Gå til innhold

Stortinget har vedtatt endringer i psykisk helsevernlov

Anbefalte innlegg

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 21.44):

du skrev "Du kan fortelle hva som helst om selvmordstanker og planer, du blir ikke innlagt uansett. Jeg fikk beskjed om at min lokale akuttavdeling bare var for de med rusutløste psykoser." Var det jeg svarte på. Nei ikke tvang

Anonymkode: cc5ba...452

Ekspander  

Ja, okei, jeg modifiserte det opprinnelige sleivete utsagnet i det innlegget du siterte, nemlig. At det jeg egentlig ville si, i et litt mer voksent øyeblikk, er at terskelen for å bli tvangsinnlagt er veldig høy.

Det er veldig vanlig å ha selvmordstanker, så det går fint an å fortelle om det uten at man skal risikere å bli jaktet på (det var noen her som var bekymret for å bli tvangsinnlagt pga det).

Håper du hadde en god erfaring med behandlingsstedet 😊

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet
  Sokk skrev (På 26.4.2025 den 21.49):

Ja, okei, jeg modifiserte det opprinnelige sleivete utsagnet i det innlegget du siterte, nemlig. At det jeg egentlig ville si, i et litt mer voksent øyeblikk, er at terskelen for å bli tvangsinnlagt er veldig høy.

Det er veldig vanlig å ha selvmordstanker, så det går fint an å fortelle om det uten at man skal risikere å bli jaktet på (det var noen her som var bekymret for å bli tvangsinnlagt pga det).

Håper du hadde en god erfaring med behandlingsstedet 😊

Ekspander  

jeg er veldig fornøyd med behandlingen jeg har fått. (De har blitt mye bedre de siste årene). For noen år siden var de veldig frekke og nedlatende

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 21.35):

Jeg har borderline og har blitt innlagt på akuttpsykiatrisk flere ganger ved selvmordsfare. Så det du sier stemmer ikke

Ekspander  

Hvis man er en sånn som selvskader så blir man fort innlagt. 

Anonymkode: 97f4e...1de

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 21.35):

Jeg har borderline og har blitt innlagt på akuttpsykiatrisk flere ganger ved selvmordsfare. Så det du sier stemmer ikke

Ekspander  

Har man borderline blir man veldig lett innlagt. 

AnonymBruker
Skrevet
  Sokk skrev (På 26.4.2025 den 21.30):

Ja, jeg dro nok den litt for langt. Poenget er at det ikke er sånn at de har kapasitet til å jage og tvangsinnlegge alle med selvmordstanker. Det skal veldig mye til, og det er trygt å fortelle. Men selvsagt finnes det situasjoner der de ville (i hvert fall burde!) ha grepet inn. 

Ekspander  

Den frykten min er nok litt irrasjonell. Sitter nok igjen fra den ene gangen jeg ble innlagt på tvang. Det var før reglene ble strengere. Jeg kunne love å være levende og legge meg inn frivillig dagen etter (det var noe som gjorde at det ble ekstra dumt å bli lagt inn akkurat den dagen), men jeg slapp ikke ut fra poliklinikken før jeg ble kjørt til sykehus 

Anonymkode: f0b31...bd4

Skrevet (endret)
  Sokk skrev (På 26.4.2025 den 21.42):

På tvang? 

Ekspander  

Jeg har blitt lagt inn flere ganger på tvang pga selvmordsplaner, men tvangen har vart maks en uke. Somregel bare en dag eller to.

Den ene gangen kom jeg frivillig og ville bli der frivillig, men de gjorde det om til tvang likevel. Det syntes jeg var unødvendig 

Endret av Fru2020

Annonse

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 22.23):

Hvis man er en sånn som selvskader så blir man fort innlagt. 

Ekspander  

Er ingen automatikk at man blir lagt inn etter selvskading. Før da jeg slet med det fikk jeg de fleste dagene reise hjem fra sykehuset dagen etter operasjon. Det var det jeg ville også. Var veldig opptatt av at ikke selvskadingen var noe jeg gjorde for å bli innlagt. Et par ganger ble jeg tvangsinnlagt, men da var skaden så ille at jeg måtte ha blodoverføring. Ellers hvis jeg fikk tilbud om innleggelse så takket jeg nei og dro hjem. 

