Gå til innhold

Narsissisme og psykedelika - egodød

Anbefalte innlegg

Trinity80
Skrevet

Tenkte på noe her i kveld:

Om en full blown narsissist leker med psykedelika, spesielt av typene som fremprovoserer ego-død, hva skjer da? Hadde vært interessant studie/ forskning.

Jeg har en teori om at det kan bli litt problematisk på sikt. Og at vedkommende kommer til å få psykose liknende symptomer i verste fall.

Hva tenker dere andre som har satt dere inn i psykedelika og narsissisme?

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet

Noen du sikter til her inne?

Anonymkode: f6b55...94d

Trinity80
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 16.4.2025 den 20.17):

Ekspander  

Hm?

Skrevet

Ekspander  

Godt gjort om man føler seg truffet av et så generelt innlegg..

Everybody
Skrevet

Ekspander  

Ja, deg sikkert.

AnonymBruker
Skrevet
  Trinity80 skrev (På 16.4.2025 den 20.16):

Om en full blown narsissist leker med psykedelika, spesielt av typene som fremprovoserer ego-død, hva skjer da? Hadde vært interessant studie/ forskning.

Jeg har en teori om at det kan bli litt problematisk på sikt. Og at vedkommende kommer til å få psykose liknende symptomer i verste fall.

Ekspander  

Spør du for en «venn»?

Anonymkode: f044c...dad

Annonse

AnonymBruker
Skrevet

Må skrive som anonym. I teorien så er det her noe som kanskje spes m visse typer psykedelika. Skulle ønske man visste mer om det men d blir ikke forska på men er mange som behandler m psykedelika. Psykologkontor. 

Anonymkode: 0cda3...4ad

Trinity80
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 14.07):

Spør du for en «venn»?

Anonymkode: f044c...dad

Ekspander  

Nei, er faktisk noe jeg lurer på. Spurte ChatGPT og fikk veldig utfyllende svar✌️

Stormwind
Skrevet
  Trinity80 skrev (På 16.4.2025 den 20.16):

Ekspander  

Kanskje vedkommende da kommer i kontakt med hendelsene som gjorde han/hun til en narsissist. 

Det kan vel minske egoet. 

Man bør vel da i tillegg benytte samtaleterapi. 

Trinity80
Skrevet (endret)
  Stormwind skrev (På 17.4.2025 den 14.50):

Kanskje vedkommende da kommer i kontakt med hendelsene som gjorde han/hun til en narsissist. 

Det kan vel minske egoet. 

Man bør vel da i tillegg benytte samtaleterapi. 

Ekspander  

Samtaleterapi hjelper ikke, hverken på narsissistisk pf eller antisosial pf. Tenker da at man bør prøve annet metodikk.

Endret av Trinity80
Worriesome Plenty 2
Skrevet

Hvordan foregår ego-død? Jeg kan ikke ta psykedeliske medisiner da jeg allerede er psykedelisk..

Trinity80
Skrevet
  Worriesome Plenty 2 skrev (På 17.4.2025 den 16.18):

Hvordan foregår ego-død? Jeg kan ikke ta psykedeliske medisiner da jeg allerede er psykedelisk..

Ekspander  

Har lest mye om psykedelika som gjør at man mister begrepet om ‘selvet’, at man ikke er noe. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan det foregår, men flere psykiatere har testet dette og skrevet om det. Og om selvet er problematisk gjør man ett oppgjør på ubevisst plan.

Tenkte kanskje noe liknende gjelder for narsissisme fordi man mister egoet som man nærer seg av ellers. Selvet forsvinner, selvfølelse, selvbevissthet osv. Så da brister pf’en. Med riktig guide av en paykolog eller psykiater så tror jeg dette kan være verdt å forske på - spesielt pf’er som ikke gjør nytte av samtaleterapi eller medikamenter. Jeg har ikke svaret, har kun spørsmål😅

psykedeliker
Skrevet
  Trinity80 skrev (På 17.4.2025 den 18.09):

Har lest mye om psykedelika som gjør at man mister begrepet om ‘selvet’, at man ikke er noe. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan det foregår, men flere psykiatere har testet dette og skrevet om det. Og om selvet er problematisk gjør man ett oppgjør på ubevisst plan.

Ekspander  

Det er nok helt individuelt, på samme måte som variasjoner innenfor samme diagnose.

Annonse

Stormwind
Skrevet
  Trinity80 skrev (På 17.4.2025 den 16.03):

Samtaleterapi hjelper ikke, hverken på narsissistisk pf eller antisosial pf. Tenker da at man bør prøve annet metodikk.

Ekspander  

Samtaleterapi hjelper absolutt med å behandle narsissisme, dette i tillegg til gruppeterapi.

– Flere med narsissistisk personlighets­forstyrrelse bør få behandling

Når det gjelder anti sosial pf, så er det etter hvert blitt mer behandlings optimisme på dette området også. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...