Gå til innhold

Selvmord på det høyeste nivået siden år 2000

Anbefalte innlegg

Trinity80
Skrevet
  Everybody skrev (På 18.4.2025 den 21.23):

Det er mange psykiske lidelser som har som årsak at man har hatt lite nettverk og støtte rundt seg, så det tyder på at mange mennesker her i samfunnet er veldig ekskluderende og lite inkluderende.

Ekspander  

Du kan ikke sitte på en krakk og forvente invitasjon. Det krever faktisk egeninnsats. Men egeninnsatsen er glemt kunst i mye av livet…

Fortsetter under...

Everybody
Skrevet
  Trinity80 skrev (På 18.4.2025 den 21.31):

Du kan ikke sitte på en krakk og forvente invitasjon. Det krever faktisk egeninnsats. Men egeninnsatsen er glemt kunst i mye av livet…

Ekspander  

Sosial inkludering er ikke bare individets ansvar, men også et samfunnsansvar. Samfunnet har en rolle å skape inkluderende miljøer. Det kan også være krevende å komme inn i et sosialt miljø når man har blitt avvist mye tidligere.

AnonymBruker
Skrevet
  nachnoo skrev (På 18.4.2025 den 20.52):

Mangel på penger og kompetente fagfolk. 

Ekspander  

Du mener at offentlige penger og fagfolk er det som gjør at folk vil leve istedenfor å ta selvmord? 

Anonymkode: 500db...cda

AnonymBruker
Skrevet

Ekspander  

At det krever egeninnsats kan du si til de med borderline og ptsd også, at de må bare slutte å tenke på fortiden gjort er gjort og kom deg videre og de med anoreksi så kreves det også egeninnsats for å slutte å nekte å spise. 

Trinity80
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 8.40):

At det krever egeninnsats kan du si til de med borderline og ptsd også, at de må bare slutte å tenke på fortiden gjort er gjort og kom deg videre og de med anoreksi så kreves det også egeninnsats for å slutte å nekte å spise. 

Ekspander  

Ja nettopp. Ingen hjelper deg opp av grøfta bare fordi du har tillært hjelpeløshet. Systemet gir deg også opp fort om du ikke gjør noe selv. 

Trinity80
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 8.36):

Du mener at offentlige penger og fagfolk er det som gjør at folk vil leve istedenfor å ta selvmord? 

Ekspander  

🫠🫠🫠 Nei omvendt. For mange psykisk psyke og for få som kan hjelpe. Det blir bare flere psyke, det er grenser på hvor mange i ett samfunn kan bli psykolog, psykiater, sykepleier - men ingen grense på pasientene.

Annonse

AnonymBruker
Skrevet

Ekspander  

Ja, det krever egeninnsats, men mange trenger hjelp for å hjelpe seg selv. 

Anonymkode: f238d...869

Trinity80
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 9.25):

Ja, det krever egeninnsats, men mange trenger hjelp for å hjelpe seg selv. 

Anonymkode: f238d...869

Ekspander  

Det er jeg så klart veldig enig i. 

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 8.36):

Ekspander  

Nei. Det var svar på spørsmålet «Hvorfor oppgraderes ikke……..»

Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å forstå nøyaktig hva som gjør at et land får høy selvmordsrate. Det er ekstremt i Russland og lengst sør i Afrika.

Ellers ligger rike land vel så høyt oppe som fattige:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate

Jeg tipper økonomi er årsaken til at det er spesielt høyt i Norge akkurat nå. Det har vært en sterk økning i antallet som har alvorlige økonomiske problemer.

AnonymBruker
Skrevet
  Trinity80 skrev (På 19.4.2025 den 9.01):

Ja nettopp. Ingen hjelper deg opp av grøfta bare fordi du har tillært hjelpeløshet. Systemet gir deg også opp fort om du ikke gjør noe selv. 

Ekspander  

Så bra at du er frisk idag da og ikke hjelpesløs og avhengig av hjelp av systemet. 

AnonymBruker
Skrevet
  Trinity80 skrev (På 19.4.2025 den 9.01):

Ekspander  

Så alle som blir uføre har tillært hjelpeløshet og gidder ikke bli friske?

Anonymkode: e3e41...132

psykedeliker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 12.13):

Så alle som blir uføre har tillært hjelpeløshet og gidder ikke bli friske?

Ekspander  

Det er det ingen som har sagt.

