Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har angst for fremtiden.  Den angsten holder på å spise meg opp levende.

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet

Hva er du redd for? Fremtiden kommer, det får du ikke gjort noe med. Hvordan du møter fremtiden derimot, det er opp til deg.

Anonymkode: 92ee0...7d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva er du redd for? Fremtiden kommer, det får du ikke gjort noe med. Hvordan du møter fremtiden derimot, det er opp til deg.

Det er ikke kun opp til meg når jeg har en sykdom som ingen vet hvordan utvikler seg.

AnonymBruker
Skrevet
Frigg skrev (39 minutter siden):

Det er ikke kun opp til meg når jeg har en sykdom som ingen vet hvordan utvikler seg.

Det er vi mange som har 

Anonymkode: fd340...2bf

AnonymBruker
Skrevet
Frigg skrev (55 minutter siden):

Du velger å selv ikke ta ansvar for ditt liv, og det har du lov til. Sykdom er sykdom, den definerer ikke hvordan livet skal bli følelsesmessig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 20.31):

Du velger å selv ikke ta ansvar for ditt liv, og det har du lov til. Sykdom er sykdom, den definerer ikke hvordan livet skal bli følelsesmessig. 

Det å få angst når man får vite at man har parkinson er meget vanlig.  Har ingenting med ikke å ta ansvar for eget liv.  Livet blir ikke det samme.

Annonse

Skrevet

Kan du prøve å ta en dag om gangen? Si til deg selv: i dag klarer jeg «det og det og det», dagen i morgen har nok med sine problemer, for eksempel. Være tilfreds med det du klarer i dag, ikkke tenke så mye på hva som skjer framover?  Forstår at det kan være vanskelig, men noen ganger er det den eneste måten å takle sykdom og livet på.

Det kan også godt hende at denne sykdommen kan ramme deg lettere enn den rammer mange andre, det kan skje. Ikke gi opp håp.

AnonymBruker
Skrevet
Frigg skrev (2 timer siden):

Det å få angst når man får vite at man har parkinson er meget vanlig.  Har ingenting med ikke å ta ansvar for eget liv.  Livet blir ikke det samme.

Hva med å fortelle i åpningsinnlegget hva angsten dreier seg om? 

stjernestøv
Skrevet
Osten skrev (33 minutter siden):

Kan du prøve å ta en dag om gangen? Si til deg selv: i dag klarer jeg «det og det og det», dagen i morgen har nok med sine problemer, for eksempel. Være tilfreds med det du klarer i dag, ikkke tenke så mye på hva som skjer framover?  Forstår at det kan være vanskelig, men noen ganger er det den eneste måten å takle sykdom og livet på.

Det kan også godt hende at denne sykdommen kan ramme deg lettere enn den rammer mange andre, det kan skje. Ikke gi opp håp.

jeg er enig i at man må ta en dag om gangen uansett hva det gjelder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva med å fortelle i åpningsinnlegget hva angsten dreier seg om? 

Hadde du fått det bedre da?

Skrevet
Osten skrev (5 timer siden):

Angsten griper meg helhetlig.  Ikke kun tanker om sykdommen.

AnonymBruker
Skrevet
Frigg skrev (12 minutter siden):

Hadde du fått det bedre da?

? For noen svar.

Skrevet
Frigg skrev (15 timer siden):

Angsten griper meg helhetlig.  Ikke kun tanker om sykdommen.

Men det er sykdommen som ligger til grunn for angsten. Den eneste måten å redusere angsten på, er å «ufarliggjøre» sykdommen for deg selv. Det er samme greia som når man har angst for døden, den kommer uansett. Men jobbe med å ufarliggjøre den? Jeg forstår godt at det er vanskelig, har du noen som kan hjelpe deg med det? Terapi?  Får du noen medisiner som kan hjelpe deg med å redusere angsten? Hjelp av lege? 