Jeg har for ca tre uker siden sluppet ut etter 7,5 måneder tvangsinnleggelse på grunn av selvmordsfare. Jeg var svært dårlig og måtte ha ect. Så ble innleggelsens hovedmål etter hvert å gå over til å bytte antipsykotisk medisin. Fortsatt på tvang. 

Før da jeg hadde borderline og en behandler som kun så meg med de brillene så varte en innleggelse sjelden lenger enn en uke. Med mindre det var noe spesielt. 

Etter borderline er tatt vekk og shizoaffektiv lidelse satt inn så har jeg blitt behandlet annerledes. Og nå er jeg ganske stabil vil jeg si. 

Før klarte jeg sjeldent mer enn 4-5 uker mellom hver innleggelse. Nå har jeg vært hjemme i tre uker og det er ingenting som tyder på at jeg skal bli dårlig. Så lenge jeg tar medisiner. 

Poenget mitt i det hele og store er at det finnes ingen fasit om man blir innlagt. Det kommer an på symptomer, hvilken diagnose mtp rett behandling, om man som pasient ved frivillig innleggelse samarbeider med behandler osv. 

Skrevet
  Glitter skrev (På 27.4.2025 den 16.28):

Poenget mitt i det hele og store er at det finnes ingen fasit om man blir innlagt. Det kommer an på symptomer, hvilken diagnose mtp rett behandling, om man som pasient ved frivillig innleggelse samarbeider med behandler osv.

Ekspander  

Jeg mistenker at det også er stor variasjon i praksis mellom ulike institusjoner, og mellom ulike behandlere.

Loven sier én ting, men praksis kan variere veldig mye. 

Skrevet
  Sokk skrev (På 27.4.2025 den 16.50):

Jeg mistenker at det også er stor variasjon i praksis mellom ulike institusjoner, og mellom ulike behandlere.

Loven sier én ting, men praksis kan variere veldig mye. 

Ekspander  

Ja det skal du ikke se bort ifra. 

Skrevet
  Glitter skrev (På 27.4.2025 den 17.45):

Ja det skal du ikke se bort ifra. 

Ekspander  

Må legge til: 

For alt jeg vet, dersom jeg hadde tatt saken min til kontrollkommisjonen så hadde jeg kanskje fått medhold. Men jeg var så psykisk langt nede at jeg hadde ikke krefter. Dessuten hadde jeg ett siste håp og det var ect behandling. Bestemte meg for å holde meg i livet til behandlingen var gjennomført. Og jammen ta virket den svært fra. 

Så man kan jo tenke at tvang var riktig. Det synes jeg selv nå i ettertid. Men ikke sikkert det hadde blitt utfallet i kontrollkommisjonen. Eller, for hver tredje måned måtte jo legene dokumentere hvorfor jeg skulle fortsette å være på tvang og det godkjente KK hver gang. 

Så vet ikke. Men dette er jo bare min erfaring. Finnes nok veldig mange andre pasienter som har opplevd i overkant mye tvangsvedtak av ulike slag. Så kan jo andre som ikke legges inn oppleve at de ikke får hjelp eller blir tatt på alvor. 

Jeg aner ikke hvordan spesialisthelsetjenesten avgjør hvem som skal ha hva av diverse tiltak og tjenester. Jeg har aldri fått avslag på innleggelse, bortsett fra to ganger fått avslag på planlagt døgnopphold og det gjorde skikkelig vondt. Har senere vært innlagt på degge de stedene så viktig å ikke gi opp. 

AnonymBruker
Skrevet

Er ingen automatikk at man blir lagt inn etter selvskading. Før da jeg slet med det fikk jeg de fleste dagene reise hjem fra sykehuset dagen etter operasjon. Det var det jeg ville også. Var veldig opptatt av at ikke selvskadingen var noe jeg gjorde for å bli innlagt. Et par ganger ble jeg tvangsinnlagt, men da var skaden så ille at jeg måtte ha blodoverføring. Ellers hvis jeg fikk tilbud om innleggelse så takket jeg nei og dro hjem. 

Jeg har for ca tre uker siden sluppet ut etter 7,5 måneder tvangsinnleggelse på grunn av selvmordsfare. Jeg var svært dårlig og måtte ha ect. Så ble innleggelsens hovedmål etter hvert å gå over til å bytte antipsykotisk medisin. Fortsatt på tvang. 

