Gå til innhold

Bør jeg fortelle leder om min ocd pga langvarig sykemelding?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært delvis sykemeldt i ca 3 måneder. Bør jeg fortelle leder om hva diagnosen er? Han må jo begynne å lure på hvorfor. Og hvorfor så lenge. Jeg fikk beskjed i dag at jeg blir videre sykemeldt.

Anonymkode: 929ec...1dd

psykedeliker
Skrevet

Man er ikke pliktig til å oppgi diagnose til arbeidsgiver.

Everybody
Skrevet

Bare hvis du vil. Jeg hadde ikke gjort det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har vært delvis sykemeldt i ca 3 måneder. Bør jeg fortelle leder om hva diagnosen er? Han må jo begynne å lure på hvorfor. Og hvorfor så lenge. Jeg fikk beskjed i dag at jeg blir videre sykemeldt.

Vet ikke hvordan din leder er. Kanskje kan de tilrettelegge noe når du skal begynne igjen hvis du et ærlig? Jeg er åpen med min leder og en del kollegaer, ikke om ocd, men om bipolar og depresjoner.  Angrer ikke.  Får mye støtte og noe tilrettelegging. 

Anonymkode: 0ab86...63e

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (42 minutter siden):

Bare hvis du vil. Jeg hadde ikke gjort det.

Det er gjerne en diagnose som det er vanskelig å fortelle om.  Den er jo reel og plagsomt, men for dem som ikke har den samme diagnosen er det mulig vanskelig å forstå den. Tenker anngående tilrettelegging,  men det blir vanskelig å dele den for tenker om leder ikke forstår diagnosen.. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tenker anngående tilrettelegging,  men det blir vanskelig å dele den for tenker om leder ikke forstår diagnosen.. 

Da får du fastlegen til å beskrive hva slags tilrettelegging du trenger.

Skrevet

Jeg vil si at det kommer alt an på hvordan din leder er.

Trinity80
Skrevet
psykedeliker skrev (17 timer siden):

Man er ikke pliktig til å oppgi diagnose til arbeidsgiver.

Da er heller ikke arbeidsgiver pliktig til å ta hensyn eller å tilrettelegge. 

Trinity80
Skrevet

Hva er du så redd for? Du skal en gang tilbake i jobb, og får en så mye bedre arbeidshverdag om du er åpen. Trenger ikke gå i detaljer med din leder, men konkret fortelle hva du strever med og hva som hadde vært til hjelp. 

psykedeliker
Skrevet
Trinity80 skrev (14 minutter siden):

Kilde?

Skrevet
Trinity80 skrev (33 minutter siden):

Jo, trenger ikke oppgi diagnose for det. 

Skrevet

Forstår godt behovet ditt om å være åpen. Som de andre sier er man ikke pliktet som du helt sikkert vet men man kan jo føle at man ønsker å bli forstått. Jeg sa fra om min bipolar 2 diagnose for litt over ett år siden og har ikke møtt på noen utfordringer i forbindelse med det, men det kommer jo an på lederen du har. Når der gjelder mulig tilrettelegging så vet jeg ikke hva som kan gjøres og ikke er det blitt gjort noe heller. Har heller ingen forventing om det og vet ikke hva det skulle vært, hverken for ocd i ditt tilfelle (kan ingenting om det heller, men du har kanskje noen tanker om hva som kunne hjulpet deg?). Jeg har bare tenkt at jeg skal bytte yrke og har kuttet ned i stilling for å muliggjøre den prosessen, men bakgrunnen er jo at jeg ikke orker å være en upålitelig arbeidstager. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke sagt det. Arbeidsgiver har vel ikke taushetsplikt? Jeg angrer dypt på at jeg fortalte eksen min om min ocd. Tviler sterkt på at hun holdt kjeft om det freakshowet der….

Anonymkode: 5d676...38f

Trinity80
Skrevet
psykedeliker skrev (På 25.4.2025 den 15.04):

Kilde?

Advokatene våre på jobben og arbeidsmiljøloven. Arbeidstaker kommer ikke så langt med varig tilrettelegging uten samarbeid.  

Skrevet
Trinity80 skrev (17 minutter siden):

Advokatene våre på jobben og arbeidsmiljøloven. Arbeidstaker kommer ikke så langt med varig tilrettelegging uten samarbeid.  

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/arbeidsliv/kan-arbeidsgiveren-kreve-a-fa-opplysninger-om-helse/

Dette var første treff da jeg Googlet. Når du kommer med såpass «nye» påstander som at arbeidstaker plikter å oppgi diagnose for rett til tilrettelegging, så bør du komme med  mer presise kildehenvisninger enn en hel lov. Det bør advokatene på jobben din også være i stand til.

Til TS: Jeg tenker at man i utgangspunktet bør være veldig varsom med å opplyse om psykiatriske diagnoser. Det er så stor risiko for at man blir offer for fordommer og stigma, mangel på muligheter og forfremmelser, og at alt man sier og gjør etter dette kan bli tolket inn under diagnosen. Du kan aldri ta det tilbake hvis du først har delt det.