Annonse

Skrevet
Osten skrev (7 timer siden):

Men det er sykdommen som ligger til grunn for angsten. Den eneste måten å redusere angsten på, er å «ufarliggjøre» sykdommen for deg selv. Det er samme greia som når man har angst for døden, den kommer uansett. Men jobbe med å ufarliggjøre den? Jeg forstår godt at det er vanskelig, har du noen som kan hjelpe deg med det? Terapi?  Får du noen medisiner som kan hjelpe deg med å redusere angsten? Hjelp av lege? 

Jeg får beroligende og sovemedisiner.  Er faktisk redd for dem også pga. tidligere erfaring.

Skrevet
Frigg skrev (11 timer siden):

Jeg får beroligende og sovemedisiner.  Er faktisk redd for dem også pga. tidligere erfaring.

Jeg vet ikke hva slags tidligere erfaringer du har, men det kan være til hjelp å bruke dem fornuftig

Skrevet
Frigg skrev (På 12.4.2025 den 18.55):

Jeg har angst for fremtiden.  Den angsten holder på å spise meg opp levende.

Hei.

Det er forståelig at du har angst for framtiden når du har fått en alvorlig diagnose. Men det gjør jo vondt likevel.

Jeg synes at Ingebrigt Steen Jensen har hatt ganske mange gode refleksjoner rundt liv og sykdom da han ble diagnosert med demens (ikke at det er det samme som du har fått, selvsagt), men jeg ville kanskje lest boken hans om dette. For jeg tror det handler om å ta en dag av gangen nå og nyte det positive livet kan by på, og så må framtiden komme når den kommer. Jeg mener han sa at livet hans hadde aldri vært så bra som etter han fikk den diagnosen.

Skrevet
ISW skrev (28 minutter siden):

Hei.

Det er forståelig at du har angst for framtiden når du har fått en alvorlig diagnose. Men det gjør jo vondt likevel.

Jeg synes at Ingebrigt Steen Jensen har hatt ganske mange gode refleksjoner rundt liv og sykdom da han ble diagnosert med demens (ikke at det er det samme som du har fått, selvsagt), men jeg ville kanskje lest boken hans om dette. For jeg tror det handler om å ta en dag av gangen nå og nyte det positive livet kan by på, og så må framtiden komme når den kommer. Jeg mener han sa at livet hans hadde aldri vært så bra som etter han fikk den diagnosen.

Fikk han ikke Alzheimer?  Takk for tips.  Skal prøve å få tak i boken.  Jeg er ikke depressiv, men har angst for alt mulig.

Skrevet (endret)
Frigg skrev (På 17.4.2025 den 10.58):

Fikk han ikke Alzheimer?  Takk for tips.  Skal prøve å få tak i boken.  Jeg er ikke depressiv, men har angst for alt mulig.

Stemmer, han fikk Alzheimer. Jeg ser han fortsatt tidvis på fotballkamper og det virker som det går greit med han. Og jeg må si at han har en imponerende holdning til livets bekymringer. 

https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/familie-og-helse/medisin-og-sykdom/for-jeg-forsvinner

Endret av ISW
Thebutterfly
Skrevet (endret)

Jeg sliter selv med angst,  og også ocd. Men det hjelper å ta en dag av gangen.  Angst er bare tanker. Husk det. Jeg får cipralex av legen for ocd, men den har fjernet mye av angst, men ikke helt ocden. Men medisinen virker til å hjelpe veldig mot akkurat angst. 

Endret av Thebutterfly
AnonymBruker
Skrevet
Frigg skrev (På 17.4.2025 den 10.58):

Kjenner meg igjen. Har angst for plutselige dødsfall, den dagen mine foreldre blir så gamle at de ikke klarer seg, ikke minst for mine 2 barn. 

Er ikke så redd for meg selv lengre. 

Prøv å lev i nuet. Nyr hver friske dag 😃

Anonymkode: 3bff3...eed

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...