Gå til innhold

Når psyken gir utslag i kroppen, noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som har opplevd dette og som vet hvordan man kan håndtere det så man fungerer ok? Jeg har det med at det setter seg i underlivet og oppleves som uvi uten at det er uvi eller noe annet fysisk galt med meg (sikkert som følge av seksuelt misbruk og en far som gjorde meg redd og utrygg). Jeg må kjempe meg gjennom timer på jobb idag hvor jeg ikke har mulighet til å stikke meg unna, det er grusomt å være sammen med andre når jeg har det sånn, og her er det folk over alt. Så jeg blir takknemlig for råd, det er ingen som forstår meg av de leger jeg har snakket om det med og speilsalisten jeg var hos skremte meg fordi han sa jeg kastet bort tiden hans på tull, men det er veldig reellt for meg. 

Anonymkode: a4f3f...087

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg får smerter. Ingenting hjelper på det foruten tiden. 

Noen ting må man bare godta er slik. Bedre å få det i kroppen enn at problemene virker uløselig inni hode.

Anonymkode: cd2b3...e71

Hos meg er det så ille at jeg nå har avlyst time til fysioterapeut og tannlege fordi jeg ikke klarer at noen tar i meg eller ser på meg når jeg har det sånn. Jeg føler meg skitten og avskyelig. 

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 8.38):

Er det noen som har opplevd dette og som vet hvordan man kan håndtere det så man fungerer ok? Jeg har det med at det setter seg i underlivet og oppleves som uvi uten at det er uvi eller noe annet fysisk galt med meg (sikkert som følge av seksuelt misbruk og en far som gjorde meg redd og utrygg).

Jeg har hatt noe av de samme erfaringene som deg. Jeg fikk behandling på urologisk avdeling, og der virket det som at de var relativt kjent med problemstillingen. Jo større sykehus, jo mer kompetanse er min antakelse.

Den enkleste formen for behandling mot denne typen smerter, er å tvinge kroppen fra magen og ned til å slappe av. Det kommer som regel av anspenthet i underlivet. Jeg forsøkte selv i mange år å lindre smerter med varme eller kulde. Min erfaring er at distraksjon er beste smertelindring. Jeg har også forsøkt med TENS-apparat...

Kort om min erfaring: Etter konsultasjon hos urologisk avdeling, gikk jeg på medisiner som skulle redusere kramper i urinblæren. Senere ble det også forsøkt Botox-injeksjoner. Dette er medisinske tiltak som kan forsøkes om legen tenker det har noe for seg. Hos meg trodde urologer og psykiatere det hadde en medisinsk årsak i et 2-sifret antall år.

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 8.38):

det er ingen som forstår meg av de leger jeg har snakket om det med og speilsalisten jeg var hos skremte meg fordi han sa jeg kastet bort tiden hans på tull, men det er veldig reellt for meg. 

Den spesialisten bør du glemme. Husk at du har rett på en second opinion. Kanskje det kan være til hjelp å ta med noe skriftlig om hva du opplever?

Hvor lenge har du forresten hatt smertene? Om du har hatt de over  lang tid, er det ikke uvanlig at kroppen blir mer var for smerter. At smertene oppleves verre enn de var i starten.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (6 timer siden):

Jeg har hatt noe av de samme erfaringene som deg. Jeg fikk behandling på urologisk avdeling, og der virket det som at de var relativt kjent med problemstillingen. Jo større sykehus, jo mer kompetanse er min antakelse.

Den enkleste formen for behandling mot denne typen smerter, er å tvinge kroppen fra magen og ned til å slappe av. Det kommer som regel av anspenthet i underlivet. Jeg forsøkte selv i mange år å lindre smerter med varme eller kulde. Min erfaring er at distraksjon er beste smertelindring. Jeg har også forsøkt med TENS-apparat...

Kort om min erfaring: Etter konsultasjon hos urologisk avdeling, gikk jeg på medisiner som skulle redusere kramper i urinblæren. Senere ble det også forsøkt Botox-injeksjoner. Dette er medisinske tiltak som kan forsøkes om legen tenker det har noe for seg. Hos meg trodde urologer og psykiatere det hadde en medisinsk årsak i et 2-sifret antall år.

Den spesialisten bør du glemme. Husk at du har rett på en second opinion. Kanskje det kan være til hjelp å ta med noe skriftlig om hva du opplever?

Hvor lenge har du forresten hatt smertene? Om du har hatt de over  lang tid, er det ikke uvanlig at kroppen blir mer var for smerter. At smertene oppleves verre enn de var i starten.

Tusen takk for svar. Endelig noen som forstår. 
Jeg har hatt det sånn vi ca 37 år. Jeg var hos den uroligen for 30 år siden.  Varme lindrer hos meg også. Da jeg gikk på ungdomsskolen satt jeg på en radiator med varme i friminuttene fordi det lindret. Hjemme lå jeg i et varmt badekar fordi det lindret, jeg lå der med lyset slukket fordi jeg ikke klarte å se meg selv og med ørene lukket fordi jeg ikke klarte å høre de andre. Idag har jeg en fysisk jobb hvor jeg blir så svett at buksa blir fuktig, og da kan jeg også reagere sterkt. Jeg fjernet heldigvis livmoren for et par år siden, så jeg slipper de store blødningene jeg hadde på toppen av det hele (jeg hadde adenomyose). 

Har dette et navn? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...