Gå til innhold

Er dette ting som noen uten helsefagelig bakgrunn kan hjelpe meg med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De har peiling på psykiatri. 

Anonymkode: 252bc...6d9

Svært varierende kunnskapsnivå. 

Anonymkode: 725e0...cf7

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Svært varierende kunnskapsnivå. 

Det er det blandt alle, også psykriatere, leger etc. Er dedikasjon til arbeidet som sier noe om hvor godt du er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er det blandt alle, også psykriatere, leger etc. Er dedikasjon til arbeidet som sier noe om hvor godt du er.

Ikke akkurat sammenlignbart. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ikke akkurat sammenlignbart. 

Jo. Når det nevnes psykiatrisk sykepleier som ikke egnet til psykiatrisk arbeid, så er det sammenlignbart.

Skrevet

Sykepleiere og vernepleiere er helsepersonell. Men Stjernestøv har rett i at mange av dem har minimale kunnskaper i psykiatri. 
Jeg underviste på sykepleieskolen og timetallet ble stadig redusert. På slutten var det 13 timer og psykologi undervisningen var tatt bort. 13 timer er tre dager 5+4+4 timer. 
Da de ville redusere ytterligere, sa jeg opp. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Sykepleiere og vernepleiere er helsepersonell. Men Stjernestøv har rett i at mange av dem har minimale kunnskaper i psykiatri. 
Jeg underviste på sykepleieskolen og timetallet ble stadig redusert. På slutten var det 13 timer og psykologi undervisningen var tatt bort. 13 timer er tre dager 5+4+4 timer. 

Var dette videreutdanning innen psykiatri, sånn at de du underviste skulle bli psyk. sykepleiere?

Anonymkode: 5212f...0c3

Annonse

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var dette videreutdanning innen psykiatri, sånn at de du underviste skulle bli psyk. sykepleiere?

Det stemmer det nachnoo sier. Vi hadde veldig lite undervisning i psykiatri. Pluss 8 uker med praksis på psykiatrisk sykehus da. 

Men uansett for lite. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Dette var grunnutdannelsen. 

AnonymBruker
Skrevet

Og vernepleiere er stort sett best på PU, ikke psykiske lidelser. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (40 minutter siden):

Hun skriver psykriatisk sykepleier...

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (På 10.4.2025 den 20.30):

Dette er for profesjonelle - ikke for ufaglærte

Hva er det verste som kan skje om man får hjelp fra ufaglærte? Jeg spør fordi de ufaglærte som jeg følges opp av insisterte på at de ønsket å hjelpe meg med de tingene som jeg listet opp i hovedinnlegget, og de mente at jeg ikke trengte henvises videre... 

Anonymkode: 409d5...0dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det verste som kan skje om man får hjelp fra ufaglærte? Jeg spør fordi de ufaglærte som jeg følges opp av insisterte på at de ønsket å hjelpe meg med de tingene som jeg listet opp i hovedinnlegget, og de mente at jeg ikke trengte henvises videre... 

Ikke meg du spør, men jeg synes det er urovekkende hvis de virkelig mener de kan hjelpe deg nevneverdig med de tingene. Klart du trenger noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke meg du spør, men jeg synes det er urovekkende hvis de virkelig mener de kan hjelpe deg nevneverdig med de tingene. Klart du trenger noe annet. 

Hun ene sa i alle fall at de var to voksne som hadde levd ett liv så de visste jo en del om det meste (eller noe sånt). Så jeg fikk i alle fall det inntrykket at hun mente de kunne hjelpe meg. Men hva tenker du (og andre her inne) jeg burde gjøre da? Jeg føler ikke at jeg akkurat kan kreve å få hjelp fra noen andre med mer kompetanse? Det er også en regel her jeg bor at man bare kan ha ett tilbud, så om jeg vil få hjelp fra psykiatrisk sykepleier i kommunen så mister jeg tilbudet jeg har. Og det er kanskje behandling jeg trenger mest, men de jeg har nå hjelper komme meg ut og komme i gang med ting. 

Annonse

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det bestemt at jeg skal i gang med behandling neste uke. Er usikker på om jeg skal skal virkelig forsøke gi det en sjanse eller om jeg skal forsøke si at jeg heller ønsker noen med helsefaglig bakgrunn? Hva tenker dere jeg bør gjøre? Selv tenker jeg at det nok ikke skader å gi det en sjanse? Eller? TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er det bestemt at jeg skal i gang med behandling neste uke. Er usikker på om jeg skal skal virkelig forsøke gi det en sjanse eller om jeg skal forsøke si at jeg heller ønsker noen med helsefaglig bakgrunn? Hva tenker dere jeg bør gjøre? Selv tenker jeg at det nok ikke skader å gi det en sjanse? Eller? TS

Gi det en sjanse. Det er mange ting som kan hjelpe akkurat deg. Bare du ikke låser deg i at det kun er en løsning som er rett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...