Gå til innhold

Sett at man ikke har schizoaffektiv lidelse, men bipolar

Anbefalte innlegg

skogbrann
Skrevet
GT1 skrev (2 timer siden):

Da er du heldig. Ikke sikkert schizoaffektiv var riktig diagnose i utgangspunktet, siden du ikke tar så. 

Tok AP en god stund, og trappet langsomt ned over flere måneder før jeg sluttet helt. Godt mulig diagnosen aldri var riktig, de lærde strides. 

AnonymBruker
Skrevet
skogbrann skrev (11 minutter siden):

Det er jeg ikke nødvendigvis enig i. For mitt vedkommende er det best å unngå antipsykotika med mindre det er strengt nødvendig. Jeg har fått gjennombrudd av mani på høye doser antipsykotika, og jeg brukte antipsykotika alene hadde jeg subterskel maniske/hypomaniske symptomer nesten hele tiden. Det får meg ut av den alvorlige maniske tilstanden, men thats it. Litium hadde i hvert fall ingen effekt.  Det eneste som faktisk har fått bukt med mine manier er orfiril. Nå regulerer jeg bare dosen orfiril etter behov. Har naturligvis antipsykotika liggende som jeg kan ta ved behov, i den dosen jeg anser som nødvendig (må selvfølgelig trappe opp på en forsvarlig måte i så tilfelle). Å ta antipsykotika fast er ødeleggende for min helse. Får kraftige bivirkninger som ikke er forbigående, og økning av depressive plager. For mange er antipsykotika svært hjelpsomt for både mani og depresjon, men dessverre ikke for meg. Antiepileptika er det som har vist seg å ha effekt for meg. Så det er nok veldig individuelt. 

De hjalp ikke meg heller. Ta medisiner som gjør meg syk på mengder som ikke står oppført i felleskatalogen  gjorde meg mer redd enn trygg på egen sykdom. Er livssituasjonen jeg føsrts og fremst måtte e dre

Anonymkode: 1b9d9...88d

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

@nachnoo vet du forresten hvor lenge man bør være symptomfri før diagnosen schizoaffektiv fjernes? 

Anonymkode: b65d2...eed

Hos velregulerte personer med psykoselidelse ser en ofte tilbakefall etter 10-12 måneder om de slutter med AP. Det finnes ingen regler for dette, men hvis en person ikke har fått tilbakefall etter to år uten medisiner mot psykose, bør en vurdere om diagnosen schizoaffektiv er korrekt.

stjernestøv
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Hos velregulerte personer med psykoselidelse ser en ofte tilbakefall etter 10-12 måneder om de slutter med AP. Det finnes ingen regler for dette, men hvis en person ikke har fått tilbakefall etter to år uten medisiner mot psykose, bør en vurdere om diagnosen schizoaffektiv er korrekt.

Hvorfor får jeg tilbakefall så fort? Før det har gått ti til tolv måneder. 

Skrevet
stjernestøv skrev (1 time siden):

Hvorfor får jeg tilbakefall så fort? Før det har gått ti til tolv måneder. 

Fordi du har en alvorligere utgave av sykdommen.

stjernestøv
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Fordi du har en alvorligere utgave av sykdommen.

Ok, takk. Trist det da, kan jo aldri slutte med medisiner. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Ok. Det er vel ingen vits i å prøve seg uten for liksom å sjekke det ut heller. Har prøvd meg uten AP flere ganger før, men da er det mest det bipolare som raskt slår igjennom. Men siden jeg trenger AP for det bipolare, så får jeg jo aldri heller testet ut dette med psykose skikkelig. Så litt vrien den der. 

Skrevet

Jeg fikk depot da jeg hadde bipolar diagnose 

men bruker tabletter nå som jeg har schizoaffektiv 

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, nachnoo said:

Men hvordan er forskjellen på om diagnosen er ukorrekt vs om personen har blitt frisk da? 

Fordi det er jo velkjent nå at man kan bli frisk fra schizofreni og regner med det er det samme med schizoaffektiv

Anonymkode: fab30...5e3

Skrevet

Om diagnoser er det mange feiloppfatninger.

En diagnose er knyttet til en behandlingsepisode enten denne er innleggelse eller poliklinikk. Den forteller hva som var hovedårsaken til at du ble behandlet der den gang - ofte kalt aksjonsdiagnosen (årsaken til at man aksjonerte med en behandling).  Jeg hadde hjerteinfarkt i 2013. Det står fortsatt i journalen. Det sier intet om jeg i dag er helt frisk, hjertevrak eller død. Samme gjelder psykiatriske diagnoser. Om Ola hadde BP1 da han ble behandlet i 2015, står den diagnosen fortsatt. Hvordan Ola har det i dag, sier diagnosen fra 2015 intet om. Kun en ny kontakt med helsetjenesten i dag kan si noe om evt diagnoser Ola har i dag.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

En diagnose er knyttet til en behandlingsepisode enten denne er innleggelse eller poliklinikk. Den forteller hva som var hovedårsaken til at du ble behandlet der den gang - ofte kalt aksjonsdiagnosen (årsaken til at man aksjonerte med en behandling).  Jeg hadde hjerteinfarkt i 2013. Det står fortsatt i journalen. Det sier intet om jeg i dag er helt frisk, hjertevrak eller død. Samme gjelder psykiatriske diagnoser. Om Ola hadde BP1 da han ble behandlet i 2015, står den diagnosen fortsatt. Hvordan Ola har det i dag, sier diagnosen fra 2015 intet om. Kun en ny kontakt med helsetjenesten i dag kan si noe om evt diagnoser Ola har i dag.

