Gå til innhold

Er dette ting som noen uten helsefagelig bakgrunn kan hjelpe meg med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 19.04):

Hun skriver psykriatisk sykepleier...

Anonymkode: 252bc...6d9

(bare et lite ps: det heter ikke psykRiatrisk men psykiatrisk) :) 

Anonymkode: c7219...c4b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
skogbrann skrev (52 minutter siden):

Noe av det viktigste er kanskje va du selv gjør. Å bli sikrere på deg selv, hvem du er og øke selvtilliten krever i stor grad at du utforsker dette gjennom handling og utfordrer deg selv. Det samme gjelder å kunne klare og få nye og opprettholde relasjoner. Den eneste måten å bli bedre på dette er å ta initiativ til å skape nye relasjoner, og selvfølgelig aktivt opprettholde disse relasjonene. Til syvende og sist er det du som stopper deg selv fra og få venner og kjæreste. Det er også i relasjoner man i størst grad blir sikrere på seg selv, hvem man er osv. Det er ikke verre enn å begynne å bruke Tinder, spørre en kollega eller bekjent om å ta en kaffi, et glass vin eller et eller annet. Du kan også invitere flere mennesker om det føles lettere. Du kan eventuelt ta opp en eller annen fast aktivitet, begynne å prate med noen av dem  og så invitere dem med på noe. Det er seriøst ikke verre enn å bare slå av en prat og ta det derfra. Mannen jeg datet før min nåværende kjæreste møtte jeg bokstavelig talt på et tilfeldig busstopp. Introduserte meg selv, og ba han med ut i løpet av den samme samtalen. Folk liker deg i hvert fall ikke om du ikke blir kjent med dem. Resultatet er med andre ord nøyaktig det samme som om du skulle blitt mislikt. 

Mange, om ikke de fleste av disse problemene kan ikke løses eller bedres med mindre du aktivt jobber for det gjennom handling. Selvfølgelig er det mye som kommer opp i disse prosessene, som kan være verdifullt å diskutere, mest sannsynlig ville det vært klart mer hjelpsomt å pratet med en psykolog som bedre navigert deg i denne prosessen, hjulpet deg med å prosessere/bearbeide følelser som måtte oppstå, avdekke handlingsmønstre og årsakene til disse. Likevel handler det også mye om hva du gir dem å jobbe med. Enkelte går lenge i terapi og lurer på hvorfor de ikke blir bedre, så er realiteten at de bare møter opp på psykologens kontor og tror at samtalene ene og alene skal løse deres problemer. Veldig mye kan man ikke bare snakke seg bedre fra. Hvorfor enkelte psykologer ikke stiller høyere krav til pasientene sine hender det at jeg undrer meg over. Dette ble en digresjon og ikke rettet mot deg (beklager), men enkelte klarer tydeligvis ikke å forstå dette. Jeg ser dette med jevne mellomrom, både på dette forumet og i virkeligheten. Nå er jeg trolig preget av irritasjon over enkelte av mine bekjente som ikke slutter å klage over dårlig behandling, at de ikke blir bedre osv når de selv ikke har utfordret egne handling. Typisk er unnskyldingen at man ikke «klarer», at det er for «vondt» og «vanskelig». Man er jo tross alt syk, og det finnes ingen bedre unnskylding enn det. Personlig mener jeg at folk burde lære seg å lide litt mer. Hadde psykologer/psykiater og andre behandlere stilt litt strengere krav til pasientene sine hadde det kanskje hjulpet. Ikke alt bør forstås ihjel. 

Takk for ett utdypende og godt svar. Jeg tar det til meg. Jeg er nok en som kommer med mange unnskyldninger, men jeg skal jobbe med det absolutt for slik vil jeg ikke leve resten av livet...

Anonymkode: 9a59d...8cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du to brukerkontoer siden anonymkoden her er annerledes enn i HI?

Anonymkode: 5212f...0c3

Nei. Jeg slettet den forrige brukeren min og ombestemte meg og laget derfor en ny, så derfor. 

Anonymkode: 9a59d...8cb

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...