Gå til innhold

Varsle fastlege/legevakt/kommuneoverlege ved psykose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min venn som tidligere har hatt psykose, har blitt syk igjen. Hun går ikke på medisiner og har ikke kontakt med fastlege eller annen behandler. Jeg tror hun vil bli sint om jeg varsler lege men noen bør det snart. Noe ukritisk atferd, fungerer dårlig i jobb og en del iallfall påbegynte vrangforestillinger. Kan jeg varsle anonymt? Hvor? 

Anonymkode: 093a7...90e

Fortsetter under...

AnonymBruker
22 minutes ago, nachnoo said:

Jeg ville prøvd fastlege først, deretter kommuneoverlege. 

De kan på eget initiativ ta kontakt med henne. 

Mener du at man skal gå til et sånt skritt å kontakte fastlegen til personer så fort de har en vrangforestilling eller ukritisk atferd selvom det ikke er farlig? 

Anonymkode: 7b70b...889

AnonymBruker
23 minutes ago, nachnoo said:

Jeg ville prøvd fastlege først, deretter kommuneoverlege. 

De kan på eget initiativ ta kontakt med henne. 

Med tanke på at det er mange mange mange som går rundt i vrangforestilte verdener i årevis uten at noen i helsevesenet griper inn (selvom de er klar over det). Det kan man f. Eks se i Oslo hvor mange sinnsyke folk som går på gatene og skriker og gjør utfall mot tilfeldige forbipasserende. 

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mener du at man skal gå til et sånt skritt å kontakte fastlegen til personer så fort de har en vrangforestilling eller ukritisk atferd selvom det ikke er farlig? 

Hvis jeg hadde blitt syk og ikke var klar over det selv, og det gikk ut over mine jobbprestasjoner, så hadde jeg satt utrolig stor pris på at noen grep inn.

Fastlegen skal være trygg og lavterskel og har taushetsplikt. Det er kanskje litt ubehagelig å bli kontaktet av fastlegen sin, men det er mer ubehagelig å ødelegge masse for seg selv også innse at alle rundt deg bare satt og så på at det skjedde. 

AnonymBruker
3 minutes ago, Sokk said:

Hvis jeg hadde blitt syk og ikke var klar over det selv, og det gikk ut over mine jobbprestasjoner, så hadde jeg satt utrolig stor pris på at noen grep inn.

Fastlegen skal være trygg og lavterskel og har taushetsplikt. Det er kanskje litt ubehagelig å bli kontaktet av fastlegen sin, men det er mer ubehagelig å ødelegge masse for seg selv også innse at alle rundt deg bare satt og så på at det skjedde. 

Hva skal de gripe inn å gjøre? Blir tvangsmedisinering da? 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva skal de gripe inn å gjøre? Blir tvangsmedisinering da? 

I første omgang vil jeg tippe at de tar en vanlig time på legekontoret og diskuterer situasjonen og ulike behandlingsmuligheter. Finne ut av symptomene, hvor lenge de har vart, hvordan de påvirker henne. Kanskje er det aktuelt å henvise til spesialisthelsetjenesten? Kanskje er det aktuelt å starte opp med medisiner med en gang? Denne situasjonen har jeg ikke stått i selv, så jeg vet ikke nøyaktig hvordan det vil foregå, jeg bare gjetter.

Men det er mange steg før eventuell tvangsmedisinering.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, det mener jeg hvis det er en nylig endring til det verre. Tidlig intervensjon er viktig. 

AnonymBruker
36 minutes ago, nachnoo said:

Ja, det mener jeg hvis det er en nylig endring til det verre. Tidlig intervensjon er viktig. 

Mens for de gamle som har vært syke i flere år de får bare seile sin egen sjø. De sykeste blir sykere go sykere fordi de driter helsevesenet i fordi de "har jo hatt disse problemene i så mange år likevel" og de mindre syke de får hjelp med en gang fordi det er så nytt og personen er i jobb osv så det er så utrolig viktig å gripe inn så fort personen viser et eneste problem. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Med tanke på at det er mange mange mange som går rundt i vrangforestilte verdener i årevis uten at noen i helsevesenet griper inn (selvom de er klar over det). Det kan man f. Eks se i Oslo hvor mange sinnsyke folk som går på gatene og skriker og gjør utfall mot tilfeldige forbipasserende. 

Man kan ikke gripe inn. Har sett mange som burde bli tvangsmedisinert da jeg jobber i yrket. Men det er ikke lov, før de er til fare for seg selv eller andre. Ord er ikke farlig, så det må handlinger til før noe skjer.

Anonymkode: 60bec...bc7

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men det er ikke lov, før de er til fare for seg selv eller andre.

Dette er ikke riktig. Du henviser til "farekriteriet" - 3b. Men det finnes også et "behandlingskriterie" som kan brukes - 3a.

https://lovdata.no/lov/1999-07-02-62/§3-3

Endret av nachnoo

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke riktig. Du henviser til "farekriteriet" - 3b. Men det finnes også et "behandlingskriterie" som kan brukes - 3a.

https://lovdata.no/lov/1999-07-02-62/§3-3

Som jo er veldig lett å omgå. Så ender vi igjen på om man er i fare for seg selv eller andre.

Anonymkode: 60bec...bc7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...