Så hvis jeg forstår deg riktig så kan ingen egentlig si at de har bipolar, schizoaffektiv, osv, siden det hele tiden kontinuerlig og fortløpende kreves nye vurderinger? Sånn at f.eks en bipolardiagnose som gjaldt i fjor ikke nødvendigvis trenger å gjelde nå? 

AnonymBruker
Skrevet

Høres i grunnen litt rart ut. Hvorfor anbefales det da livslang medisinering av visse lidelser, hvis det ikke er sikkert at man har diagnosen til enhver tid?  

Det lover jo godt når det gjelder meg selv da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Så hvis jeg forstår deg riktig så kan ingen egentlig si at de har bipolar, schizoaffektiv, osv, siden det hele tiden kontinuerlig og fortløpende kreves nye vurderinger? Sånn at f.eks en bipolardiagnose som gjaldt i fjor ikke nødvendigvis trenger å gjelde nå? 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Høres i grunnen litt rart ut. Hvorfor anbefales det da livslang medisinering av visse lidelser, hvis det ikke er sikkert at man har diagnosen til enhver tid?  

Det lover jo godt når det gjelder meg selv da. 

Man har heldigvis en god del erfaring med millioner av pasienter gjennom mange tiår slik at en kjenner de vanligste sykdomsforløp over tid. Ut fra dette kan en gjøre fornuftige vurderinger av sykdommens tilstedeværelse i dag.

Nå er det slik at det kun er en mindre gruppe av de med psykiske lidelser som er opptatt av diagnose. Alle andre med psykiske og somatisk lidelser er opptatt av hvordan de har det og hvordan de kan få det best mulig.

Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Jeg fikk diagnosen schizoaffektiv lidelse, depressiv type da jeg var i begynnelsen av 20-årene. Senere fikk jeg manisk type. Jeg har tatt litium og diverse AP mesteparten av mitt liv, nå er jeg i slutten av 50-årene. Jeg har ikke vært psykotisk i den forstand at det har vært nødvendig med innleggelse på 5 år, men jeg har hatt litt vrangforestillinger i perioder der jeg har vært oppstemt. Er det sånn å forstå at denne diagnosen kan "brenne ut", gå over? Jeg har fått beskjed om at jeg må ta mine medisiner livet ut og sove om natten, og dette forholder jeg meg til. Jeg mener at jeg lider av schizoaffektiv lidelse selv om jeg har vært stabil i mange år. 

Skrevet
GT1 skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk diagnosen schizoaffektiv lidelse, depressiv type da jeg var i begynnelsen av 20-årene. Senere fikk jeg manisk type. Jeg har tatt litium og diverse AP mesteparten av mitt liv, nå er jeg i slutten av 50-årene. Jeg har ikke vært psykotisk i den forstand at det har vært nødvendig med innleggelse på 5 år, men jeg har hatt litt vrangforestillinger i perioder der jeg har vært oppstemt. Er det sånn å forstå at denne diagnosen kan "brenne ut", gå over? Jeg har fått beskjed om at jeg må ta mine medisiner livet ut og sove om natten, og dette forholder jeg meg til. Jeg mener at jeg lider av schizoaffektiv lidelse selv om jeg har vært stabil i mange år. 

Du har nok schizoaffektiv lidelse, men heldigvis har du unngått nye episoder pga god medisinering og sannsynligvis en fornuftig livsførsel.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Nå er det slik at det kun er en mindre gruppe av de med psykiske lidelser som er opptatt av diagnose. Alle andre med psykiske og somatisk lidelser er opptatt av hvordan de har det og hvordan de kan få det best mulig

Ok. Men da så. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår meg ikke helt på deg. På den ene siden sier du at diagnoser er flyktige og ikke til å stole på er varige. (Jeg synes det ikke er det granne rart om en på denne bakgrunn lurer på om diagnosen en har er varig riktig). På den andre siden vil du man skal slå seg til ro med den diagnosen man en gang fikk, og heller være opptatt av å få det best mulig med den, som om det var en varig diagnose. 🤷

Men jeg gidder ikke å diskutere dette mer. Jeg skal heller ta det opp med egen behandler. Der får jeg nok de riktige svarene når det gjelder meg.

Skrevet

Da får vi ta den helt enkle varianten

Du får en diagnose. Hvis dette er en sykdom som vanligvis er varig, må du regne med at du fortsatt har diagnosen. Hvis det skal være aktuelt å vurdere diagnosen på nytt, må det ha skjedd noe "håndfast" som også er observerbar for andre. Hvis tanken om endret diagnose kun baserer seg på at en føler, tror, spekulerer på om det kan være noe annet, er det sannsynligvis ikke noe annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...