Gå til innhold

Å bli sykere i systemet

Anbefalte innlegg

«Hvis du har en utfordring og ikke klarer å komme deg inn i arbeidslivet, så leter du litt etter en diagnose, du leter litt etter noen som sier at du er for syk til å jobbe. Da blir du opptatt av å bevise at du er syk. Fremfor å se hvilke evner du har å bidra med, som gjør at du kan jobbe litt.» sa Erna Solberg som vil skrote uføre til alle under 30år, med unntak av de som er opplagt for dårlige til å jobbe. 

For meg så gir egentlig dette mening da jeg har følt ganske mye på det selv å måtte bevise at man er syk for nav og dps og at man da kan også bli sykere. 

Anonymkode: 39cf3...4d1

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491546-%C3%A5-bli-sykere-i-systemet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For meg så gir egentlig dette mening da jeg har følt ganske mye på det selv å måtte bevise at man er syk for nav og dps og at man da kan også bli sykere. 

Anonymkode: 39cf3...4d1

Jeg husker godt den uttalelsen fra Erna. Jeg mener at hun legger mye av ansvaret på feil skuldre, slik hun fremstiller det.

Det er fullstendig feil, tenker jeg, når en opplever at en må bevise overfor en etat at man er psykisk syk nok. All sunn fornuft burde tilsi at det skulle være motsatt - at en skulle vise frem egne ressurser.

Noe litt annet, men likevel: Jeg har  erfart det samme; når jeg har søkt om tjenester eller hjelpemidler, må jeg dessverre vrenge ut av meg et hvert argument om hva jeg ikke kan/får til...

AnonymBruker

Jeg synes Erna sin uttalelse er god jeg. Jeg er helt enig I at unge under 30 ikke skal få varig ufør. Det er egentlig helt uhørt. Ikke alle er klar til å starte voksenlivet som attenåringer. Da må det være en ordning som hjelper dem og ikke slipper dem som tjueåringer og si nå får du klare deg selv resten av livet. Det skal være lov å være syk, og syke personer skal sikres en inntekt. Men man kan da ikke gi opp et ungt menneske å si at vi aldri tror du kan jobbe?

Jeg synes faktisk at det er helt vilt at jeg som 40 åring har fått varig ufør uten at nav jevnlig skal prøve å hjelpe meg tilbake i jobb.

Anonymkode: f1037...e28

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg synes Erna sin uttalelse er god jeg. Jeg er helt enig I at unge under 30 ikke skal få varig ufør. Det er egentlig helt uhørt. Ikke alle er klar til å starte voksenlivet som attenåringer. Da må det være en ordning som hjelper dem og ikke slipper dem som tjueåringer og si nå får du klare deg selv resten av livet. Det skal være lov å være syk, og syke personer skal sikres en inntekt. Men man kan da ikke gi opp et ungt menneske å si at vi aldri tror du kan jobbe?

Jeg synes faktisk at det er helt vilt at jeg som 40 åring har fått varig ufør uten at nav jevnlig skal prøve å hjelpe meg tilbake i jobb.

Før var det vanlig å begynne å jobbe etter grunnskolen blant arbeiderklassen. Som feks min far dro på sjøen. Jeg tror fokuset på utdanning har gått for langt. Det bør være mulig å begynne tidlig i arbeidslivet. Penger er mer motiverende enn videregående for noen. Jeg hadde valgt det var jeg ferdig med ungdomsskolen i dag. Før var man voksen sin 18 åring, i dag er man nesten ett barn.

Anonymkode: a6a4e...71e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Burde du fått ufør hvis det finnes en sjanse for at du kan komme tilbake på jobb?

Skulle NAV mase på at jeg måtte jobbe, hadde jeg blitt sykere. Det å vite at jeg nå kun skal holde meg selv igang er det som har gjort at jeg fungerer i dag.

Ellers enig i at man ikke skal få uføre før man faktisk vet det ikke er e  sjanse for at man klarer å forsørge seg selv.

Anonymkode: db681...1c0

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...