Annonse

Trinity80
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 11.48):

Så bra at du er frisk idag da og ikke hjelpesløs og avhengig av hjelp av systemet. 

Ekspander  

Hvem har sagt at jeg ikke har vært det? Og at jeg ikke kommer til å trenge det i fremtiden? Det er nettopp derfor jeg sier det jeg sier. Selv de med verst psykisk lidelse VET at det ikke er bra å ligge hele dagen. Da prøver man i det minste å komme seg opp for ikke å bli verre.

Med egeninnsats så mener jeg ikke å klare seg 100% selv eller å makte absolutt alt i livet. Men siden jeg har vært tilkoblet mange maskiner og vært klinisk død så kan jeg med sikkerhet si: til og med å puste krever egeninnsats. Slutter du så dør du.

AnonymBruker
Skrevet
  Trinity80 skrev (På 19.4.2025 den 12.42):

Hvem har sagt at jeg ikke har vært det? Og at jeg ikke kommer til å trenge det i fremtiden? Det er nettopp derfor jeg sier det jeg sier. Selv de med verst psykisk lidelse VET at det ikke er bra å ligge hele dagen. Da prøver man i det minste å komme seg opp for ikke å bli verre.

Med egeninnsats så mener jeg ikke å klare seg 100% selv eller å makte absolutt alt i livet. Men siden jeg har vært tilkoblet mange maskiner og vært klinisk død så kan jeg med sikkerhet si: til og med å puste krever egeninnsats. Slutter du så dør du.

Ekspander  

Tilhører du en av de med verst psykisk lidelse også når du er så skråsikker?

Anonymkode: a3aa9...755

Trinity80
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 14.59):

Tilhører du en av de med verst psykisk lidelse også når du er så skråsikker?

Ekspander  

Ja, det gjør jeg, selv om ikke det er kvalifikasjon for å mene noe om å gjøre det bedre i livet. Tar medisiner hver dag, og har veldig gode, og veldige dårlige dager. Som alle andre mennesker, med eller uten psykisk lidelse.

AnonymBruker
Skrevet
  Trinity80 skrev (På 19.4.2025 den 15.20):

Ja, det gjør jeg, selv om ikke det er kvalifikasjon for å mene noe om å gjøre det bedre i livet. Tar medisiner hver dag, og har veldig gode, og veldige dårlige dager. Som alle andre mennesker, med eller uten psykisk lidelse.

Ekspander  

Det viser bare hvor flink du er. 

Trinity80
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 15.35):

Det viser bare hvor flink du er. 

Ekspander  

Absolutt ikke noe flink, hva enn det betyr. Hadde jeg vært flink, hadde jeg vel bare unngått alle greiene. 

Skrevet (endret)
  Grendel skrev (På 19.4.2025 den 10.49):

Jeg synes det er vanskelig å forstå nøyaktig hva som gjør at et land får høy selvmordsrate. Det er ekstremt i Russland og lengst sør i Afrika.

Ellers ligger rike land vel så høyt oppe som fattige:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate

Jeg tipper økonomi er årsaken til at det er spesielt høyt i Norge akkurat nå. Det har vært en sterk økning i antallet som har alvorlige økonomiske problemer.

Ekspander  

Jeg tror årsaken til selvmord (hvis vi ser på andre faktorer enn f.eks. depresjon) mer handler om den deriverte av faktorene som gir livskvalitet heller enn faktorene og livskvaliteten i seg selv.

Hadde jeg en milliard og roter bort 990 millioner på børsen, har jeg det klart verre enn om jeg hadde 5 millioner og doblet pengene. Selv om resultatet er det samme. På samme måte er det nok verre å være nyskilt enn å være singel i utgangspunktet, selv om resultatet er det samme.

Endret av ISW
Eva Sofie
Skrevet (endret)
  Grendel skrev (På 19.4.2025 den 10.49):

Ekspander  

Jeg fant historiske data over hvor mange pr. 100.000 innbyggere som hadde begått selvmord tilbake til 1960-tallet. Der var toppen rundt 1980-tallet og inngangen til 1990-tallet, om jeg husker riktig. Det var bl.a. mye økonomisk usikkerhet på den tiden for mange. Oversikten var å finne på UiOs sine nettsider. Jeg tror ikke at forklaringen ligger i én årsak.

Endret av Eva Sofie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...