ikke tenke så mye på det, ikke begynn å gruble over hva som er ekte og ikke, det drar deg bare ned i en dum spiral og forsterker det hele.

2. Ta kontakt med lege. Du er oppstemt og det er på et sånt nivå at du får litt sånn små-hallusinasjoner (kanskje pga søvnmangel). Du går bare på AD(?), som kan være bensin på bålet (AD kan gi deg flere og hyppigere episoder). Det ville vært veldig kjipt om det var denne gangen det skulle bikke over til BP1 for deg godt hjulpet av AD. Jeg tenker det er tid for å snakke med legen din nå.

psykedeliker skrev (28 minutter siden):

Den eneste måten å være 100% sikker på dette er å dokumentere absolutt alt som skjer i omgivelsene.

Hvis man rekker å tenke så fort, så er det mulig å forsøke ta bilde av noe man ser som kanskje ikke er ekte, eller ta lydopptak av noe man tror man hører, men i praksis så er man vel i øyeblikket mest opptatt av å finne logikken i det man ser eller hører, for som regel hører man og ser man ikke ting som ikke er der, ikke jeg i alle fall, så tror ikke jeg kommer til å komme på å ta bilde av alt mulig fremover ;) Det hadde nok vært mer usunt enn selve det lille sansebedraget :D men var kanskje akkurat det du skulle frem til? Man kan ikke vite om alt hjernen tolker stemmer. 

Sokk skrev (28 minutter siden):

Jeg tror ikke dette er så uvanlig med bipolar (hilsen Reddit). Jeg synes ikke det høres spesielt alvorlig ut (bare tenk på alle foreldre som har hørt fantomgråt fra barna sine, det er jo helt normalt). Jeg har også opplevd ulike rare eller forvrengte sanseinntrykk i ulike modaliteter, uten at det har blitt noen dramatikk ut av det. Men to ting:

1. Prøv å ikke tenke så mye på det, ikke begynn å gruble over hva som er ekte og ikke, det drar deg bare ned i en dum spiral og forsterker det hele.

2. Ta kontakt med lege. Du er oppstemt og det er på et sånt nivå at du får litt sånn små-hallusinasjoner (kanskje pga søvnmangel). Du går bare på AD(?), som kan være bensin på bålet (AD kan gi deg flere og hyppigere episoder). Det ville vært veldig kjipt om det var denne gangen det skulle bikke over til BP1 for deg godt hjulpet av AD. Jeg tenker det er tid for å snakke med legen din nå.

Hei :) Opplevde ikke dette som dramatisk men heller forvirrende litt sånn i etterkant. Er ikke vant med at det jeg opplever ikke stemmer, dvs. stoler ikke på at følelser og stemningsleie alltid er tilpasset situasjon, men sanseinntrykk er liksom bankers, som for folk flest. Siden jeg ikke har bipolar med psykose regner jeg egentlig ikke med hallusinasjoner i noen form, men kanskje det er feil da. 

Jeg var hos behandler på fredag og snakket litt om at jeg nok har vært noe oppstemt i ukene som har gått, men at dette er noe som har vært veldig positivt for meg. Det ble igjen tematisert at man forebygger hypomani for å igjen forebygge depresjon (det aspektet jeg er særdeles interessert i), men når det gjelder hypomanier så er det noe jeg regelrett higer etter. Jeg ønsker å oppnå høyere energi, føle meg inspirert og i kontakt med omverdenen. Det fører så mange positive ting med seg. Jeg vet veldig godt at ssri kan trigge hypomani, men de har også som du skriver fungert godt for meg, uten å ha forårsaket noe negativt hittil. Jeg kommer ikke til å henge meg opp i at jeg så litt feil i dag - men jeg så hva jeg så og det var ikke logisk - men det er nytt for meg å se feil, så tenker å forsøke hvile mer fremover om jeg klarer. Kommer nok til å oppsummere for legen når vi ses igjen om tre uker, men tar ikke kontakt utenfor timene (Dessuten slår jeg om noen prøver ta fra meg AD ;) NEIDA! joda. Du vet).  Takk for svar. 

stjernestøv
krøll9 skrev (5 timer siden):

Jeg hører telefonen min ringer så har den ikke ringt men bryr meg ikke om det ;) 

AnonymBruker
Sokk skrev (9 timer siden):

Det går ikke an å bikke over i BP1 godt hjulpet av AD. Enten har man BP2, da får man hypomanier, eller så har man BP1, da får man manier uten hjelp av ad, får man mani av AD er det nettopp det «medikamentutløst mani». Ikke BP1

Anonymkode: 2f624...f2d

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det går ikke an å bikke over i BP1 godt hjulpet av AD. Enten har man BP2, da får man hypomanier, eller så har man BP1, da får man manier uten hjelp av ad, får man mani av AD er det nettopp det «medikamentutløst mani». Ikke BP1

Feil. 

Anonymkode: 92063...651

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En person som tidligere hadde BP2 kan senere bli manisk og få BP1. Jeg sier ikke at det er vanlig eller forventet, men det er mulig og det er veldig kjipt hvis det skjer.

Akkurat som en person som tidligere var deprimert kan få hypomani/mani og få BP.

Derfor mener jeg det er lurt å unngå å helle bensin på opptur-bålet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...