Gå til innhold

Stortinget har vedtatt endringer i psykisk helsevernlov

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Interesserte kan lese her Regjeringen. no Prop 31 L (2024-2025)

Anonymkode: b6034...c11

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet

Det skal nå bli litt lettere å bruke tvang

Anonymkode: b8cec...f98

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det skal nå bli litt lettere å bruke tvang

Anonymkode: b8cec...f98

Å innhente og dele opplysninger med kommunen og  med pårørende 

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg mener overlast kriteriet burde komme tilbake. Ellers er det bra det blir lettere å tvangsinnlegge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Å innhente og dele opplysninger med kommunen og  med pårørende 

Det var mye tekst...

Kan de dele opplysninger med pårørende uten samtykke fra pasient??

Anonymkode: f0b31...bd4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan de dele opplysninger med pårørende uten samtykke fra pasient?

Ja. Men dette gjelder kun de som regnes som farlige. Det er en del av arbeidet med å forbedre samfunnsvernet.

Eksempel: Dersom en syk tidligere har utøvd vold mot familiemedlemmer, kan pårørende varsles før vedkommende skrives ut.

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (42 minutter siden):

Ja. Men dette gjelder kun de som regnes som farlige. Det er en del av arbeidet med å forbedre samfunnsvernet.

Eksempel: Dersom en syk tidligere har utøvd vold mot familiemedlemmer, kan pårørende varsles før vedkommende skrives ut.

Ok. Betryggende. 

AnonymBruker
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (5 timer siden):

Jeg mener overlast kriteriet burde komme tilbake. Ellers er det bra det blir lettere å tvangsinnlegge.

Bare det ikke blir for lett. Er av og til redd for å svare ærlig om selvmordstanker, tanker, ikke  planer, redd det skal bli misforstått og at de tvangsinnleggelser meg.

AnonymBruker
Skrevet
47 minutes ago, nachnoo said:

Men kan de dele andre journaler/notater? Ting personen har sagt som ikke dreier seg om de pårørende? 

Og gjelder dette kun vis man skader andre eller også hvis man sier man er suicidal også.? Og er suicidal? 

Anonymkode: 97f4e...1de

AnonymBruker
Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Bare det ikke blir for lett. Er av og til redd for å svare ærlig om selvmordstanker, tanker, ikke  planer, redd det skal bli misforstått og at de tvangsinnleggelser meg.

Da må du jo samtidig være ærlig om at det kun er tanker du har og at du ikke faktisk har planer om å gjøre noe.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Da må du jo samtidig være ærlig om at det kun er tanker du har og at du ikke faktisk har planer om å gjøre noe.. 

Det er jeg alltid, jeg forsikrer alltid om det, tydelig, så blir jeg av og til redd likevel 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jeg alltid, jeg forsikrer alltid om det, tydelig, så blir jeg av og til redd likevel 

Du får lage en fluktplan som du har klar i tilfelle du blir tvangsinnlagt. Da har du litt mindre å være bekymret for.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Såvidt jeg forstår det, så er det ingen endring i adgangen til å tvangsinnlegge som følge av nærliggende og alvorlig fare for eget liv. Da gjelder ikke kravet om manglende samtykkekompetanse uansett.

Jeg ser for meg at endringen i beviskravet for samtykkekompetanse/ beslutningskompetanse kan gjøre at det blir bittelitt enklere å tvangsinnlegge pasienter som er psykotiske og/eller maniske, men som likevel kan snakke nokså greit for seg om ting som ikke er omfattet av vrangforestillinger. Likevel må også «tilleggsvilkåret» være oppfylt. 

Jeg er spent på hvor stor endring det blir i praksis.

Du kan fortelle hva som helst om selvmordstanker og planer, du blir ikke innlagt uansett. Jeg fikk beskjed om at min lokale akuttavdeling bare var for de med rusutløste psykoser.

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (16 timer siden):

Du får lage en fluktplan som du har klar i tilfelle du blir tvangsinnlagt. Da har du litt mindre å være bekymret for.

Hehe, kanskje det

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (16 timer siden):

Såvidt jeg forstår det, så er det ingen endring i adgangen til å tvangsinnlegge som følge av nærliggende og alvorlig fare for eget liv. Da gjelder ikke kravet om manglende samtykkekompetanse uansett.

Jeg ser for meg at endringen i beviskravet for samtykkekompetanse/ beslutningskompetanse kan gjøre at det blir bittelitt enklere å tvangsinnlegge pasienter som er psykotiske og/eller maniske, men som likevel kan snakke nokså greit for seg om ting som ikke er omfattet av vrangforestillinger. Likevel må også «tilleggsvilkåret» være oppfylt. 

Jeg er spent på hvor stor endring det blir i praksis.

Du kan fortelle hva som helst om selvmordstanker og planer, du blir ikke innlagt uansett. Jeg fikk beskjed om at min lokale akuttavdeling bare var for de med rusutløste psykoser.

Det tror jeg ikke på

Skrevet
Sokk skrev (På 24.4.2025 den 22.45):

Du kan fortelle hva som helst om selvmordstanker og planer, du blir ikke innlagt uansett. 

Det stemmer jo ikke helt

Skrevet
Fru2020 skrev (49 minutter siden):

Det stemmer jo ikke helt

Ja, jeg dro nok den litt for langt. Poenget er at det ikke er sånn at de har kapasitet til å jage og tvangsinnlegge alle med selvmordstanker. Det skal veldig mye til, og det er trygt å fortelle. Men selvsagt finnes det situasjoner der de ville (i hvert fall burde!) ha grepet inn. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg dro nok den litt for langt. Poenget er at det ikke er sånn at de har kapasitet til å jage og tvangsinnlegge alle med selvmordstanker. Det skal veldig mye til, og det er trygt å fortelle. Men selvsagt finnes det situasjoner der de ville (i hvert fall burde!) ha grepet inn. 

Jeg har borderline og har blitt innlagt på akuttpsykiatrisk flere ganger ved selvmordsfare. Så det du sier stemmer ikke

Anonymkode: cc5ba...452

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har borderline og har blitt innlagt på akuttpsykiatrisk flere ganger ved selvmordsfare. Så det du sier stemmer ikke

På tvang? 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (1 minutt siden):

På tvang? 

du skrev "Du kan fortelle hva som helst om selvmordstanker og planer, du blir ikke innlagt uansett. Jeg fikk beskjed om at min lokale akuttavdeling bare var for de med rusutløste psykoser." Var det jeg svarte på. Nei ikke tvang

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...