Gå til innhold

Schizofreni som personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Trinity80 skrev (7 timer siden):

I forhold til kreft er ‘jeg er kreftpasient’ helt innafor. Ta heller diskusjonen på et meta-nivå. Schizofreni er en sykdom fordi:

Det er ubalanse i dopaminaktivitet

Endringer i hjernestruktur

Svakere koblinger mellom deler av hjernen

Feil i filtrering og prosessering av informasjon

Så med dette kan man se schizofreni i hjernen, det er fysisk tilstand og ikke bare noe som påvirker personligheten på grunn av barndom og uhensiktsmessige oppvekstvilkår. Selv om det ikke utelukker det heller. Man kan være genetisk og fysisk utsatt for schizofreni, og en episode kan utløse det.

Nå var dette veldig veldig forenklet og kort fortalt. Men schizofreni kan man se på MRI - EUPF kan man nødvendigvis ikke finne noe fysiske tegn på. 

Dette tror jeg ikke på. Jeg tok MR for ca.5 år siden, og jeg har hatt flere veldig kraftige anfall av schizoaffektiv lidelse. De sa at de ikke fant noen patologiske funn bortsett fra et lite karnøste.  

Fortsetter under...

AnonymBruker
GT1 skrev (1 time siden):

Dette tror jeg ikke på. Jeg tok MR for ca.5 år siden, og jeg har hatt flere veldig kraftige anfall av schizoaffektiv lidelse. De sa at de ikke fant noen patologiske funn bortsett fra et lite karnøste.  

Det er som vanlig noen som tror de kan og vet bedre enn andre, og nekter å innrømme at ting de uttaler seg så skråsikkert om, ikke nødvendigvis holder vann. 

Anonymkode: 16949...ee0

AnonymBruker skrev (På 11.4.2025 den 9.18):

Jeg synes det er rart at schizofreni regnes som en sykdom. Jeg har hatt denne sårbarheten så lenge jeg kan huske. Fra 10 års alderen. Det er en en del av meg. Jeg har ikke schizofreni, jeg er schizofren. Slik ser jeg det.

Anonymkode: 4701f...ff4

Når jeg leser det du skriver, så begynner jeg å tenke på uklarheten som ligger i sykdomsbegrepet. Hvis du tenker at sykdom er noe som skal kunne adskilles fra personligheten, så synes det du skriver gir god mening. Som du sier, så er sårbarheten integrert i din personlighet og ikke noe du kan skille ut som en slags egen "enhet". Jeg synes det gir god mening at du sier du er schizofren i stedet for at du har schizofreni. 

Du stiller i overskriften spørsmålet "Schizofreni som personlighetsforstyrrelse?", men siden "personlighetsforstyrrelse" også kategoriseres som sykdom og vi forbinder ganske spesifikke kjennetegn ved personlighetsforstyrrelsene, så fungerer det ikke så godt å se på det på den måten, tenker jeg. Men at din personlighet er klart preget av at du er schizofren, tenker jeg du har rett i. 

AnonymBruker
frosken skrev (53 minutter siden):

Når jeg leser det du skriver, så begynner jeg å tenke på uklarheten som ligger i sykdomsbegrepet. Hvis du tenker at sykdom er noe som skal kunne adskilles fra personligheten, så synes det du skriver gir god mening. Som du sier, så er sårbarheten integrert i din personlighet og ikke noe du kan skille ut som en slags egen "enhet". Jeg synes det gir god mening at du sier du er schizofren i stedet for at du har schizofreni. 

Du stiller i overskriften spørsmålet "Schizofreni som personlighetsforstyrrelse?", men siden "personlighetsforstyrrelse" også kategoriseres som sykdom og vi forbinder ganske spesifikke kjennetegn ved personlighetsforstyrrelsene, så fungerer det ikke så godt å se på det på den måten, tenker jeg. Men at din personlighet er klart preget av at du er schizofren, tenker jeg du har rett i. 

Ett klokt svar🙂

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor noen ønsker å identifiseres som en sykdom. Hadde du hadde kreft ville du også sagt "jeg er kreften"? For å bli frisk (og ja man kan bli frisk fra schizofreni) så må man ikke grave seg selv ned i sykdom hele tiden heller. Ikke tenke så mye. Ikke ønsk å være syk. 

Anonymkode: c2152...e6e

Folk sier jo de er autister. Kreft er noe annet, det er en sykdom som ikke kommer fra hjernen eller selvet. Jeg skulle gjerne kunne endre meg. Dette har med identitet fordi det rammer selvet og kommer fra selvet. Derfor blir det rart å si jeg har schizofreni, istedenfor jeg er schizofren. Hvilket jeg selvfølgelig ikke forteller folk. Jeg er i skapet. Folk flest vet ikkenoe om schizofreni, de tror enten det er å ha flere personligheter, eller å være farlig.

AnonymBruker
8 hours ago, Trinity80 said:

Det er 2025 - slutt å være så kunnskapsløse. 

Bare å sjekke fakta av nyere dato og se metodikken de bruker. Er nytt men ganske utbredt i utlandet. Dette er til og med fra 2013!

IMG_1037.thumb.png.f07660995fd8522815243b093a83bead.png

Hvis schizofreni gir skader på hjernen som vises på mr forklar da hvorfor mange blir friske fra schizofreni. F. Eks hun som ble psykolog Arnhild lauveng

Annonse

AnonymBruker
14 minutes ago, AnonymBruker said:

Folk sier jo de er autister. Kreft er noe annet, det er en sykdom som ikke kommer fra hjernen eller selvet. Jeg skulle gjerne kunne endre meg. Dette har med identitet fordi det rammer selvet og kommer fra selvet. Derfor blir det rart å si jeg har schizofreni, istedenfor jeg er schizofren. Hvilket jeg selvfølgelig ikke forteller folk. Jeg er i skapet. Folk flest vet ikkenoe om schizofreni, de tror enten det er å ha flere personligheter, eller å være farlig.

Hvis du ønsker å være din psykiske sykdom så værsågod. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du ønsker å være din psykiske sykdom så værsågod. 

Nå tillegger du meg ønsker jeg ikke har. Det er dårlig stil. Tror du jeg ønsker å bli plaget av min psyke? Det var drøyt det du kommer med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...