Så kan det sikkert være gode grunner til å dele også. Kanskje føler du samtalen om tilrettelegging blir helt umulig hvis du ikke sier diagnosen. Kanskje blir du satt under urimelig press fra arbeidsgiver. Kanskje koster det deg veldig mye å ikke dele, jeg vet ikke. Jeg tenker bare at utgangspunktet (alltid) bør være nei. 

Trinity80
Skrevet
Sokk skrev (16 minutter siden):

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/arbeidsliv/kan-arbeidsgiveren-kreve-a-fa-opplysninger-om-helse/

Dette var første treff da jeg Googlet. Når du kommer med såpass «nye» påstander som at arbeidstaker plikter å oppgi diagnose for rett til tilrettelegging, så bør du komme med  mer presise kildehenvisninger enn en hel lov. Det bør advokatene på jobben din også være i stand til.

Til TS: Jeg tenker at man i utgangspunktet bør være veldig varsom med å opplyse om psykiatriske diagnoser. Det er så stor risiko for at man blir offer for fordommer og stigma, mangel på muligheter og forfremmelser, og at alt man sier og gjør etter dette kan bli tolket inn under diagnosen. Du kan aldri ta det tilbake hvis du først har delt det.

Så kan det sikkert være gode grunner til å dele også. Kanskje føler du samtalen om tilrettelegging blir helt umulig hvis du ikke sier diagnosen. Kanskje blir du satt under urimelig press fra arbeidsgiver. Kanskje koster det deg veldig mye å ikke dele, jeg vet ikke. Jeg tenker bare at utgangspunktet (alltid) bør være nei. 

Siden du svarer sånn så tenker jeg å si jeg jeg ønsker direkte jeg også så det ikke er NOE tvil. Jobber som leder i ett stort selskap, og lovverket kan bøyes til fordel for arbeidsgiver. Om man ikke er samarbeids-villig, opphører også dine goder hos arbeidsgiver. 

Om man ille ønsker å delta i oppfølgingsplan og tilretteleggingsplan så kommer man jo ikke lenger. Der må man dele, selv om direkte diagnose ikke trenger å nevnes så må alt annet som påvirker være satt på bordet.

Ellers ender man med omplassering og ikke så kul arbeidsoppgaver til du ønsker å slutte selv.

Don’t shoot the messenger - dette er arbeidsplassen anno 2025.

AnonymBruker
Skrevet
Trinity80 skrev (10 timer siden):

Siden du svarer sånn så tenker jeg å si jeg jeg ønsker direkte jeg også så det ikke er NOE tvil. Jobber som leder i ett stort selskap, og lovverket kan bøyes til fordel for arbeidsgiver. Om man ikke er samarbeids-villig, opphører også dine goder hos arbeidsgiver. 

Om man ille ønsker å delta i oppfølgingsplan og tilretteleggingsplan så kommer man jo ikke lenger. Der må man dele, selv om direkte diagnose ikke trenger å nevnes så må alt annet som påvirker være satt på bordet.

Ellers ender man med omplassering og ikke så kul arbeidsoppgaver til du ønsker å slutte selv.

Don’t shoot the messenger - dette er arbeidsplassen anno 2025.

Man er ikke pliktig til å oppgi diagnose, man har imidlertid plikt til å delta i tilrettelegging på arbeidsplassen.

Anonymkode: a5073...caa

AnonymBruker
Skrevet
cilie skrev (På 25.4.2025 den 15.24):

Jo, trenger ikke oppgi diagnose for det. 

Jeg har ikke oppgitt diagnose i frykt på mangel på forståelse,  samt kan leder bli.mer opptatt av å se etter om jeg utfører ritualene hos meg. Det kan bli plagsomt.  Jeg har fortalt at jeg har diagnose som gjør at jeg blir stresset, og at jeg blir lett utmattet. Og at jeg får fysiske symptomer på det. Det må vel være nok ? 

Gjest Emoji
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har ikke oppgitt diagnose i frykt på mangel på forståelse,  samt kan leder bli.mer opptatt av å se etter om jeg utfører ritualene hos meg. Det kan bli plagsomt.  Jeg har fortalt at jeg har diagnose som gjør at jeg blir stresset, og at jeg blir lett utmattet. Og at jeg får fysiske symptomer på det. Det må vel være nok ? 

Hva er det med (eller på) jobben som gir deg symptomer? Hvordan kan arbeidsgiver tilrettelegge for deg, for at du skal kunne stå i jobben din? Hva kan du gjøre og ikke gjøre?  

Tenk gjennom disse tingene, er mitt råd. Det er også det NAV har vært opptatt av i mitt tilfelle iallefall. 

Endret av Emoji
Skrevet

Var alltid åpen om min psykdom. De siste årene måtte jeg ha tilrettelegging ang arbeidstider da søvn er en stor del av hva som gir nye episoder når man har BP.

Aldri fått noe negativt ang min sykdom av noen på jobb eller privat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...