Gå til innhold

Avslutte psykiatrien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler psykiatrien er det som har gjort meg dårlig og avhengig på en måte. Er det noen som har avsluttet alt som har med psykiatri å gjøre og bare begynt å leve livet alene? 

Anonymkode: 93b78...1aa

Fortsetter under...

Skrevet

Da jeg ble såpass frisk og hadde fått de verktøyene jeg trengte for å holde meg frisk, så ble vi enig om avslutning.

Nå lever jeg live godt med de verktøyene. Må jobbe for å holde meg frisk hver dag. Og det må jeg nok resten av livet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det, men etter få måneder var jeg innenfor igjen. 

Anonymkode: 43f5b...5b4

AnonymBruker
Skrevet
  Adeie skrev (På 22.4.2025 den 15.15):

Da jeg ble såpass frisk og hadde fått de verktøyene jeg trengte for å holde meg frisk, så ble vi enig om avslutning.

Nå lever jeg live godt med de verktøyene. Må jobbe for å holde meg frisk hver dag. Og det må jeg nok resten av livet.

Ekspander  

Vil du fortelle hva verktøyene var? 

AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 15.22):

Jeg gjorde det, men etter få måneder var jeg innenfor igjen. 

Anonymkode: 43f5b...5b4

Ekspander  

Bra det gikk så fort å få plass igjen da. 

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 16.06):

Vil du fortelle hva verktøyene var? 

Bra det gikk så fort å få plass igjen da. 

Ekspander  

De gjelder meg og min lidelse, den innsikten jeg har i mitt sinn. Så du må med din behandler finne ut hva som hjelper deg.

psykedeliker
Skrevet

Har du drøftet dette med behandlerne? Hvilken respons fikk du i så fall?

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
  psykedeliker skrev (På 22.4.2025 den 16.35):

Har du drøftet dette med behandlerne? Hvilken respons fikk du i så fall?

Ekspander  

Jeg tenker jo at dette er mitt valg og ikke noe de har noe innvirkning på. 

skogbrann
Skrevet

Hva med å redusere hyppigheten på kontakten først, og se hvordan det går? Ser ikke poenget med slike dramatiske valg. 

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 17.27):

Ekspander  

Du må jo legge en plan,hva gjør jeg vist? Hva er tegn på sykdomsutbrudd, hvilke medisiner skal jeg ta for å stoppe utviklingen osv. Skal man holde seg greit, så krever det mye jobb fra deg som i dividert.

Anonymkode: bb32c...9ea

psykedeliker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 17.27):

Ekspander  

Det er ditt valg ja, men hvorfor krever du ikke endring i behandingen først?

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 14.50):

Føler psykiatrien er det som har gjort meg dårlig og avhengig på en måte. Er det noen som har avsluttet alt som har med psykiatri å gjøre og bare begynt å leve livet alene? 

Ekspander  

Ja, for mange år siden brøt jeg videre kontakt, etter å ha vært innlagt sammenhengende i noen år. Reiste til utlandet, gikk på språkskole og fikk til å gå videre i livet uten behandling. Det var et svært godt valg for meg. 

Anonymkode: 8e385...d24

AnonymBruker
Skrevet
  skogbrann skrev (På 22.4.2025 den 17.31):

Hva med å redusere hyppigheten på kontakten først, og se hvordan det går? Ser ikke poenget med slike dramatiske valg. 

Ekspander  

Er det så dramatisk å bare avslutte hjelpen? De fleste klarer seg da helt fint. 

AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 21.40):

Ja, for mange år siden brøt jeg videre kontakt, etter å ha vært innlagt sammenhengende i noen år. Reiste til utlandet, gikk på språkskole og fikk til å gå videre i livet uten behandling. Det var et svært godt valg for meg. 

Anonymkode: 8e385...d24

Ekspander  

Oi det var jo et meget stort hopp da. Bra du ble så frisk til slutt. Kan jeg spørre om det var behandlingen de gjorde som gjorde deg frisk eller var det at du sluttet å ha kontakt med de som gjorde deg så bra? 

Everybody
Skrevet

Man får på en måte påminnelse om at man er syk når man har kontakt med dem så lenge. Når man slutter hos de så kan jeg tenke meg at man føler seg mer fri og også kanskje friskere.

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
  Everybody skrev (På 22.4.2025 den 22.33):

Man får på en måte påminnelse om at man er syk når man har kontakt med dem så lenge. Når man slutter hos de så kan jeg tenke meg at man føler seg mer fri og også kanskje friskere.

Ekspander  

Det kan jeg tenke meg. 

psykedeliker
Skrevet
  Everybody skrev (På 22.4.2025 den 22.33):

Man får på en måte påminnelse om at man er syk når man har kontakt med dem så lenge.

Ekspander  

Man er ikke nødvendigvis syk fordi man er i kontakt med psykiatrien.

Everybody
Skrevet
  psykedeliker skrev (På 22.4.2025 den 23.18):

Man er ikke nødvendigvis syk fordi man er i kontakt med psykiatrien.

Ekspander  

Hva er det da hvis man ikke er syk?

psykedeliker
Skrevet
  Everybody skrev (På 22.4.2025 den 23.28):

Hva er det da hvis man ikke er syk?

Ekspander  

Det kan være diagnoser og tilstander som sorterer under psykiatrien, uten at det nødvendigvis er sykdom i medisinsk forstand. Inndelingene er gjort på den måten bl.a. for at ulike offentlige etater skal ha like juridiske definisjoner når de samhandler med hverandre.

Everybody
Skrevet
  psykedeliker skrev (På 22.4.2025 den 23.46):

Det kan være diagnoser og tilstander som sorterer under psykiatrien, uten at det nødvendigvis er sykdom i medisinsk forstand. Inndelingene er gjort på den måten bl.a. for at ulike offentlige etater skal ha like juridiske definisjoner når de samhandler med hverandre.

Ekspander  

Hvilke offentlige etater?

psykedeliker
Skrevet
  Everybody skrev (På 22.4.2025 den 23.50):

Hvilke offentlige etater?

Ekspander  

Bl.a. NAV og mange forskjellige skoler og tiltakssteder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...