Gå til innhold

diagnoser endres og symptomer forandres. er diagnoser ferskvarer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

har vært utredet og vært i psykiatrien i mange år og opplevd flere ganger at diagnoser enten endres, eller legges til. er det vanlig at diagnoser, og symptomer, endres over tid? hvorfor er det slik?

Anonymkode: dc265...77e

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

har vært utredet og vært i psykiatrien i mange år og opplevd flere ganger at diagnoser enten endres, eller legges til. er det vanlig at diagnoser, og symptomer, endres over tid? hvorfor er det slik?

Jeg endret meg ikke men det gjorde diagnosene før de jeg har nå som ble satt i 2014. Siden har jeg vært habituell som de skriver. 

Noen diagnoser har forsvunnet. Har jobbet meg igjennom ptsd. Så den er borte. Men BP, angst og insomnia har ikke forsvunnet. Angst ig insomnia er det jo en mulighet kan forsvinne, men BP har jeg til jeg dør.

Endret av Adeie

Det er ikke merkelig at diagnoser endres. Dette kan skyldes at det dukker opp nye symptomer og/eller at andre symptomer forsvinner.

Kan ta et enkelt eksempel:
Personen blir deprimert og søker hjelp. Diagnosen blir depressiv episode F32. Senere får personen en ny depresjon og får diagnosen tilbakevendende depresjon F33. Så kommer det en episode med hypomani, og diagnosen blir BP2 . kode F31.8.  Hvis personen senere få en mani, blir diagnosen endret til BP1 - kode F31

AnonymBruker
nachnoo skrev (36 minutter siden):

Det er ikke merkelig at diagnoser endres. Dette kan skyldes at det dukker opp nye symptomer og/eller at andre symptomer forsvinner.

Personen blir deprimert og søker hjelp. Diagnosen blir depressiv episode F32. Senere får personen en ny depresjon og får diagnosen tilbakevendende depresjon F33. Så kommer det en episode med hypomani, og diagnosen blir BP2 . kode F31.8.  Hvis personen senere få en mani, blir diagnosen endret til BP1 - kode F31

Det der er en beskrivelse av min vei til bp2. tok vel nesten 10 år, dessverre

Annonse

nachnoo skrev (1 time siden):

Omtrent sånn var det for meg. Først depresjon, så BP2, deretter BP1, og til slutt Schizoaffektiv. Jeg lurer dog på om jeg virkelig har sistnevnte. Innimellom er det veldig vanskelig å forholde meg til at jeg liksom har en psykoselidelse. På den annen side skjønner jeg jo at jeg har det siden jeg oppfyller kriteriene. Dessuten er jeg blitt utredet på Psykosepoliklinikken. Men likevel går det  litt i rykk og napp mtp aksept. 

Worriesome Plenty 2

Diagnoser er vel stabile når sykdommen er helt manifest? De fleste psykoselidelser starter med angst og depresjon, før andre ting kommer til? Det er vel litt av forklaringen på at det kan bli byttet om. Har du hatt mani er det vel sjelden å bli re- diagnostisert ut av det bipolare.

AnonymBruker

Har vært en lang vei for meg også å få den diagnosen jeg har i dag. Det begynte i det små med ting som ikke var så alvorlig. Men så endte det opp alvorlig etter noen år med stadig utvikling av nye sykdoms symptomer. 

Anonymkode: c24cf...1c3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...