Før da jeg hadde borderline og en behandler som kun så meg med de brillene så varte en innleggelse sjelden lenger enn en uke. Med mindre det var noe spesielt. 

Etter borderline er tatt vekk og shizoaffektiv lidelse satt inn så har jeg blitt behandlet annerledes. Og nå er jeg ganske stabil vil jeg si. 

Før klarte jeg sjeldent mer enn 4-5 uker mellom hver innleggelse. Nå har jeg vært hjemme i tre uker og det er ingenting som tyder på at jeg skal bli dårlig. Så lenge jeg tar medisiner. 

Ekspander  

Vil ikke si at det er om man blir innlagt og hvor lenge man blir innlagt som avgjør hvor mye på alvor en lege tar en. Jeg vil heller si at når folk blir innlagt i månedsvis sier noe om at de har gitt en opp og ikke har annet tilbud rett og slett. Det er jo ingen behandling bare oppbevearing for å være ærlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Ekspander  

Det er dårlig gjort av helsepersonell å behandle folk veldig forskjellig på grunn av diagnose. Har selv borderline og er leit å vite at jeg hadde fått mer hjelp , trøst og forståelse hvis jeg hadde en annen diagnose

Veldig bra du får god hjelp nå, men det burde du også fått når du hadde borderline diagnosen..

Worriesome Plenty 2
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 19.22):

Det er dårlig gjort av helsepersonell å behandle folk veldig forskjellig på grunn av diagnose. Har selv borderline og er leit å vite at jeg hadde fått mer hjelp , trøst og forståelse hvis jeg hadde en annen diagnose

Veldig bra du får god hjelp nå, men det burde du også fått når du hadde borderline diagnosen..

Ekspander  

Hva har du fått da? Hva regner du som lite? 

Annonse

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 27.4.2025 den 18.05):

Vil ikke si at det er om man blir innlagt og hvor lenge man blir innlagt som avgjør hvor mye på alvor en lege tar en. Jeg vil heller si at når folk blir innlagt i månedsvis sier noe om at de har gitt en opp og ikke har annet tilbud rett og slett. Det er jo ingen behandling bare oppbevearing for å være ærlig. 

Ekspander  

Har ikke sagt at det er sånn heller. Jeg bare delte erfaring om hvordan det var da jeg hadde borderline og hvordan det er nå med shizoaffektiv. 

Jeg er uenig i at de lar noen være innlagt så lenge fordi de har gitt opp. Og nei det var ikkr kun oppbevaring der. 

Ekspander  

Ja det er veldig trasig at det er sånn.

Ja absolutt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ekspander  

Jeg har flere ganger lest at de med borderline tenker at bare de hadde hatt enn annen diagnose så kunne de å få mer hjelp,trøst og forståelse.  Jeg har ikke kommentert på det før men nå tenker jeg at jeg kunne dele noen erfaringer. Men først, trist at du ikke får den hjelpen du ønsker deg.

Så,med  forbehold om at folk er forskjellige og sånn ,så er min erfaring fra mange år på diverse avdelinger i psykiatrien at mange av de som får mest hjelp I form av poliklinisk oppfølging og innleggelser har de symptomene som gjør at de ikke kan eller vil samhandle med andre som for eksempel personalet

.  Forståelse ønsker vel de fleste, men trøst og hjelp er det ikke alle som vil ha. For eksempel vil mange med schizofreni ikke være særlig i stand til å ønske å være sosial.  Et eksempel,  å bli invitert med avdelingen på kino vil kanskje føles som hjelp og omsorg for en med personlighetsforstyrrelse. Men for en med schizofreni kan symptomer gjøre at bare tanken på den høye lyden i kinosalen, de skarpe fargene på filmen ,og alle menneskene som sitter tett på en ,være veldig overveldende og en ønsker ikke å gå. 

Så det er lett å tenke at andre får noe en ønsker seg selv når en ser det ut fra sitt eget ståsted.  Men det er ikke sikkert at den som får all den hjelpen føler på de samme følelsene, de ønsker kanskje bare et sted å være i fred. 

Anonymkode: b6034...c11

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...